بازار مسکن؛ جذاب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری

در شرایط پیش رو و انتخاباتی که قرار است در خردادماه شاهدش باشیم، بازار مسکن با افت تقاضا همراه شده است. به همین خاطر نمی‌توان به طور قطع و یقین درباره این روند کاهشی و اثر آن بر قیمت املاک، نظر داد.

کاماپرس، در لایو اینستاگرامی خود که در روز سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار شد، میزبان محمد ابریشمی، مدیر کسب و کار پایگاه خبری ملک هفت بود تا به بررسی روند بازار مسکن، چالش‌ها و چگونگی رشد قیمت املاک در سال ۱۴۰۰ بپردازد؛

امسال در مقایسه با سال گذشته معاملات بیشتری ثبت شد

به گفته ابریشمی، با یک نگاه کلی به آمار بانک مرکزی، فروردین امسال دو هزار و ۱۰۰ معامله ثبت شده است. با اینکه این رقم نسبت به اسفند سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته، اما نسبت به فروردین همان سال، ۶۰ درصد رشد کرده است. بنابراین باید منتظر اعلام آمار در اردیبهشت ماه بود تا بتوان نظر قطعی داد؛ چراکه معاملات بازار املاک در فروردین ماه، همیشه روندی کاهشی است.

مدیر پایگاه خبری ملک هفت در ادامه افزود: با کاهش دلار و فروریختن بورس، سرمایه‌های بازارهای موازی به سمت بازار مسکن می‌رود. صاحبان املاک در حال حاضر مشتریان زیادی دارند. در اقتصاد فعلی که شاهد یک رکود اقتصادی هستیم، هیچ گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری و آوردن نقدینگی، جذاب‌تر از بازار سرمایه نیست.

آریاک سفر

ورود نقدینگی به بازار مسکن

ابریشمی در خصوص افزایش قیمت املاک در اردیبهشت ماه، بیان کرد: به نظر بنده چون قبل از انتخابات هست و دلار پایین نگه داشته‌ شده است، وضعیت بورس هم که چندان خوب نیست، ورود نقدینگی به بازار مسکن را می‌توان مشاهده کرد. چون جای دیگری برای ذخیره کردن سرمایه با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی وجود ندارد و این موضوع بر قیمت املاک و مسکن تاثیر می‌گذارد. تا به الان، همیشه آمار نشان از افزایش معاملات در اردیبهشت ماه داده است.

مناطق ۵ و ۲۲ تهران، بهترین فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری

به اعتقاد محمد ابریشمی، طبق آمار، تقریبا در دو سال گذشته، معاملات بیشتری در مناطق ۵ و ۲۲  غرب تهران ثبت شده است. در منطقه یک، به دلیل بالابودن قیمت به شکل غیرعادی، خریداران نسبت به خرید محافظه‌کارانه عمل می‌کنند. اما غرب تهران به دلیل ساخت و سازهایی که انجام می‌شود، همیشه گزینه مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

تاثیر مذاکرات وین بر قیمت مسکن

محمد ابریشمی، دکترای کسب و کار، در مورد تاثیر مذاکرات وین بر بازار مسکن گفت: پرداختن به این موضوع، که دلار طبق مذاکرات وین به کانال ۱۵ هزار تومان برسد و شاهد تاثیر آن بر قیمت ملک باشیم، کار راحتی نیست. با توجه به انتخابات پیش رو، امسال به قبل از انتخابات و بعد از آن تقسیم می‌شود؛ چراکه این اتفاق بر بازارهای مختلف تاثیرگذار است. بنابراین به طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی درستی از این تغییرات ارائه داد.

وی در خصوص غیرقابل پیش‌بینی بودن تاثیر جریانات سیاسی بر بازار املاک به تجربیات گذشته خود اشاره کرد: سال گذشته در سمیناری که توسط ملک هفت با حضور بهروز ملکی، دکتری اقتصاد از دانشگاه تربیت مدرس، مولف کتاب تحلیل بازار مسکن ایران برگزار شد؛ طبق تئوری وی، قیمت مسکن در تهران تقریبا با قیمت دلار برابری می‌کند. چنانچه سال قبل، شاهد آن بودیم. اما طبق آمار بانک مرکزی در فروردین ماه، قیمت متوسط ملک تهران تقریبا ۳۰ میلیون تخمین زده شده، ولی دلار در حدود ۲۱ تومن بود. این امر نشان می‌دهد که دلار این رابطه را بر هم زده است. اما در کل می‌توان گفت چه در شرایط رکود و چه رونق بازار املاک، غرب تهران برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های مناسب‌تری دارد.

مالیات بر خانه های خالی باید درست اجرا شود

مدیر پایگاه خبری ملک هفت درباره قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: «این قانون آنچنان که باید، شفاف نیست، بنابراین نمی‌توان به تصویر درست و جامعی از آن دست یافت. در سرشماری سال ۱۳۹۵، حدود ۲۷ واحد مسکونی شناسایی شد. در سامانه ثبت ملک، گزینه‌ای به نام «تمایل برای فروش» وجود دارد که صاحبان ملک با انتخاب این گزینه، برای چندماه از پرداخت مالیات معاف می‌‌شوند و دولت مکلف به اجرای سامانه خرید و فروش مستقیمی شده است که این امر به معنی دخالت مستقیم دولت بوده که می‌تواند به آسیب جدی استارت‌آپ‌های ملکی و فعالان این حوزه منجر شود. در ضمن پیش‌بینی می‌شود هجوم سرمایه‌گذاری به شهرهایی که دارای جمعیت کمتر از مصوب این بخش‌نامه هستند منجر به هجوم سرمایه‌گذاری در این شهر‌ها خواهد شد.

محمد ابریشمی، در بخش پایانی صحبت‌های خود به موضوع دیگری نیز اشاره کرد: در رابطه با قانون مالیات بر خانه‌های خالی، دولت از اهرم فشار زیادی استفاده می‌کند. اگر صاحب ملکی اقدام به ثبت نکند، تعرفه آب، برق و گاز چند برابر خواهد شد و هیچ خدماتی به صاحب ملک ثبت نشده ارائه نمی‌شود. این قانون باید به شیوه‌ای درست اجرایی شود؛ ضمن اینکه برخورد مشاوران املاک و اتحادیه نیز، با این قانون، مهم است.

مرتبط با : پایگاه خبری ملک هفت
نرم افزار حسابداری
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز