افزایش ۵ درصدی جریمه‌های رانندگی

در سال جاری جرایمی که تا پایان سال 99 صورت گرفته‌اند، بخشوده می‌شوند اما در کنار آن جریمه‌های رانندگی افزایش 5 درصدی خواهند داشت. درآمد حاصل از این 5 درصد به بهزیستی، وزارت راه و شهرسازی، هلال احمر، پزشکی قانونی و نظایر این سازمان‌ها اختصاص می‌یابد.

پلیس راهور در مجلس اسفند سال 99 پیشنهاد داد جرایمی که دوبرابر شده اند یا درواقع پرداخت آن‌ها به تعویق افتاده است در مهلتی مقرر 60 روزه بخشیده شود. این طرح از 4 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز می‌شود و رانندگان تا دی ماه فرصت دارند تا جرایم خودروی خود را بپردازند.

باید توجه داشت که این بخشودگی برای جرایم پیش از سال 1400 است و همچنین در صورت پایان بازه زمانی تا دی ماه، دوبرابر شدن خلافی دوباره اعمال می‌شود و همچنین باید دانست که اصل جریمه بخشوده نخواهد شد و تنها چیزی که بخشیده می‌شود، جریمه دیرکرد است. افراد برای استعلام این خلافی‌ها و پرداخت آن می‌توانند در تاریخ مقرر به برنامه فرمون رجوع کنند.

خبرخوش برای خودروهای توقیفی

خودروهای با جریمه بالای 1 میلیون تومان نیز توقیف نخواهند شد. طبق این قانون تا پیش از سال 1400 خودروهایی با جریمه بالای یک میلیون تومان توقیف می‌شدند که این رقم در سال جدید به 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

آریاک سفر

جریمه‌ی دوربین و دوبرگی هم در صورت عدم پرداخت، دوبرابر نمی‌شوند اما جریمه‌های الصاقی و تسلیمی پس از پایان مهلت 60 روزه، دوبرابر خواهند شد.

افرادی که به جریمه‌ها معترض هستند باید در همین مهلت 60 روزه اعتراض خود را به ثبت برسانند چراکه امکان خطا، به دلیل دستکاری یا مخدوش کردن پلاک، وجود دارد.

قابل توجه است که رانندگانی که پلاک را مخدوش یا دستکاری می‌کنند باید علاوه بر اعمال قانون جریمه به مرجع قضایی به دلیل ارتکاب جرم، معرفی شوند.

اپلیکیشنی برای پرداخت جریمه‌ها

جرایم رانندگی را با راه‌های مختلفی می‌توان استعلام گرفت و پرداخت کرد. این روش‌ها می‌توانند حضوری یا غیر حضوری و آنلاین باشند. اما این روزها باتوجه به اوج گرفتن ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، راه‌های آنلاین کم‌خطرتر هستند. برنامه فرمون این امکان را فراهم کرده است. برنامه «فرمون» برای سیستم عامل‌های اندروید و آی.اُ.اس قابل دسترسی است.

به گزارش کاماپرس، برای استعلام خلافی با فرمون باید کد 8 یا 9 رقمی مربوطه را در محلی که در برنامه نمایش داده می‌شود وارد کرد. پس از آن جزییاتی از خلافی‌ها نمایش داده می‌شود که می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب و جرایم را پرداخت کرد.

برنامه فرمون امکانات کاربردی دیگری نیز دارد. با استفاده از این برنامه می‌توان بیمه شخص ثالث خرید، هشدار دوربین‌های کنترل سرعت و کنترل ترافیک را مشاهده کرد و همچنین قیمت روز خودروها، عوارض شهرداری و بدهی پلاک، سرویس جای پارک و نمره منفی گواهینامه را استعلام گرفت.

حال باتوجه به امکان پرداخت جرایم از طریق آنلاین، باید دانست که جرایمی که پرداخت می‌شوند با تاخیر از سامانه راهور پاک خواهند شد چراکه این سامانه، آفلاین است و اطلاعات آن دیر به روز می‌شود.

مرتبط با : فرمون
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز