ایرلاین‌ها و معضل پروازهایی که از ترس ویروس کرونا خالی می‌پرند!

ویروس کرونا
لست سکند

ویروس کرونا همانند دیگر مشاغل و کسب‌وکارها، صنعت حمل‌ونقل هوایی را نیز تحت تاثیر قرار داده، به طوری که یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی که ایرلاین‌های بین‌المللی در این روزهای کرونایی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، به پرواز درآوردن هواپیماهایی است که خالی از مسافرند و موجب هدر رفتن هزاران گالن سوخت در سرتاسر دنیا شده‌اند.

این هدررفت سوخت در حالی رخ می‌دهد که درخواست برای پروازهای بین‌المللی با توجه به انتشار سریع ویروس کرونا در سراسر دنیا با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی که از گذشته با مشکلات اقتصادی جدی مواجه بودند، دیگر امیدی به بهبود اوضاع ندارند.

ویروس کرونا و تحمیل هزینه‌های سنگین به ایرلاین‌ها

این وضعیت نتیجه اجرای قانونی است که شرکت‌های هواپیمایی را مکلف می‌سازد یا حداقل ۸۰ درصد پروازهای خود را انجام دهند و یا کنار رفته و جای خود را به دیگر رقبا بدهند. بر همین اساس، شرکت‌های هواپیمایی مجبورند بدون توجه به کاهش تقاضا با توجه به شیوع این ویروس و با متحمل شدن هزینه‌هایی سنگین، پرنده‌های خود را بدون مسافر و یا با تعداد مسافران انگشت‌شمار به پرواز درآورند.

ویروس کرونا

اعتراض رسمی بریتانیا به قانون ۸۰ – ۲۰

اگرچه شرکت‌های هواپیمایی اعتراض خود نسبت به این قانون را اعلام کرده‌اند اما روز پنجشنبه، گرانت شاپز، وزیر حمل‌ونقل انگلیس با ارسال نامه‌ای به شرکت هماهنگی فرودگاه‌های این کشور خواستار به تعلیق درآوردن این قانون جهت جلوگیری از اسیب‌رسانی بیشتر به محیط زیست و اقتصاد در دوره نگرانی از شیوع بیشتر ویروس کرونا شد. شاپز در این نامه آورده است: «من بسیار نگرانم که شرکت‌های هواپیمایی برای از دست ندادن سهمیه پروازی خود و اجرای قانون ۸۰ – ۲۰ مجبور به انجام پروازهای خالی و یا کمتر از حد نصاب شوند. چنین سناریویی به هیچ عنوان قابل قبول نیست؛ نه از سوی صنعت، نه مسافران و نه محیط زیست. این پروازها باید هرچه سریع‌تر متوقف شوند.»

البته، اگرچه شرکت هماهنگی فرودگاه‌ها این قانون را برای شرکت‌هایی که از مبدا چین و هنگ‌کنگ پرواز می‌کنند، معلق کرده اما دیگر شرکت‌ها همچنان مکلف به رعایت آن هستند.

راز آسمان پایتخت

اعلام ورشکستگی پیش از موعد برخی ایرلاین‌ها

با این حال، برخی شرکت‌های هواپیمایی که اوضاع اقتصادی چندان مناسبی ندارند از پس اجرای این قانون برنیامده و همانند شرکت بریتانیایی Flybe با لغو تمامی پروازها، ورشکستگی خود را پیش از موعد اعلام کرده‌اند

ویروس کرونا

انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی تخمین زده است که شیوع کرونا می‌تواند فروش تمامی شرکت‌های هواپیمایی را تا ۱۱۳ میلیارد دلار تحت تاثیر قرار دهد.

وضعیت مشابه پروازهای داخلی به دلیل شیوع ویروس کرونا

این موضوع در مورد پروازهای داخلی نیز صدق می‌کند تا جایی که شیوع ویروس کرونا و هراس به‌وجود آمده در سطح جامعه موجب شده تا پروازها نهایتا با ۵۰ درصد ظرفیت انجام شود و بسیاری از بلیت‌های مسافران و حتی بلیت‌های نوروزی نیز ابطال شوند. این در حالیست که پرواز برخی شهرها همانند رشت به طور کلی متوقف شده و برخی دیگر از هواپیماها نیز کاملا زمین‌گیر هستند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز