باخت 160 میلیاردی فوتبال ایران به همسر ویلموتس!

فدراسیون فوتبال ایران نه‌تنها یک پرونده حقوقی دیگر در فیفا را باخته، بلکه سنگین‌ترین شکست تاریخش را مقابل همسر مارک ویلموتس متحمل شده است‌.

به گزارش کاماپرس؛ عاقبت ویلموتس کار دشت فدراسیون فوتبال ایران داد و دو روز پیش فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا به پرداخت جریمه سنگین به مارک ویلموتس محکوم شد.در حکم فیفا آمده که فدراسیون فوتبال ایران باید شش میلیون و ۱۳۷ هزار یورو بابت جدایی این مربی بلژیکی به او بپردازد.پیش از صدور رأی نهایی این پرونده، فدراسیون فوتبال امید زیادی داشت دست پر خارج شود، ولی طبق معمول، چیزی جز شکست در پرونده‌های بین‌المللی نصیب فدراسیون و فوتبال ایران نشد.اما چرا ایران در پرونده ویلموتس شکست خورد؟ برخی مدعی هستند نقش کاترین لمبیتس، همسر مارک ویلموتس در تنظیم یک قرارداد حرفه ای و ناآگاهی فدراسیون از مفاد حقوقی تصریح شده در قرارداد، عامل شکست فدراسیون فوتبال ایران بوده است.

مروری بر روند قرارداد با ویلموتس

حالا که رأی فیفا صادر شده، بهتر است روندی که این قرارداد از ابتدا طی کرد، به صورت مختصر بررسی شود. مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ایران، به همراه یک نفر که ادعا شده حقوق‌دان نیست و فقط انگلیسی‌اش خوب است(!)، راهی بروکسل شد تا در سفارت ایران در بلژیک با مارک ویلموتس صحبت کند و به توافق برسد.

کاترین لمبیتس کیست؟

آریاک سفر

به نوشته شرق؛ اگرچه اندکی بعد از آن نشست عنوان شد توافق‌ها حاصل شده، ولی خیلی زود خبر رسید که توافق شفاهی بوده و ویلموتس عنوان کرده به چند روز زمان نیاز دارد تا پاسخ دهد. این چند روز زمان، همان کاری است که این مرد بلژیکی پیش از بستن بسیاری از قراردادهای حرفه‌ای‌اش در دنیای فوتبال، چه زمانی که بازی می‌کرده و چه الان که مربی است، انجام می‌دهد. دلیل؟ او بدون اجازه همسرش آب هم نمی‌خورد! شاید در نگاه اول چنین موضوعی جدی گرفته نشود، ولی وقتی پای کاترین لمبیتس در میان باشد، نمی‌شود با قرارداد حرفه‌ای در عرصه فوتبال شوخی کرد!
کاترین، همسر مارک ویلموتس، دانش‌آموخته حقوق است و به صورت رسمی و حالا دائمی، وکالت قراردادهای همسرش در دنیای فوتبال را بر عهده دارد. برای توانایی‌های کاترین کافی است مطبوعات بلژیکی را زمانی که تیم ملی این کشور با ویلموتس قطع همکاری کرد، دوباره زیر نظر گرفت؛ اکثر آنها از «یک قرارداد خارق‌العاده» به نفع ویلموتس پرده برداشته‌اند که پشتش کسی نبود جز همسرش کاترین. کاترین دختر گی لمبیتس، رئیس سابق باشگاه سن‌ترون است. او همان زمان که پدر با قراردادهای فوتبالی در باشگاهش سروکله می‌زد، با فنون بستن یک قرارداد حرفه‌ای در دنیای فوتبال آشنا شد. اگرچه خودش می‌گوید هرگز فکرش را نمی‌کرده روزی با مارک ویلموتس ازدواج کند، ولی از سال 1996 که زندگی مشترکشان را شروع کرده‌اند تا به الان، تمامی بندهای قرارداد ویلموتس با باشگاه و تیم‌های ملی مختلف را تنظیم کرده است. در واقع اگر او چراغ سبز نشان داده، ویلموتس پای قرارداد را امضا کرده و اگر نه، او بی‌خیال شده است.
کاترین می‌گوید: «من مدیر انحصاری قراردادهای ویلموتس هستم». با نگاهی به کارنامه شغلی او، این جمله کاملا درست است؛ چون با وجود داشتن پیشنهادهای کاری، کاترین هرگز موکل دیگری به‌جز همسرش نداشته است. بی‌دلیل نیست که مارک ویلموتس هر کجا صحبت شده، پای همسرش را به میان کشیده است. او در صحبت‌هایی که با «هت نیوزبلاد» داشته، درباره کاترین می‌گوید: «من فقط پا دارم، ولی همسرم مغزش کار می‌کند. در یک کلمه می‌توانم بگویم مُخش خیلی خوب کار می‌کند». حالا در بین بلژیکی‌ها دیگر جا افتاده است که وقتی مارک ویلموتس می‌گوید دو، سه روز به زمان نیاز دارد تا جواب دهد، معنی‌اش چه می‌شود. ویلموتس می‌گوید: «در تمام طول زندگی‌ام یک کار بیشتر نداشته‌ام و آن‌هم فوتبال بوده است؛ بقیه زندگی من را کاترین می‌چرخاند». این ادعا چندان هم کذب نیست؛ چون همسرش نه‌تنها خانه و زندگی و سه فرزندشان را مدیریت می‌کند، بلکه با جزئیات زیاد، بند‌بند قراردادهای حرفه‌ای مارک ویلموتس را هم زیر نظر می‌گیرد؛ آن‌قدر دقیق که ویلموتس می‌گوید: «چشم‌بسته به او اعتماد می‌کنم».

کاتربن چگونه فدارسیون را دور زد؟

با این پیشینه مختصر از کارهای قضائی‌ای که همسر ویلموتس انجام داده، مشخص بود فدراسیون باید نگران همسر ویلموتس باشد. برخلاف ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر اینکه او در پرونده‌های دیگر شکست خورده، کاترین اصلا پرونده دیگری نداشته و تمام‌و‌کمال خودش را وقف قراردادهای مارک ویلموتس کرده است. موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که فدراسیون فوتبال تا مدت‌ها بندهای قرارداد با این مربی بلژیکی را پنهان می‌کرد. بندی که نشان می‌داد در صورت فسخ قرارداد، چه از سوی فدراسیون و چه از سوی سرمربی، ایران باید دستمزد سه ماه از مبلغ قرارداد یک سال را به‌عنوان غرامت بپردازد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز