انواع تسهیلات بانک مسکن، در راستای نوسازی و تولید مسکن

تسهیلات ساخت و ساز
لست سکند

آمارهای اولیه از کارنامه ساخت‌وساز در مناطق مختلف شهر تهران طی فصل بهار امسال نشان می‌دهد: پس از سه سال رکود ساخت و ساز، کسری عرضه مسکن نوساز در شهر تهران به ویژه در محدوده ساخت آپارتمان‌های ارزان قیمت شهری تشدید شد.

به گزارش کاماپرس، آماری که طی روزهای اخیر موجبات ابراز نارضایتی حسن روحانی را از روند نوسازی و ساخت مسکن در شهرها به ویژه تهران رقم زده است. بررسی‌ها از منشا بروز این نارضایتی در تشدید کسری عرضه مسکن نوساز، از وجود سه مانع اصلی در اجرای محرک‌های تشویقی برای تمرکز سرمایه‌گذاری ساختمانی در هسته قدیمی شهرها خبر می‌دهد.

در این راستا دنیای اقتصاد در گزارشی انواع تسهیلات بانک مسکن را معرفی کرده است.  یکی از انواع تسهیلات بانک مسکن برای ساخت، تسهیلات در بافت فرسوده برای واحدهای مسکونی است. اعطای تسهیلات مشارکت مدنی در بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به اشخاص حقیقی و حقوقی برای احداث واحدهای مسکونی انفرادی و مجتمع‌سازی (دو واحد و بیشتر) و همچنین سازندگان حرفه‌ای از محل قرارداد عاملیت یا به‌صورت توام با منابع بدون سپرده براساس ضوابط و مقررات امکان‌پذیر است.

سقف تسهیلات اعطایی انفرادی و مجتمع‌سازی غیرحرفه‌ای به ازای هر واحد با نرخ ۹ درصد به میزان ۵۰ میلیون تومان، با نرخ بدون سپرده ۱۸درصدی ۲۰ میلیون تومان، با نرخ اوراق ۱۶درصدی به میزان ۳۰ میلیون تومان و در مجموع یکصدمیلیون تومان برای شهر تهران است. سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه‌ای، توسعه‌گری و دارای پروانه انبوه‌سازی در شهر تهران با نرخ ۹درصد ۵۰ میلیون تومان، نرخ بدون سپرده ۱۸درصدی به میزان ۷۰میلیون تومان و نرخ اوراق ۱۶ درصد ۸۰ میلیون تومان و در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان است.این تسهیلات برای همین نوع از سازندگان در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی با نرخ ۹ درصد ۵۰ میلیون تومان، نرخ بدون سپرده ۱۸ درصد یکصد میلیون تومان، نرخ اوراق ۱۶ درصد یکصد میلیون تومان و در مجموع ۲۵۰ میلیون تومان است.

سقف تسهیلات اعطایی چه قدر است؟

راز آسمان پایتخت

ارقام فوق برای سایر کلان شهرها و سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به‌صورت انفرادی و مجتمع‌سازی غیرحرفه‌ای به ازای هر واحد با نرخ ۹درصد ۵۰ میلیون تومان، با نرخ بدون سپرده ۱۸ درصدی به میزان ۱۰میلیون تومان، با نرخ اوراق ۱۶ درصدی ۲۰ میلیون تومان و در مجموع ۸۰میلیون تومان است. سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه‌ای، توسعه‌گری و دارای پروانه انبوه‌سازی در همین شهرها با نرخ ۹درصد ۵۰میلیون تومان، با نرخ بدون سپرده ۱۸ درصدی به میزان ۶۰میلیون تومان، با نرخ اوراق ۱۶ درصدی ۷۰میلیون تومان ودر مجموع ۱۸۰ میلیون تومان است. همین ارقام برای سقف تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه‌ای، توسعه‌گری و دارای پروانه انبوه‌سازی در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی برای نرخ‌های ۹,۱۸ و۱۶ درصد نیز به ترتیب ۵۰-۹۰-۹۰ و در مجموع ۲۳۰ میلیون تومان است. سایر مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفرجمعیت نیز در مجموع ۸۰ میلیون تومان به صورت تسهیلات ۴۰ میلیونی با نرخ ۹درصد، ۲۰ میلیونی بانرخ ۱۸ درصد و ۲۰ میلیونی با نرخ ۱۶ درصد به صورت انفرادی خواهد بود، اما برای انبوه‌سازان به ترتیب با نرخ‌های فوق به میزان ۴۰-۶۰ و ۷۰ میلیون تومان و در مجموع ۱۷۰ میلیون تومان است، اما اگر از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی استفاده کنند به ترتیب ۴۰-۹۰-۹۰ ودر مجموع ۲۲۰ میلیون تومان است.درسایر شهر‌ها نیز در مجموع ۶۰ میلیون تومان به صورت انفرادی،۱۴۰ میلیون برای انبوه‌سازان و۱۸۰ میلیون برای انبوه‌سازانی که از تکنولوژی سبز استفاده می‌کنند پرداخت می‌شود.

زمان مدت اولیه قراردادهای مشارکت مدنی

مدت اولیه قراردادهای مشارکت مدنی در تمامی ‌مناطق کشور، با توجه به نظر ارزیاب و حداکثر ۳۰ ماه با در نظر داشتن حجم پروژه و هزینه باقی مانده در زمان بازدید اولیه شامل تا ۵ واحد مسکونی حداکثر ۱۲ ماه، ۶ تا ۲۰واحد مسکونی حداکثر ۱۵ ماه, ۲۱ تا ۵۰ واحد مسکونی حداکثر۲۰ ماه، ۵۱ تا ۱۰۰واحد مسکونی حداکثر ۲۴ ماه واز ۱۰۱ واحد مسکونی و بیشتر حداکثر ۳۰ ماه است. حداکثر سقف تسهیلات پرداختی براساس گزارش ارزیاب بانک و با رعایت سقف مقرر ۸۰ درصد ارزش برآورد هزینه کل اجرای طرح میسر خواهد بود. پرداخت تسهیلات، با کسب رسوب حساب جاری یک ساله (یا ممتاز بدون سود) به میزان ۱۵درصد کل تسهیلات پرداختی (یا به تناسب در زمان‌های کمتر یا بیشتر) به متقاضیان به صورت رسوب اولیه امکان‌پذیر است. مدیر امور اعتباری بانک مسکن نیز در گفت‌وگویی تسریع و تسهیل‌سازی احیا و نوسازی بافت فرسوده شهرهای کشور را یکی از مهم ترین سیاست‌های حمایتی این بانک طی یک‌سال اخیر تشریح کرد.

محمد حسن علمداری مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفت: بدون ‌تردید یکی از مهم‌ترین تلاش‌های صورت گرفته از ابتدای تشکیل دولت دوازدهم و به ویژه طی یک‌سال اخیر، حمایت از ساکنان بافت‌های فرسوده شهرهای کشور از طریق پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جهت احیا و نوسازی املاک واقع در این محدوده‌های شهری بوده است. برای محقق شدن این هدف، بانک مسکن به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در حوزه مسکن، در این مسیر پیشرو بوده است. به گفته وی در جریان انعقاد این قرارداد این قول به وزارت راه و شهرسازی داده شده تا در صورت وجود منابع در چارچوب سیاست‌های اعتباری بانک مسکن در سال جاری و همچنین در صورت وجود درخواست سازنده حرفه‌ای، تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات نوسازی پرداخت کند. علمداری به کارنامه یک‌سال اخیر تسهیلات پرداختی به پروژه‌های ساخت و ساز در بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: از ابتدای سال گذشته تا تاریخ پانزدهم مردادماه امسال، تعداد ۱۳ هزار و ۳۳۹ فقره تسهیلات به ارزش ۰۲۷/ ۸ میلیاردریال به مرحله انعقاد قرار داد رسیده‌اند. مدیر امور اعتباری بانک مسکن همچنین ارزش کل تسهیلات پرداخت شده در بازه زمانی مذکور را معادل ۶۱۹/ ۵ میلیارد ریال اعلام کرد. وی تاکید کرد: پیشرفت حداقل ۲۰ درصدی پروژه ساختمانی، نداشتن چک برگشتی و بدهی معوق بانکی از شرایط دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده برای سازندگان است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مسکن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز