با روش‌های تولید میلگرد آشنا شوید + قیمت میلگرد سایز 18

لست سکند

یکی از مهم‌ترین عواملی که روی قیمت میلگرد تاثیرگذار است؛ روش ساخت آن است، چه میلگرد سایز 18 و چه سایز 8!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در برخی روش‌ها میلگرد ممکن است استحکام بالاتری داشته باشد اما در برخی دیگر میلگرد انعطاف‌پذیرتر است. بنابراین دانستن این که میلگرد از چه روشی ساخته شده، در فهمیدن ویژگی‌ها و کاربرد آن، اهمیت دارد. میلگرد از چهار روش مختلف تولید می‌شود که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد؛

روش نورد گرم

نورد به این معنی است که شمش‌ها در بین غلتک‌هایی قرار می‌گیرند و در اثر فشاری که به آن‌ها وارد می‌شود، ‌قطر آن‌ها به میزان مورد نظر مثلا میلگرد سایز 18 کاهش یافته و طول‌شان زیاد می‌شود. در روش نورد گرم، شمش‌ها تا دمای حدود 1000 تا 1100 درجه سانتی گراد گرم شده و درون نورد قرار می‌گیرند. بعد از انجام این مراحل، بسته به اندازه میلگرد مورد نیاز مثلا میلگرد سایز 18 در طول 25 متر، فولاد وارد خروجی‌های متناسب خواهد شد.

روش نورد سرد

این روش دارای تفاوت‌هایی با روش نورد گرم است. در این روش عملیات افزایش طول و کاهش ضخامت یا همان نورد در دمای پایینی انجام می‌شود که عمدتا نزدیک به دمای اتاق است. با توجه به این که در روش نورد سرد باید تغییرات بر روی فولاد سردتر انجام بگیرد، در نتیجه تعداد غلتک‌ها و مراحل نورد بیشتر است. یعنی در این روش با اعمال فشار بالاتر و گذراندن مراحل بیشتر تولید میلگرد انجام می‌شود. میلگرد تولید شده با این روش دارای استحکام بالایی بوده و البته شکل و ظاهر مناسب و صیقلی‌تری نسبت به میلگردهایی دارد که از طریق نورد گرم تولید می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

روش ترمکس

فرایند ساخت میلگرد در روش ترمکس و نورد گرم یکسان است و تنها ماده مورد استفاده و مراحل پایانی متفاوت است. در روش ترمکس، وقتی میلگرد تولید می‌شود، به سرعت آن را به وسیله آب یا روغن سرد می‌کنند. البته به دلیل درجه بالای فولاد، در هنگام سرد کردن، فقط قسمت‌های بیرونی سرد می‌شوند. نواحی داخلی میلگرد هم‌چنان داغ بوده و حرارت را به سمت بیرون می‌فرستد. این موضوع باعث می‌شود که سختی و شکنندگی میلگرد کاهش یابد. همچنین برای میلگردهایی که با روش ترمکس ساخته می‌شوند، از فولاد با کربن کم‌تر استفاده می‌شود که در نتیجه باعث کاهش هزینه و البته کاهش کیفیت می‌شود.

 روش میکروآلیاژی

این روش هم در همه مراحل مانند روش تولید میلگرد از طریق نورد گرم است؛ تنها تفاوت در این روش این است که عناصر دیگری هم چون تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم هم به فولاد اضافه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که مقاومت میلگرد تا حد زیادی افزایش پیدا کند. علاوه بر این، کشش و انعطاف پذیری میلگرد تولید شده از این روش هم نسبت به میلگردهای دیگر بالاتر می‌رود. در نتیجه می‌توان از میلگردهای تولید شده فرآیند میکروآلیاژی در سازه‌های مختلفی که نیاز به استحکام و البته کشش و انعطاف دارند، استفاده کرد. اما باید توجه داشت که این میلگرد، قیمت بیشتری هم دارد.

گفتنی است که تنها روش تولید میلگرد نیست که روی قیمت آن موثر است. بلکه سایز و اندازه آن نیز می‌تواند قیمت را تغییر دهد به طوری که قیمت میلگرد سایز 18 با قیمت میلگرد 16 یا 14 متفاوت است. در ادامه قیمت انواع میلگرد و دیگر آهن آلات قابل مشاهده است.

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز