انواع بیماری‌های مقعدی و علائم آن

در میان بسیاری از بیماری های گوارشی که می‎توانند بر افراد و کیفیت زندگیشان تاثیر منفی بگذارد، احتمالا بیماری های مقعدی و نشیمنگاهی یکی از ناراحت کننده ترین تجربیاتی است که برای برخی از افراد اتفاق می‌افتد. اما نکته مهم اینجاست که افراد باید قبل از پیشرفت بیماری از آن جلوگیری کنند و سریع تر برای بهبود وضعیتشان نزد یک متخصص بیماری های مقعدی بروند و اقدامات درمانی لازم را آغاز کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بهداشت و سلامت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید

به گزارش کاماپرس، مقعد جزء اصلی‌ترین اعضای بدن است که در قسمت انتهایی دستگاه گوارش قرار دارد. وظیفه این عضو، کنترل و دفع مواد زائد از بدن است. بافت‌های مختلف مقعد هر کدام وظیفه و عملکردی متفاوت دارند. در صورت ایجاد مشکل در هر یک از این بافت‌ها، ممکن است فرد به بیماری خاصی دچار شود. خوشبختانه درمان بیماری های مقعدی توسط یک متخصص با تجربه چندان سخت نخواهد بود.

برای درمان بیماری های مقعدی به علائم توجه کنید!

عفونت مقعدی علائم بسیار زیادی دارد که می‌تواند نتیجه برخی از انواع بیماری های مقعدی باشد. برخی از این علائم شامل احساس سوزش در پوست اطراف مقعد، ترشح چرک، درد یا حساسیت در ناحیه مقعد و قرمز شدن پوست اطراف آن است. اما جدا از این علائم، مشکلات دیگر مرتبط با مقعد وجود دارد که ممکن است فرد در طول زندگی با آن مواجه شود:

  • زگیل مقعدی (کوندیلوم): به زگیل‌های کوچکی می‌گویند که اطراف مقعد هستند.
  • اسفنکتر مقعدی ضعیف: در این وضعیت عضله اسفنکتر مقعدی قادر به کنترل حرکات روده نخواهد بود.
  • خارش ناگهانی: این یک بیماری پوستی است که باعث خارش پوست اطراف مقعد می‌شود.

همانطور که ذکر شد ممکن است هر کدام از این مشکلات ناشی از بیماری های مقعدی باشد که فرد به آن دچار شده است بنابراین توصیه می‎شود در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده، آن را جدی گرفته و به متخصص بیماری های مقعدی مراجعه فرمایید.

آریاک سفر

در ادامه به برخی از مهم‌ترین و فراگیرترین بیماری های مقعد اشاره شده است پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید:

سرطان مقعد

سرطان مقعد بافت‌های مقعد را درگیر بیماری می‎کند. این نوع سرطان در درجه اول بر سلول‌هایی که سطح کانال مقعد را پوشانده‌اند، تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

شقاق مقعدی

شقاق مقعدی به شکاف یا پارگی ایجاد شده در دیواره‌های اطراف مقعد گفته می‌شود. شقاق می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله بیماری‌های مقاربتی، بیماری التهابی روده، زایمان و بارداری سخت، اسهال یا یبوست مزمن و فشار بیش از حد در طول اجابت مزاج رخ دهد. متخصصین ممکن است از روش‌های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری استفاده کنند.

بواسیر

بواسیر که به آن هموروئید نیز می‌گویند، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقعدی است که افراد ممکن است در طول زندگی‌شان آن را تجربه کنند. علت این بیماری تورم و التهاب سیاهرگ‌های مقعد دانست. این التهاب در اثر فشار و کشش بیش از اندازه رگ‌های مقعدی در حین اجابت مزاج رخ می‌دهد. از شایع‌ترین علائم بواسیر می‌توان مواردی مانند احساس درد یا ناراحتی، تورم در اطراف مقعد، خونریزی و خارش یا سوزش در مقعد را نام برد. درمان بواسیر با لیزر یک روش درمانی محبوب برای این بیماری بشمار می‌رود.

افتادگی راست‌روده

یکی دیگر از انواع بیماری‌های مقعدی، افتادگی راست روده یا پرولاپس ركتوم است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که قسمت انتهایی روده بزرگ به دلیل تضعیف عضلات و رباط های نگه دارنده رکتوم از دهانه از مقعد خارج شود. از علائم افتادگی راست روده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد
  • خروج خون و مخاط به همراه مدفوع
  • بیرون زدگی توده قرمز از دهانه مقعدی
  • این عارضه معمولاً از طریق جراحی، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی و سایر روش‌های پزشکی اصلاح می‌شود. جالب است بدانید زنان 6 برابر بیش‌تر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

اهمیت درمان بیماری های مقعدی

درمان بیماری های مقعدی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا مقعد یکی از اعضای مهم بدن است که در صورتی ایجاد بیماری و بروز مشکلاتی در ناحیه مقعد بر کیفیت زندگی فرد تاثیر گذاشته و ناراحتی و اذیت شدن را برای او به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه ما به شما این است در صورت مشاهده هر گونه از علائم بیماری مقعدی آن را با یک پزشک درمان بگذارید و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید.

متاسفانه برخی از افراد به طور خودسرانه اقدام به مصرف انواع پمادها و سایر داروها به منظور رفع و درمان مشکلات مقعدی می‌کنند. این کار نه تنها وضعیت‌شان را بهبود نمی‌بخشد، بلکه منجر به وخیم شدن شرایط‌شان می‌شود. بنابراین باید با مراجعه به یک متخصص مجرب، مشکل را با او در میان بگذارند تا یک زندگی سالم‌تر و رضایت‌بخش‌تر را تجربه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : کلینیک لیزر شفا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز