بازگشت اجباری کارگران ایرانی از کردستان عراق

لست سکند

پس از شیوع کرونا و ایجاد محدودیتهای شغلی بسیاری از کارگران ایرانی شاغل در عراق، به ایران بازگشته‌اند و یا به مشاغلی چون کولبری روی آورده‌اند.

به گزارش کاماپرس؛ آمارهای غیررسمی از بیکاری ٣٥هزار کارگر ایرانی شاغل در کردستان عراق خبر می‌دهد. کارگرانی که روزمزد کار می‌کردند و گفته می‌شود پس از شیوع کرونا از میان این کارگران ، تنها پنج‌هزار نفر در «سلیمانیه» مانده‌اند. روزنامه شهروند در گزارش امروز خود به وضعیت کارگران ایرانی شاغل در کردستان عراق پس از شیوع کرونا پرداخته است. به نوشته شهروند، گروهی از آنها به ایران بازگشته‌اند و برای گذران زندگی به کولبری روی آورده‌اند و گروهی دیگرکه در عراق باقی مانده‌اند، شرایط مناسبی ندارند.

کارگرانی که راه پس و پیش ندارند

شهروند نوشته است: از وقتی کرونا آمده، بیکار مانده‌اند؛ ویزاهای گردشگری از اعتبار افتاد، خرج اقامت ٦ماهه شد هزارو٥٠٠دلار. ابزارهای کار ماند در ساختمان‌های نیمه‌کاره و کارگرها برگشتند. آنها هم که قصد رفتن به عراق داشتند منصرف شدند چون رسیدن قاچاقی به «سلیمانیه» هم ٤٠٠دلار خرج دارد و هم واهمه حکم تیر پلیس عراق.

«کوروش» با آمدن کرونا به ایران برگشت اما دیسک کَمر امانش را بُرید. تاب کولبری را نداشت و بیکار ماند. بیشتر کارگران ساختمانی توان و سلامت جان‌شان را در بالا بردن ساختمان‌های «سلیمانیه»،«اربیل»، «دهوک» جا گذاشتند. کوروش اما می‌گوید:«در مریوان ٦ماه سرد سال، خانه‌نشین بودیم اما آنجا همیشه کار هست. با این خرج‌ها باز رفتن برایمان می‌صرفد؛ بهتر از بیکاری است.»

راز آسمان پایتخت

کولبری، گزینه جایگزین

کرونا مرزها را بست. ویزاهای گردشگری یک‌ماهه کارگران ساختمانی بی‌اعتبار شد. مردهای خانه‌نشین چشم دوختند به مرزها برای باز شدن. سفره‌های خالی، مردها را راهی کولبری کرد اما بیشتر اوقات کولی هم برای بردن، نبود.

به نوشته شهروند؛ با وجود اینکه برخی  از کارگران برگشت خورده ایرانی، تلاش کردند تا قاچاقی هم که شده به عراق برگردند اما حکم تیر پلیس عراق مانع از رفتن بسیاری از آنها شد. به همین دلیل فعلا کولبری تنها گزینه تامین معیشت برای آنهاست.

30درصد کارگران، در عراق مانده‌اند

میکائیل صدیقی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان به «شهروند» با بیان اینکه با توجه به تجربیات 30درصد کارگران ایرانی در عراق مانده‌اند، می‌گوید: کارگرانی که این روزها بی‌شک شرایط سخت‌تری برای کار دارند با وجود این، ترجیح می‌دهند آن سوی مرز بمانند و طعم بیکاری مریوان، سنندج، بانه، سقز و … را نچشند. به گفته صدیقی «کارگرانی که در عراق مانده‌اند، مجبورند هر ماه تا سر مرز مریوان یا باشماق برگردند و ١٤٠هزار تومان پرداخت کنند تا ویزای گردشگری‌شان تمدید شود.»

بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز