ایده شکل گیری لامپ های کم مصرف از کجا آمد؟

لامپ کم مصرف

مصرف زیاد انرژی درلامپ‌های رشته‌ای و نیز داغ شدن سریع آنها که خرابی زودرس و سوختن لامپ را سبب می‌شد، باعث شد که لامپ هایی با کیفیت و بازده بالا تولید گردد. لامپ های جدیدی ساخته شدند که مشکل لامپهای رشته‌ای را نداشتند. این لامپ ها با توان خروجی بالا و نور زیاد، درصد بیشتری از انرژی الکتریکی را به نورانی تبدیل می‌کنند که به آنها لامپ های کم مصرف می گویند.

به گزارش کاماپرس، ایده تولید لامپ‌های کم‌مصرف در ایران سال ۱۳۶۴ (۱۹۸۵ میلادی) با قدم زدن در فروشگاهی واقع در انگلستان جرقه خورد. در قفسه‌های این فروشگاه لامپی وجود داشت که با مختصات ۱۰ وات و قیمت ۲۰ پوند، «لامپ کم‌مصرف» نامیده شده بود. احسان میوه‌‌چی، دانشجوی دکترای رشته برق الکترونیک ۱۴ سال بعد برخلاف جهت‌گیری بازار لوازم‌الکتریک، ساخت و تولید لامپ‌های کم‌مصرف به‌صورت یکپارچه و استاندارد را با ایده محصول دیده‌شده در سوپرمارکت انگلیسی آغاز کرد. شرکت افراتاب با پیگیری ایجاد تحول در صنعت روشنایی کشور، سال ۱۳۸۴ به‌عنوان نخستین تولیدکننده لامپ‌های کم‌مصرف استاندارد، جایزه گرفت؛ اما به گفته بنیان‌گذار این شرکت، کار و ایده‌پردازی هنوز تمام نشده بود؛ افراتاب از اواسط دهه ۹۰ با تولید لامپ‌ها و چراغ‌های LED مسیر متفاوتی نسبت به سایر رقبا و تولیدکنندگان این صنعت در جهت کاهش مصرف انرژی، افزایش عمر لامپ‌ها و دوستی با محیط‌زیست در پیش گرفت.

میوه‌چی گفت: سال ۱۳۶۲ در انگلستان دانشجو بودم. یک روز، در سوپرمارکت بزرگی قدم می‌زدم. در میان قفسه‌های فروشگاه چشمم به لامپ ۱۰ وات فیلیپس خورد که نام آن را «لامپ کم‌مصرف» گذاشته‌ بودند. از آن روز به بعد اصطلاح لامپ کم‌مصرف در ذهن من ماند. به مسائل زیست‌محیطی بسیار علاقه‌مند هستم، به همین دلیل این ایده مرا جذب خود کرد. سال ۱۳۷۵ با برخی از دوستان صحبت‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری درزمینه لامپ‌های کم‌مصرف شد و ۲ سال بعد شرکت صنایع الکترونیک افراتاب به‌منظور تولید محصولات الکترونیکی و مخابراتی تاسیس شد و در سال ۱۳۷۹ تولید اولین لامپ کم‌مصرف را با تفاوت‌هایی نسبت به سایر محصولات ایرانی آغاز کردیم.

تفاوت افراتاب با رقبا در چیست؟

میوه‌چی در این رابطه گفت: تفاوت این لامپ‌ها با لامپ‌های موجود در بازار این بود که تا آن زمان قطعه «بالاست» را جدا، تولید می‌کردند و خود لامپ را هم جدا این موضوع باعث شده بود زمانی که لامپ می‌سوخت، سازنده بالاست مشکل را به گردن سازنده لامپ و بالعکس می‌انداخت.

آریاک سفر

وی ادامه داد: مردم برای اینکه گارانتی محصول را بگیرند و لامپ باکیفیتی دریافت کنند، سردرگم بودند. اولین کاری که باید انجام می‌شد این بود که استانداردی طراحی شود، چون آن زمان هنوز استاندارد اجباری نشده بود، این در حالی بود که ما پیش‌زمینه استاندارد را در طراحی لامپ خود جانمایی کرده بودیم و در نهایت لامپ یکپارچه را طراحی کردیم.

 سبد محصولات

میوه‌چی با تاکید بر اینکه تولید لامپ کم‌مصرف را از پایان سال ۱۳۹۶ کنار گذاشتیم، خاطرنشان کرد: طی ۶ سال گذشته، تمام تمرکز ما روی لامپ‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی معطوف شده است. در حال حاضر هم سبد کامل از محصولات ال‌ای‌دی تولید می‌کنیم و از تولید حدود ۷ تا ۸ مدل لامپ کم‌مصرف به تولید ۶۰ مدل لامپ‌ها و چراغ‌های ال‌ای‌دی رسیده‌ایم. دائم به دنبال طراحی محصولات جدید برای مشتریان هستیم که برای آنها کارآمد باشد و به‌طورکلی در شرکت افراتاب هرسال، یکسری محصولات جایگزین شده یا یکسری اضافه می‌شوند.

تفاوت لامپ ال‌ای‌دی با چراغ ال‌ای‌دی چیست؟

وی  گفت: لامپ محصولی است که سرپیچ دارد و توسط مصرف‌کننده، خود منبع روشنایی با سرپیچ قابل تعویض است. چراغ به مجموعه‌ای می‌گویند که فاقد سرپیچ است و معمولا منبع نوری در خودش کارگزاری شده، درنتیجه چراغ می‌تواند چراغ‌های سقفی داخل اتاق‌ها باشد، یا چراغ‌هایی که برای آشپزخانه حمام و … نصب می‌شوند. اینها چراغ‌های داخلی هستند. چراغ‌های بیرونی هم انواع چراغ‌هایی هستند که برای محوطه‌های سبز یا خیابان‌ها استفاده می‌شوند. شرکت افراتاب بیشتر روی چراغ‌های محیط داخلی مانند محل کار و منازل تمرکز دارد؛ اگرچه یک‌مدت هم‌ روی چراغ‌های خیابانی کارکردیم.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز