امید برای تداوم ارزانی خودرو بعد از عید فطر

به گفته یک کارشناس بازار خودرو در صورتیکه تولید و عرضه خودرو از سوی خودروسازان در بازار افزایش یابد، روند ارزان‌ شدن خودرو ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش کاماپرس، پس از دستور حسن روحانی به سرپرست جدید وزارت صمت مبنی بر ساماندهی قیمت خودرو، بازار خودرو که از شهریور سال گذشته روند صعودی به خود گرفته بود دچار شوک شد و بعد از 9ماه روند کاهشی در پیش گرفت. برخی از گزارشها، علت کاهش قیمت خودرو را در مصوبه ساماندهی بازار خودرو که نمایندگان مجلس بر اساس آن قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشتند، می‌دانند. با این حال یک کارشناس بازارخودرو می‌گوید در صورتیکه تولید خودرو از سوی خودروسازان بیشتر شود و عرضه آن هم در بازار افزایش یابد، روند ارزان‌ شدن خودرو ادامه دار خواهد بود.

اما و اگرهای ارزانی خودرو

سعید موتمنی کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه هنوز قیمت رسمی خودرو از سوی خودروسازان تعیین نشده است و منتظر اعلام نهایی قیمت خودرو هستیم، به تجارت نیوز گفته است: نمی‌دانیم که آیا افزایش ۱۰ درصدی و ۱۳ درصدی بر قیمت خودروها اعمال می‌شود یا خیر؟ بازار خودرو فعلا بلاتکلیف است و با توجه به اینکه در تعطیلات عیدفطر هستیم، فعلا واحدهای صنفی نمایشگاه‌داران خودرو تعطیل هستند.

به گفته او فعلا خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود. نه خریدار خودرویی می‌خرد و نه فروشنده خودروهایش را می‌فروشد. چنانچه تولید از سوی خودروسازان افزایش یابد و عرضه خودرو به بازار بیشتر شود قیمت خودروها در کوتاه مدت ارزان می‌شود.

مؤتمنی درباره ریزش قیمت خودرو هم گفته است: تصور من این است که قیمت خودرو‌ها مسیر ریزش خود را ادامه دهد. البته اگر خودروسازان محدودیت‌های عرضه را بیشتر کنند می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند که امیدوارم خودروسازان چنین کاری را انجام ندهند.

آریاک سفر

قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی‌دهد

در شرایطی که بسیاری ورود شورای رقابت به مساله قیمت‌گذاری را عامل اصلی کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر می‌دانند اما برخی از کارشناسان هم نسبت به ورود این شورا به موضوع قیمت‌گذاری خودرو موضع انتقادی دارند.

ابوالفضل خلخالی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت به “ایران” گفته است: بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تکرار یک اشتباه خواهد بود، اما نظارت بر آن می‌تواند شفافیت بیشتری در کار خودروسازان ایجاد کند. این کارشناس تاکید کرده که قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه نباید دستوری باشد.

پایان پیام

 

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز