اکتیوا؛ پشتیبانی برای زنجیره غذایی سالم و ارزان

لست سکند

تا قبل از شیوع کرونا کسی فکرش را نمی‌کرد که روزی برسد که ما میوه‌ها را به جز شستشوی عادی، ضدعفونی نیز بکنیم تا مطمئن شویم از ویروس‌ها در امان می‌مانیم، اما اکنون علاوه بر ضدعفونی، دغدغه دیگرمان باکیفیت بودن مواد ضدعفونی‌کننده است به گونه‌ای که تبعات دیگری در پی نداشته باشند.

امسال در اینوتکس 2021، اکتیوا به مدیریت مهدیه فتحی‌پور، با طرح پوشش خوراکی آمده است تا زنجیره غذایی سالم‌تری را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. به همین خاطر کاماپرس در ادامه به روند شکل‌گیری اکتیوا و بررسی فعالیت‌هایش می‌پردازد؛

از نمونه‌های حداقلی تا تولید انبوه

طرح پوشش خوراکی اکتیوا ابتدا رد سال 1396 در جشنواره صنایع غذایی سن‌ایچ جزو طرح‌های برتر شناخته شد. پس از آن تیم این مجموعه، با جایزه دریافتی شروع به تولید «ام.وی.پی» این محصول در آزمایشگاه دانشگاه صنایع غذایی سن ایچ کردند؛ در حقیقت این گروه، ابتدا حداقل محصول پذیرفتنی را برای عرضه به مصرف‌کننده تولید کرد و سپس این طرح تحقیقی را با شرکت در جشنواره بین‌المللی نانو در ژورنال به چاپ رساندند.

راز آسمان پایتخت

تیم اکتیوا در سال 1397 با حضور در نوآوردگاه بسته‌بندی هوشمند که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد به صورت جدی طرح اکتیوا را استارت زدند و پس از کسب رتبه اول، با کمک «شتابدهنده شزان» شروع به انجام تحقیقات کردند. مدتی بعد این تیم به دنبال سرمایه‌گذاری جدید رفتند و در سال 1398 به عضویت «شتابدهنده آما» درآمدند و در آن مجموعه به انجام امور توسعه محصول پرداختند. اکتیوا در سال 99 با جذب سرمایه از مجموعه صداستارتاپ با هدف تولید انبوه، امور تبلیغاتی و شبکه‌سازی بازرگانی را برای راند بعد که همانا فروش محصول است، کار خود را ادامه داد.

رسالت اصلی استارتاپ اکتیوا این است که زنجیره تولید، توزیع و مصرف در محصولات باغی و کشاورزی را پشتیبانی کند و به کیفیت آن بهبود بخشد. این هدف با افزودن میوه‌های باکیفیت به سبدخانوار ایرانی با هزینه پایین میسر می‌شود. امسال هم اکتیوا در راستای همین اهداف با حضور در دهمین دوره اینوتکس، محلول ضدعفونی‌کننده میوه و محلول خوراکی نگهدارنده میوه را ارائه می‌کند.

محصولاتی تازه در راهند

اکتیوا، چالش‌هایی هم پیش رو دارد، در حال حاضر این استارتاپ با مجوزهای تولیدی و فروش و سرمایه تولیدی دست و پنجه نرم می‌کند و امیدوار است بتواند مجوز «دانش بنیان» را کسب کند تا بتواند با بهره‌گیری از کمک‌ها و تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مجوزها و تسهیلات تولیدی را اخذ کند و با جذب سرمایه برای تولید، در بعد وسیع وارد فاز صادرات محصولات شود.

باوجود تمامی این چالش‌ها مجموعه اکتیوا پیش‌بینی می‌کند که در سال 1400 بتواند سه محصول به بازار ارائه دهد که یکی از آن‌ها برای طیف خاص میوه‌های بلندمدت، دیگری برای میوه‌های تابستانه و محصول سوم یک محلول ضدعفونی کننده و ضد کپک میوه و سبزیجات است. این شرکت همچنین مشغول آماده‌سازی خود جهت صادرات دانش فنی به کشور ترکیه است.

مرتبط با : اکتیوا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز