بازار دخانیات کشور در دست خارجی‌ها

در حال حاضر ارزش بازار دخانیات در کشور معادل 40 هزار میلیارد تومان است. از میزان اعلام شده، سهم شرکت دخانیات فقط 5 درصد بوده و عمده سهم این بازار، معادل 70 درصد، در اختیار شرکت جی‌تی‌آی ژاپنی و بی‌ای‌تی انگلیسی آمریکایی است.

به گزارش کاماپرس، شرکت‌های خارجی مستقر در ایران، به راحتی وارد کننده مواد اولیه لازم بوده و سهم عمده بازار را در اختیار می‌گیرند. مجموعه‌های جی‌تی‌آی و بی‌‌ای‌تی از سال 1382 با دریافت مجوز در کشور مشغول به کار شدند. همچنین این دو شرکت از سال 1390 دیگر تعرفه حق العمل مربوط به استفاده از زیرساخت‌های شرکت دخانیات را پرداخت نمی‌کنند.

بنا بر گفته سیاوش افضلی، مدیر عامل شرکت دخانیات ایران، این مجموعه ظرفیت تولید 50 درصد سهم بازار را دارد. این شرکت برای 5 هزار نفر شغل ایجاد کرده و 6 هزار کشاورز طرف قرارداد این مجموعه هستند. طبق اعلام افضلی مجموعه دخانیات در طی ده سال گذشته شرایط خوبی نداشته، اما اکنون این شرکت احیا شده و در سال 1399 از نظر مقدار فروش 50 درصد رشد داشته است.

سرانه مصرف سالیانه سیگار در کشور 75 میلیارد نخ سیگار بوده که سال گذشته 55 میلیارد آن در کشور تولید و 20 میلیارد به صورت قاچاق وارد شد. در واقع بیش از 525 برند قاچاق وارد کشور شده که 520 نوع آن‌ها از نظر قیمتی هم رده و در واقع رقیب محصولات شرکت دخانیات ایران هستند. از مقدار تولیدی اعلام شده، تنها 9 میلیارد نخ آن مربوط به شرکت دخانیات بوده است.

با وجود این مسائل، جهت شاخص‌های تولید محصول دخانی شرکت دخانیات در سال گذشته از 6/8 به 9/1 تغییر کرد. این مجموعه برای داشتن تولید سلامت محور و استفاده از فیلترهای توسعه یافته تلاش می‌کند. همچنین شرکت دخانیات در سال جاری برای حضور در بازارهای خارجی برنامه دارد.

آریاک سفر

دستاورد مجموعه دخانیات در سال جاری

شرکت دخانیات ایران در همایش تجلیل و تقدیر از عملکرد بنگاه‌های اقتصادی برتر، به عنوان بنگاه تولیدی برتر موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، معرفی شده و نشان جهش تولید را دریافت کرد. این نشان بر اساس شاخص‌های پیش بینی شده و ارزیابی عملکرد انجام شده به این مجموعه اعطا شد.

شرکت دخانیات ایران با عنوان کنونی خود از سال 1347 مشغول به کار است. در حال حاضر این مجموعه چندین مرکز تحقیقاتی جهت دست یابی به محصولات کم ضرر دارد. همچنین به منظور تولید انواع سیگارت، آماده سازی و عمل آوری توتون و تنباکو از 10 مجموعه مرتبط برخوردار است.

مرتبط با : دخانیات ایران
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز