افق مثبت پیش روی روابط تجاری ایران و عراق در سال 1400

لست سکند

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در پیام تصویری که در شبکه اجتماعی خود منتشر کرد با تشریح چالش ها و موفقیت های ایران در بازار عراق طی سال گذشته از صادرات 28 میلیارد دلاری ایران به عراق و کاهش 15 درصدی حجم روابط تجاری ایران و عراق در سال 99 خبر داد.

به گزارش کاماپرس، سید حمید حسینی شهادت سردار سلیمانی را علاوه بر تمام جنبه های سیاسی و امنیتی ضایعه بزرگی در دیپلماسی حاکم بر روابط ایران و عراق دانست و تصریح کرد: با وجود تلاش هایی که برای رونق بخشیدن به تعاملات اقتصادی و تجاری ایران و کشور عراق داشتیم ، چالش های مهمی نیز در این مسیر وجود داشت که منتهی به کاهش حجم روابط تجاری دو کشور شد.

کرونا ؛ بزرگ ترین چالش در روابط تجاری ایران و عراق

وی بزرگترین چالش ایجاد شده در روابط اقتصادی دو کشور را شیوع بیماری کرونا دانست که موجب رکود فراگیر در هر دو کشور و توقف اجباری بسیاری از فعالیت ها شد. حسینی دومین مانع توسعه روابط تجاری ایران و عراق در سال گذشته را کاهش درآمدهای نفتی این کشور برشمرد و افزود: اقتصاد عراق به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است و کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات نفت عراق درآمدهای این کشور را دچار مشکل کرد و از این محل نیز لطمه هایی به روابط تجاری ایران و عراق وارد شد.

تبعات منفی بسته شدن 5 ماهه مرزهای عراق به روی کامیون های ایرانی

راز آسمان پایتخت

وی قطع تردد تجار عراق به ایران و بسته شدن پنج ماهه مرزهای شلمچه، چزابه، سومار، مهران و خسروی به روی کامیون های ایرانی را مانع دیگری برای تجار ایران دانست و اظهار کرد: این وضعیت موجب شد تجار ما بخشی از بازار جنوب عراق را از دست بدهند.

حسینی با اشاره به افزایش شدید تعرفه های گمرکی عراق در سال گذشته این امر را مانع بزرگ دیگری برای توسعه روابط تجاری دو کشور برشمرد و افزود: عراق برای جبران کاهش درآمدهای نفتی تعرفه های سنگینی بر واردات از مرزهای ایران وضع کرد.

ترکیه و چین جایگاه اول ایران را در بازار عراق گرفتند

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق تلاش رقبا و توفیق آنها در بازار عراق را چالش دیگر تجار ایرانی در این بازار دانست و افزود: در سال های گذشته ما سهم اول را در بازار عراق داشتیم ولی در سال 99 ترکیه و چین جایگاه ایران را گرفتند که قطعا بخشی از آن به دلیل کم کاری ما در اتاق های بازرگانی و اتاق مشترک ایران و عراق بوده است.

نکات مثبت پیش روی تعاملات تجاری ایران و عراق در سال 1400

حسینی توسعه واکسیناسیون کرونا در هر دو کشور ایران وعراق ، باز شدن مرزهای عراق به روی تجار و کامیون های ایرانی، افزایش درآمدهای نفتی عراق، امکان صادرات به سوریه از مسیر عراق، فرصت های موجود در بازسازی عراق و سوریه و توافق دولت و بانک مرکزی دو کشور برای پرداخت مطالبات ایران از عراق را از نکات مثبت افق پیش روی مناسبات دو کشور همسایه ایران و عراق برشمرد.

وی با اشاره به صادرات 28 میلیارد دلاری ایران به عراق در سال 99 ، نهایی شدن اتصال راه آهن خرمشهر به بصره و مذاکره برای برداشتن ویزا بین ایران و عراق را نیز از نکات مثبت پیش روی تعاملات تجاری دو کشور دانست و گفت: این موارد امیدواری هایی ایجاد می کند که ما کسری تجاری ایجاد شده طی گذشته در روابط ایران و عراق را در سالجاری جبران کنیم.

اعضای میتاپس باید از فرصت های سال 1400 نهایت بهره را ببرند

این مقام مسئول در اتاق بازرگانی ایران همچنین در پیام اینستاگرامی خطاب به اعضای میتاپس –  مدیران جوان ارزش آفرین – سال 1400 را با توجه به امید بهبود شرایط اقتصادی و احیای برجام و واکسیناسیون کرونا، سالی سرشار از امیدواری و فرصت نامید و اظهار امیدواری کرد این اعضای میتاپس از فرصت ها برای خلق ثروت و ارزش افزوده به نفع کشور و کسب وکارهای خود بهترین استفاده را ببرند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز