بابک تفرشی کیست؟ چطور یک سیارک به نام او شد؟

اسم یک عکاس نجوم ایرانی در آسمان ثبت شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، نام بابک تفرشی که در حال حاضر عکاسی نجوم انجام می‌دهد و سردبیری مجله نجوم همچنین تهیه‌کننده‌گی آسمان شب و طبیعت فراموش شده را در کانامه خود دارد، بر روی یک سیارک گذاشته شده است.

تاکنون بیش از نیم میلیون سیارک کشف و شماره‌گذاری شده است ولی تعداد کمی از آن‌ها نام‌گذاری شده‌اند که در میان آن نام و مکان ایرانی همچون اصفهان، فیروز نادری، طوسی، کوروش، خشایار، هما و بابک تفرشی قرار دارد.

نام تفرشی چگونه بر روی سیارک قرار گرفته است؟

بابک تفرشی پیش از این با مجله نجوم اسلواکی که سردبیر آن کاشف سیارک است، مصاحبه‌ای داشته و به تازگی بسته‌ای از آن‌جا دریافت کرده و متوجه شده نامش بر روی سیارکی گذاشته شده! به گفته تفرشی این سردبیر سیارکی را در سال 2002 کشف می‌کند که در همان زمان ثبت و شماره‌گذاری می‌شود؛ اما اکنون پس از دو دهه، پیشنهاد اسم‌گذاری آن به مرکز ثبت خرده‌ سیاره‌ها داده شده و آن‌ها نیز قبول کرده‌اند.

آریاک سفر

سیارک تفرشی چگونه است؟

بابک تفرشی درباره خطرناک بودن برخی سیارک‌ها گفت: ممکن است بعضی از آن‌ها خطرناک باشند تا جایی که اگر زمین همان لحظه در مسیرشان قرار گیرد مدارش را قطع کنند و قطعا کسی خوشش نمی‌آید اسمش بر روی سیارکی قرار گیرد که حیات را نابود کند و خوشبختانه سیارک تفرشی از این نوع نیست.

پهنای تفرشی حدود دو کیلومتر و در کمربند سیارک‌ها در فاصله بین مریخ و مشتری قرار گرفته است. این سیارک حدودا هر پنج سال یکبار به دور خورشید می‌گردد.

عکاس نجوم ایرانی ضمن اشاره به اسامی ایرانی بر روی برخی سیارک‌ها افزود: نام برخی حیوانات، مکان‌ها، اسامی اساطیری، رودخانه‌ها و … بر روی سیارک‌ها قرار می‌گیرد. البته اسامی برخی افراد زنده که در علم به‌خصوص نجوم نقش داشته‌اند یا به ترویج نجوم کمک می‌کنند نیز بر روی سیارک‌ها گذاشته می‌شود. سیارک تفرشی به سبب ترویج نجوم و آموزش نجوم نامگذاری شده است.

بابک تفرشی چگونه به عکاسی نجوم علاقمند شد؟

تفرشی درباره علاقه خود به نجوم اظهار کرد: هنگامی که وارد حیطه عکاسی شدم علاقه ثبت مشاهدات تلسکوپ را داشتم. پس از آن تصمیم گرفتم بخشی از طبیعتی که فراموش شده یعنی ارتباط زمین و آسمان را به مخاطب نشان دهم که پس از این کار مخاطب با عکس‌ها ارتباط بسیاری برقرار کرد و متوجه قطع شدن ارتباط انسان با این بخش از طبیعت شدم.

وی به سبب شهرنشین شدن بسیاری افراد و از دست دادن تماشای زیبایی آسمان در سال 1380 آسمان شب و طبیعت فراموش شده را تهیه کرد.

ارتباط آدم‌ها با طبیعت با داستان تصویری

این عکاس نجوم ضمن اشاره به آنکه ممکن است نسل جدید آسمان پرستاره یا راه شیری را ندیده باشند، گفته: من سعی دارم تا ارتباطی میان مردم و این طبیعت برقرار شود همچنین به افراد آموزش دهم تا چگونه محیط طبیعی شب را حفظ و از موجودات شبانه نیز در برابر آلودگی نوری محافظت کنند زیرا اگر این موجودات با منابع نوری برخورد کنند از بین خواهند رفت.

بابک تفرشی درباره فعالیت کنونی خود نیز اینطور اظهار داشته: فعالیت من ابتدا از طریق نوشتن بود زیرا سردبیر مجله نجوم بودم ولی پس از آن به عکاسی علاقمند شدم و اکنون سعی دارم با گرفتن عکس از آسمان داستان تصویری علمی را برای مخاطب ایجاد کنم تا درک بیشتری از این طبیعت داشته باشد.

توصیه به علاقمندان عکاسی از آسمان

تفرشی همچنین به علاقمندان عکاسی از آسمان توصیه کرد: اگر لنز واید سریع تهیه شود می‌توان با یک دوربین دیجیتال و سه پایه محکم در آسمان کاملا تاریک و شفاف عکس‌هایی با حساسیت بالا ثبت کرد. مثلا با ایستادن در قله توچال به سمت شمال می‌توان راه شیری را نظاره و ثبت کرد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز