با این کتاب‌ها سامسونگ را بهتر بشناسید

اکثر افراد در ایران، برند سامسونگ را با گوشی‌های هوشمند و لوازم‌خانگی می‌شناسند. این برند محبوب کره‌ای، با تنوع در محصولاتش، فراتر از چیزی است که ما آن را می‌شناسیم.

سامسونگ در حوزه‌های لوازم‌الکتریکی، فناوری اطلاعات، برق، الکترونیک، ماشین‌سازی، صنایع شیمیایی، صنایع سنگین، مسکن و حتی حوزه‌های مالی هم در کشور کره‌جنوبی و هم در خارج از مرزهای این شبه‌جزیره فعالیت دارد. این شرکت در حوزه ساختمان‌سازی و صنعت هتلداری هم فعالیت می‌کند و یکی از بهترین هتل‌های سئول متعلق به سامسونگ است. به دلیل همین محبوبیت و شهرت، فعالان حوزه کسب و کار، علاقمند و کنجکاو هستند تا اطلاعاتِ بیشتری از این برند کره‌ای به دست آورند.

کاماپرس در ادامه به معرفی سه کتاب درباره تاریخچه و شیوه مدیریت سامسونگ که به زبان فارسی ترجمه شده می‌پردازد. مطالعه این کتاب‌ها به علاقمندان و فعالان حوزه کسب و کار دید عمیق‌تری نسبت به مسیر پرچالش موفقیت می‌دهد؛

 

آریاک سفر

رشد و تحول در سامسونگ

عنوان اولین کتاب «رشد و تحول در سامسونگ» است. زیرعنوانِ کتاب نیز «بررسی سبک زندگی و شیوه مدیریت رئیس هیات مدیره سامسونگ» است. یو سب کو نویسنده این کتاب و محمدسردارنیا مترجم آن هستند. انتشارات لوح‌ِ فکر، این کتاب را برای اولین بار در بهار ۹۸، با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۲۸ هزار تومان منتشر کرده است.

این کتاب به شکل‌گیری و شروع فعالیت سامسونگ می‌پردازد و تمرکز اصلی آن بر اخلاق، فرهنگِ سازمانی حاکم بر سامسونگ نظیر ایده‌های یادگیری و شاخص‌های موفقیت است. نویسنده به تحولات، کامیابی‌ها و شکست‌ها این مجموعه اشاره‌ می‌کند. در کتاب رشد و تحول در سامسونگ، تصویری که این برند از آینده دارد نیز به خوبی ترسیم شده است. شیوه‌های تفکر برای رسیدن به پیشرفتِ بیشتر و همچنین چگونگی ترویج تفکر مثبت و استراتژیک در سامسونگ از جمله دیگر بخش‌های این کتاب است.

 

سامسونگ ؛ سه ستاره درخشان

کتاب دوم اثری است به نام «سازمان مدیریت صنعتی» با زیرعنوانِ «سامسونگ و مبارزه برای رهبری صنایع الکترونیک». این کتاب به قلمِ تونی میچل و ترجمه محمود متحد توسط انتشارات اَفرند در تابستان ۱۳۹۵ با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۰ هزار تومان چاپ شده است.

میچل در این کتاب به چرخه زندگی سامسونگ و روایت رازها و موفقیت‌های این مجموعه پرداخته است. دوره این از ویژگی‌های جالب این کتاب توجه ویژه به رقابت سامسونگ با برند ژاپنیِ سونی است. نویسنده به خوبی رقابت این دو برند که در نهایت به همکاری ختم شد را مرور کرده است. نویسنده همچنین به رابطه سامسونگ با دولت کره و چالش‌هایی که با دولت حاکم داشته‌، پرداخته است. میچل روابط سامسونگ با صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهادهای جهانی و همچنین برگزارکنندگان بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان را نیز مورد کنکاش قرار داده است. فصل ششم کتاب به طور مفصل درباره ورود سامسونگ به بازار موبایل است. در این فصل چگونگی ورود این برند به دنیای دیجیتال روایت شده است. حمایت سامسونگ از محیط زیست، عنوان بخش دیگری از این کتاب است که به طرفداری این بنرد از تولید پاک و زمین سبز مربوط می‌شود. در انتهای کتاب به چالش‌های مالی سامسونگ به خصوص در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ پرداخته شده؛ چالش‌هایی که زیان‌ها و ناکامی‌های فراوانی در اولین دهه قرن جدید برای این برند به دنبال داشت.

 

راه سامسونگ

سومین و آخرین کتاب، «راهِ سامسونگ» نام دارد که با زیرعنوانِ طولانیِ «استراتژی‌های مدیریت تحول‌گرای پیشگام جهانی نوآوری و طراحی» چاپ شده است. جئیونگ سونگ و کیونگ موک لی دو نویسنده کتاب و زهرا و زهره افلاطونیان دو مترجم این کتاب هستند که تا سال ۱۳۹۸، چهار بار به چاپ رسیده است. چاپ چهارم راه سامسونگ با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و با قیمت ۴۲ هزار تومان در 223 صفحه منتشر شد.

این کتاب در ۹ فصل و ۴ بخش تاریخچه سامسونگ و مسیر تبدیل شدن این برند به پرچمدار بازار فن‌آوری اطلاعات را روایت می‌کند. نویسندگان کتاب به تکامل تدریجی سامسونگ و نقش نقش رهبری در فرآیند موفقیت این برند تاکید بسیار زیادی دارند. در این کتاب نیز الگوهای ورود ساسونگ به بازار موبایل مورد بررسی قرار گرفته است. انعطاف‌‌پذیری ساختار عملیاتی و فرهنگ سازمانی سامسونگ  به این شرکت کمک کرد تا بتواند با تولید قطعات متنوع تلفن همراه، نقشی تاثیرگذار در بازار جهانی این محصول پرطرفدار پیدا کند. در پایان این کتاب به اهمیتی که سامسونگ به حوزه تحقیق و توسعه می‌دهد، پرداخته شده است. رهبران سامسونگ بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ بودجه تحقیق و توسعه این شرکت را بیش از ۳ برابر و تعداد نیروی انسانی با مدرک دکتری در این حوزه را دو برابر کردند. بنابه تاکید نویسندگان همین توجه ویژه به تحقیق و توسعه است که زمینه‌ساز پیشرفت سامسونگ شده است.

مرتبط با : انتشارات لوح فکرسازمان مدیریت صنعتیسامسونگ
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز