ایران دارای بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های منطقه در حوزه‌های آی‌سی‌تی

سورتا ستاری

حوزه هوش مصنوعی حوزه اقتدار کشورها به شمار می‌رود. کشورهایی که در این حوزه از توانمندی‌هایی برخوردار باشند تمایز علمی ‌در میان سایر کشورها خواهند داشت. هوش مصنوعی که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین‌ها در شرایط مختلف اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان‌ها قرار دارد.

به گزارش کاماپرس، به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.

سورنا ستاری، معاون علمی ‌و فناوری ریاست‌جمهوری در مراسم رونمایی از محصولات تولید شده در حوزه هوش مصنوعی از سوی شرکت دانش‌بنیان پارت گفت: حوزه مصنوعی یکی از بخش‌های جدی در حوزه سرمایه‌گذاری و پول‌سازی در آینده نزدیک برای کشور است.

شرکت دانش‌بنیان پارت یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه هوش مصنوعی با نگاهی به افزایش کارآیی، بهبود تجربه مشتریان، کاهش هزینه‌‍‌ها و سودآوری بیشتر که  از اهداف مشترک تمامی ‌کسب‌وکار‌ها است، فعالیت دارد و در تلاش است تا محصولاتی هوشمند و سازگار با نیاز کسب‌وکار‌ها تولید کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در بازدید معاون علمی‌ ریاست جمهوری از مجموعه پارت، این شرکت توانست از چند محصول جدید خود رونمایی کند که طی آن سه سامانه هوش مصنوعی ساها، سهاب و هوشیو به طور رسمی‌ معرفی شدند.

آریاک سفر

ستاری در حاشیه این بازدید گفت:  در حال حاضر  ایران دارای بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های منطقه درحوزه‌های آی‌سی‌تی و بیوتکنو است و در هوش مصنوعی نیز مراحل توسعه ای را با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی طی می‌کنیم.

سورنا ستاری بر این باور است که اگر چه کشورهای همسایه از سامانه‌های خارجی استفاده می‌کنند، اما در این  حوزه تسلط و بومی‌سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است  و در مقایسه توانمندی‌های داخلی‌سازی شده  با آنها تفاوت‌هایی داریم. وی تاکید کرد: ساخت و نوشتن  نرم‌افزار‌ها و توسعه این بخش خود هنر بزرگی است که اکنون در اختیار داریم.

ستاری با تاکید بر توان متخصصان داخل کشور و دانش ایرانی یادآور شد: بعضی سرویس‌ها باید به صورت خاص در ایران تولید شوند؛ چرا که  نرم‌افزار باید به زبان فارسی یا لهجه‌های خاص حساس باشد. از این رو بخش‌هایی در هوش مصنوعی هستند که   باید نوشتن برنامه‌های آنها توسط ایرانی‌ها با هدف ایجاد محصولی مفید و کاربردی صورت پذیرد.

وی درپاسخ به این پرسش که  ایران در حوزه هوش مصنوعی  چه رتبه‌ای دارد خاطر نشان کرد: کشور ما به لحاظ دارابودن مقالات  در «isi»  رتبه 14  و در سایمگو (اسکاپوس) رتبه نهم را دارا است. این درحالی است که  گاهی تشخیص مقاله‌ای که مربوط به هوش مصنوعی باشد کار بسیار سختی است به این دلیل که سایت‌ها ملاک‌های متفاوتی دارند  و گاهی با اشتباهاتی رو‌به‌رو می‌شوند.

در همین راستا علی رسولی‌زاده، مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت، در خصوص سامانه‌های جدید شرکت پارت و پروژه‌های در دست اجرای این شرکت طی گزارشی به معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری و هیات همراه ارائه کرد. وی  ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری هفت‌ساله این شرکت بر زیرساخت فناوری و ایجاد تیم‌های متنوع هوش مصنوعی در معرفی این سامانه‌ها گفت: ساها، سامانه احراز هویت غیرحضوری با استفاده از هوش مصنوعی است و کاربردهای فراوانی برای احراز هویت افراد در بازار سرمایه، بانک‌ها، آزمون‌ها و … دارد. سهاب، نخستین بازار آنلاین (Market Place) حوزه هوش مصنوعی است. علاوه بر صد سرویس هوش مصنوعی مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت، سرویس‌های سایر فعالان هوش‌مصنوعی کشور هم در اینجا امکان عرضه دارند.

در حاشیه این بازدید از سومین شماره سالنامه «بوم‌شناسی هوش مصنوعی» رونمایی شد؛ این سالنامه به بررسی روندها و رخدادهای هوش مصنوعی در ایران می‌پردازد.

انتهای پیام

مرتبط با : پردازش اطلاعات مالی و مشاور سرمایه‌گذاری پارت
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز