بایدها و نبایدهای کنکور 1401 و انتخاب رشته 1400

لست سکند

با توجه به برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰ و سطح سوالات کنکور که مورد اعتراض برخی از اساتید و دانش آموزان مخصوصا در درس ریاضی بود، گفت و گویی با مهندس محمدرضا اسلامی مدرس و مشاور برتر کنکور در سال‌های اخیر انجام داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

جناب اسلامی در ابتدا نظرتان را درباره کنکور سراسری ۱۴۰۰ و حواشی ایجاد شده در درس ریاضیات بفرمایید؛ آیا واقعا سطح سوالات فراتر از حد انتظار بود؟

باید بدون درنگ بگویم که سطح سوالات در درس ریاضی کاملا غیراستاندارد بود و‌ مطابق با اعلام سازمان سنجش تعدادی از سوالات خارج از چارچوب کتاب طراحی شده بود. حتی برخی از سوالات از آزمون‌های دکتری گزینش شده بود.

با توجه به این موضوع چه آسیبی به دانش آموزان وارد شده و چه تاثیری بر نتیجه کنکورشان داشته است؟

 از مهم‌ترین آسیب‌هایی که این موضوع به دنبال خواهد داشت، بی‌اعتمادی دانش‌آموز به اساتید و کتاب‌های درسی و همچنین کاهش تمرکز در هنگام پاسخگویی به سوالات دروس، بعد از درس ریاضی در دفترچه کنکور است. این موضوع تا حدی می‌تواند در نتیجه آزمون بچه‌ها تاثیر منفی داشته باشد اما به طور کلی در جامعه آماری کنکور امسال قطعا درصدها پایین‌تر از سال‌های گذشته است و این موضوع باعث‌ می‌شود که تراز درس ریاضیات اهمیت ویژه‌ای پیدا کند.

راز آسمان پایتخت

لطفا در مورد تراز و اهمیت آن در انتخاب رشته بیشتر توضیح دهید؟

به زبان ساده وقتی درسی در کنکور سخت باشد، برای تمام دانش آموزان سخت خواهد بود؛ بنابراین اگر در آزمون‌های گذشته درصد ۷۰ الی ۱۰۰ درصدهای قبولی در رشته‌های تاپ باشد، امسال این رنج به ۲۵ الی ۴۵ تغییر خواهد کرد و به همین نسبت رنج درصدهای برای قبولی در رشته های مختلف تغییر می‌کند.

پس دانش آموزان تا حدی باید از نگرانی‌هاشون کم کنند؛ چون میتوانند امسال با درصدهای پایین‌تر هم رشته‌های مورد علاقه‌شان را قبول شوند؟

بله دقیقا! به شرط انتخاب رشته درست و صحیح، این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

صحبت از انتخاب رشته شد؛ با توجه به اینکه شما از برترین مشاورین انتخاب رشته هستید، لطفا در این باره هم توضیحاتی بفرمایید.

انتخاب رشته گام آخر و مهم‌ترین مرحله در تعیین آینده دانش‌آموزان است؛ اگر این انتخاب درست انجام نشود، شانس قبولی دانش آموزان کاهش می‌یابد و متاسفانه بچه‌ها فرصت پذیرش در رشته‌های خوب و متناسب با رشته شان را از دست خواهند داد.

چه پیشنهادی برای کنکوری‌ها دارید تا درست تصمیم بگیرند و انتخاب رشته ی خوبی داشته باشند؟

اولین نکته اینکه حتما به مشاوران و متخصصان انتخاب رشته مراجعه کنند و مطمئن باشند که الزاما هر کسی توانایی انتخاب صحیح رشته را ندارد. پس با تحقیق اینکار را انجام بدهند. انتخاب رشته درست انتخابی است که صفر تا صدش توسط خود مشاور اصلی انجام شود؛ اما گاها در مراکز مختلف دیده می‌شود که برای افزایش پذیرش تعداد متقاضیان انتخاب رشته، مشاور اصلی فقط چکینگ نهایی را انجام می‌دهد و‌ متاسفانه مراحل اولیه توسط افرادی که غالبا بی‌تجربه هستند، انجام می‌شود.

شرایط انتخاب رشته شما به چه صورت هست؟

ظرفیت برنامه اول انتخاب رشته بنده معمولا در ساعات ابتدایی شروع رزرو پر می‌شود و امسال هم تا این لحظه این اتفاق رخ داده است و ظرفیت محدودی باقی مانده است که متقاضیان می‌توانند از طریق رزرو، از برنامه اول و دوم انتخاب رشته‌ی من استفاده کنند.

سخن پایانی شما با کنکوری‌های ۱۴۰۰؟

بابت یکسال تلاش بی وقفه به همه‌شان خسته نباشید می‌گویم و برایشان آرزوی بهترین‌ها را دارم. عزیزان دلم بدانید یک‌ انتخاب رشته خوب یک رتبه بد را جبران نمی‌کند بلکه به شما کمک می‌کند با توجه به رتبه خود در بهترین رشته ممکن پذیرفته شوید؛ امیدوارم همه شما آگاهانه تصمیم بگیرید و همواره موفق باشید.

مرتبط با : خوب یاد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز