خریداران طلا فراری شده‌اند

کرونا میزان خرید و فروش در بازار طلا را به شدت کاهش داده و آن را دچار رکود کرده است.

به گزارش کاماپرس به نقل از ایرنا،بازار طلا همواره در هفته های پایانی اسفندماه و با نزدیک شدن به عید نوروز رونق می گرفت و شمار خریداران رو به افزایش می یافت، اما امسال شرایط تغییر یافته و گویی در بازار طلا فروشان گرد مرگ ریخته‌اند.

صنعت طلا در سال های اخیر با رکود مواجه شده بود، اما از اواسط فصل پاییز امسال، شرایط، اندکی بهبود یافت و نشانه های پایان رکود بازار طلا آشکار شد و حجم خرید و فروش در این بازار رو به افزایش گذاشت.

اما کرونا به این رونق کوتاه‌مدت پایان داد و از اواسط بهمن‌ماه، به تدریج رکود به این بازار بازگشت و حتی شدیدتر از قبل شد.

بازار طلا زیر سایه کرونا

آریاک سفر

«ابراهیم محمدولی»  درباره تاثیر کرونا بر بازار طلا، افزود: کرونا علاوه بر بازار داخل بر اقتصاد جهانی تاثیر گذاشته و زمینه رشد قیمت طلا را فراهم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: صنعت طلا سازی در کشورهایی که مدعی این صنعت هستند تاثیر گذاشته و باعث رشد قیمت ها شده است.

محمدولی افزود: هر چند کرونا باعث افزایش قیمت طلا و سکه در کشور شده است، اما باید توجه داشت که عامل اصلی تعیین کننده بهای طلا در کشور، نرخ دلار است، بنابراین اگر قیمت دلار کنترل شده و کاهش یابد، با وجود گسترش کرونا، بهای طلا در بازارهای داخلی کاهش خواهد یافت.

عوامل سه گانه تاثیر گزار بر بازار طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: نوسانات بازار طلا تحت تاثیر دو عامل اصلی نرخ دلار و اونس قرار دارد که البته به تازگی کرونا نیز این بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته اونس طلا نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده و رشد زیادی داشت، اضافه کرد: اقدام آمریکا در کاهش نرخ بهره نیز باعث افزایش سرمایه‌گذاری در طلا و به تبع آن افزایش قیمت اونس شده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: گسترش ویروس کرونا در کشورهای مختلف و تاثیر منفی آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی، در اغلب موارد باعث افزایش جذابیت اونس و رشد قیمت طلا شده است.

وی ادامه داد: قیمت دلار در بین عوامل داخلی، مهم ترین تاثیر را بر طلا دارد که در روزهای اخیر به دلیل رشد نرخ دلار، قیمت ها در بازار طلا و سکه نیز افزایش یافته است.

رکود شدید بازار طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه بازار طلا پیش از این در رکود به سر می‌برد که با آمدن کرونا، این رکود تشدید شده است، افزود: در روزهای اخیر به دلیل گسترش کرونا میزان مراجعه به بازارهای مختلف از جمله طلا کاهش زیادی یافته است.

محمدولی خاطر نشان کرد: امیدواریم به تدریج شرایط بازارهای مختلف مانند صنعت طلا بهبود یابد، در غیر این صورت، رکودی شدید در کشور حاکم خواهد شد.

وی درباره رونق بازار فروش اینترنتی طلا نیز گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر خرید حضوری، داد و ستد اینترنتی طلا نیز کاهش زیادی یافته است. در صورتی که فروش اینترنتی افزایش پیدا می‌کرد، باید بخش طلا سازی رونق می‌یافت، در حالی که اینگونه نیست.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت حباب سکه نیز گفت: اکنون سکه و طلا هیچ حبابی نسبت به ارزش خود ندارند و حبابی که در گذشته بوده، تخلیه شده است.

محمدولی درباره مشکلات صنف طلا، اظهار داشت: در صنف طلا و جواهر تعداد واحدهای اجاره ای اندک است، اما همان طلافروشان اجاره ای در روزهای اخیر با افت شدید فروش مواجه شده اند به طوری که توان پرداخت اجاره را ندارند.

بازار طلا و سکه در روزهای اخیر نوسان های شدیدی را تجربه کرده که البته روند آن صعودی بوده است. سکه در روزهای اخیر بین کانال‌های پنج و ۶ میلیون تومان در رفت و آمد است به طوری که هنوز نتوانسته خود را در یکی از این دامنه های قیمتی تثبیت کند.

مهم‌ترین دلیل این موضوع، تغییر شدید قیمت دلار و اونس است که نوسان های زیادی را به صورت روزانه تجربه می کنند.

اونس در یک هفته اخیر چندین بار از مرز یک هزار و ۶۰۰ دلار فراتر رفته و دوباره به پایین بازگشته است. دلار نیز نوسان زیادی داشته است.

مرتبط با : اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز