بارسلونا و رئال مادرید درگیر بدعهدی اسپانسرها

لست سکند

شیوع کرونا و حذف تماشاگران از ورزشگاه‌ها تاثیر زیادی بر رابطه اسپانسرها و باشگاه‌های ورزشی گذاشته است. البته کاهش درآمد برندهای معتبر هم در افت شدید بودجه‌های تبلیغاتی آنها نقش داشته است.
به گزارش کاماپرس، کرونا سبب شده تا شرکت‌های بزرگی که تا سال قبل هزینه‌های زیادی برای حمایت از تیم‌های ورزشی متقبل می‌شدند، اکنون سخاوتمندی سابق را نداشته باشند. باشگاه‌های محبوب بارسلونا و رئال مادرید دو مجموعه‌ای هستند که به صورت چشمگیری از شیوع ویروس کرونا در بخش درآمدزایی دچار لطمه شده‌اند.

کاهش حمایت راکوتن از آبی‌اناری‌ها
بارسلونا که به‌شدت با بحران مالی مواجه است، اخیرا ناچار شد قرارداد با اسپانسر اصلی‌اش را با کاهشی محسوس نسبت به گذشته تمدید کند. بر اساس گزارشی که روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرد، شرکت ژاپنی راکوتن سال آینده به جای ۵۵ میلیون یورو، فقط ۳۰ میلیون یورو به بارسا می‌پردازد. این شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی و تجارت الکترونیکی است. در مقابل این کاهش حمایت، باشگاه اسپانیایی هم لوگوی راکوتن را از در و دیوار ورزشگاه نوکمپ پاک می‌کند و فقط روی پیراهن بازیکنان باقی می‌گذارد.

اوضاع نامناسب آدیداس و نایکی
این درحالی است که انتظار می‌رود دیگر باشگاه اسپانیایی یعنی رئال مادرید هم با مشکلات مشابه مواجه شده باشد. در حوزه تبلیغات، رئال ۱۴ شریک تجاری دارد که بنا بوده در فصل جاری حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای این باشگاه درآمدزایی کنند. از این جمع دو شریک اصلی رئال هواپیمایی امارات و برند پوشاک آدیداس هستند که وضع مالی هیچ‌کدام تعریفی ندارد. آدیداس که سالانه صد‌میلیون یورو به رئال مادرید می‌پردازد، در بحران کرونا با افت وحشتناک فروش مواجه شد؛ تا جایی که بسیاری از فروشگاه‌های این برند در سراسر جهان رو به تعطیلی رفت. آدیداس حتی از دولت آلمان درخواست وام سه میلیارد یورویی کرد و این درحالی است که آنها حامی مالی تیم‌ملی این کشور نیز به‌شمار می‌آیند. نایکی، رقیب آدیداس که از قضا دیگر حامی بارسلونا محسوب می‌شود هم وضع مالی خوبی ندارد و درآمدش دست‌کم تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. آنها همچنین ۷۰۰ نفر از کارمندان‌شان را هم تعدیل کرده‌اند که اجرای این تعدیل‌ها از ابتدای سال میلادی پیش رو خواهد بود. بنابراین بدیهی است که این شرکت‌ها در قراردادشان با تیم‌های ورزشی نیز بازنگری کنند.

چینی‌ها اسپانسر پاری‌سن‌ژرمن
طعنه‌آمیز است که کرونا از چین شروع شد، اما این کشور آسیایی زودتر از همه بحران را مهار کرد. حالا خبر می‌رسد باشگاه پاری‌سن‌ژرمن برای فصل آینده تصمیم گرفته با شرکت چینی «های‌سنس» که لوازم‌خانگی تولید می‌کند قرارداد اسپانسری ببندد. این یک قرارداد طولانی‌مدت خواهد بود و کارشناسان در این مورد می‌گویند چون شرکت‌های اروپایی به‌شدت از بحران کرونا لطمه خورده‌اند و درحال‌حاضر آمادگی سرمایه‌گذاری تبلیغاتی ندارند، به‌نظر می‌رسد شرایط عقد قرارداد با چینی‌ها بهتر است و انتظار می‌رود برندهای این کشور به‌زودی بخش بیشتری از بازار فوتبال اروپا را تسخیر کنند.

راز آسمان پایتخت

شرایط نامساعد حامیان المپیک توکیو
فراموش نکنید فقط فوتبال از بابت این تحولات آسیب ندیده؛ چراکه درآمد ۱۴ شرکت چندملیتی حامی کمیته ملی المپیک هم حدود ۱۷ میلیارد دلار (۳۷ درصد نسبت به یک سال گذشته) کاهش یافته و در نتیجه برخی از آنها هنوز نتوانسته‌اند تعهدات‌شان در قبال المپیک توکیو را انجام بدهند. مسابقات المپیک بعد از تعویق یک ساله، تابستان آینده «تحت هر شرایطی» در ژاپن برگزار خواهد شد.
انتهای پیام

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز