با بزرگ‌ترین مجتمع اوره و آمونیاک خاورمیانه آشنا شوید

لست سکند

انرژی گاز در ایران نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه قیمت مناسبی داشته و این عامل باعث شده که تولید اوره و آمونیاک در کشور بسیار مورد توجه باشد. پتروشیمی‌های کشور با توجه به این انرژی در دسترس به تولید اوره و آمونیاک می‌پردازند.

به گزارش کاماپرس، سالیانه بیش از 6/5 میلیون تن از اوره و آمونیاک در ایران تولید می‌شود که 2 میلیون تن آن به مصرف داخلی اختصاص داشته و 4/5 میلیون تن باقی مانده صادر می‌شود. یکی از پتروشیمی‌های محور در تولید اوره و آمونیاک، «پتروشیمی پردیس» است.

مزیت‌های پتروشیمی پردیس

پتروشیمی پردیس در منطقه ویژه اقتصادی، انرژی پارس جنوبی واقع شده و به طور رسمی از سال 1386 مورد بهره برداری قرار گرفت. در حال حاضر این پتروشیمی به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولید کننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه در سه فاز مختلف فعالیت می‌کند.

از مزیت‌های اصلی این مجموعه می‌توان به هماهنگی آن با استانداردهای زیست محیطی، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل و نقل دریایی و برخورداری از تاسیسات ذخیره سازی و اسلکه بارگیری برای صادرات محصولات اوره و … اشاره کرد.

راز آسمان پایتخت

خوراک مجتمع، فرآیند تولید آمونیاک، فرآیند تولید اوره، سرویس‌های جانبی، لیسانس‌های تکنولوژی و همچنین حجم تولید، مجموع سه فاز، مشخصات محصولات آمونیاک و اوره از عمده فعالیت‌های کنونی این مجتمع است.

این شرکت تاکنون توانسته به اشتغال زایی و کارآفرینی در مراحل ساخت، نصب، راه اندازی و بهره برداری، افزایش تولید ناخالص داخلی، بالا رفتن صادرات غیرنفتی کشور و مواردی از این قبیل کمک کند.

سهام شپدیس در بازار اول بورس

سهام پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» در بازار اول، تابلوی فرعی، بورس عرضه می‌شود. سهام این مجموعه در بخش شیمیایی قسمت شیمیایی پایه به جز کود قرار دارد. سهامداران عمده این مجموعه شرکت‌های گسترش صنعت نفت و گاز پارسیان، بازرگانی پتروشیمی، سرمایه گذاری هامون سپاهان و توسعه و مدیریت سرمایه صبا هستند.

تاکنون 2 هزار و 100 معامله از شپدیس در بازار بورس به ثبت رسیده و ارزش معاملات این سهام  نیز 311 میلیارد و 249 میلیون ریال اعلام شده است. ارزش بازاری سهام مذکور تا دهم تیرماه، بیشتر از 701 هزار میلیارد ریال بود.

رکورد داری پتروشیمی پردیس در تولید و بارگیری

دستیابی واحد کنترل این شرکت به عنوان برتر، در زمینه همکاری و مسئولیت پذیری بین دیگر شرکت‌های پتروشیمی، تمدید گواهینامه سیستم مدیریت انرژی مبتنی بر ایزو 50001، کسب رتبه پنجم در رتبه بندی شرکت‌های برتر «آی.ام.آی-100» و … از دستاوردهای این مجموعه در سال 1399 محسوب می‌شود. به علاوه که این مجتمع سال گذشته در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود به مردم زلزله زده سی سخت نیز کمک رسانی کرد.

در سال 1400پتروشیمی پردیس به منظور پیشگام بودن در حوزه فناوری و دانش سیستم برنامه ریزی جامع منابع انسانی، اقدام به راه اندازی و پیاده سازی این سیستم کرده است.

این شرکت در خردادماه سال جاری اقدام به بارگیری بزرگ‌ترین محموله صادراتی، به میزان 69 هزار و 300 تن محصول اوره کرد که عملیات مذکور 95 ساعت طول کشید. همچنین واحد اوره 2 پتروشیمی پردیس در اردیبهشت ماه امسال، 101 هزار و 556 تن اوره تولید کرده و به بالاترین رکورد تولید ماهیانه در بین سه واحد اوره مجتمع پردیس دست پیدا کرد.

مرتبط با : پتروشیمی پردیس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز