افزایش چک های برگشتی با وجود اجرای قانون جدید چک

آمارهای بانک مرکزی خبر از افزایش چک های برگشتی در دومین ماه سال 1400 می دهد و این درحالیست که انتظار می رفت با اجرای قانون جدید چک شاهد کاهش چک های برگشتی باشیم.

به گزارش کاماپرس، آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد در دومین ماه امسال ۶۷۰ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد معادل ۱۷‌.۸ و مبلغ ۴۶.۳ درصد افزایش داشته است.

بنا به اعلام بانک مرکزی بیشتر این چک‌ها به دلیل «کسری یا نبود موجودی» برگشت خورده‌اند. این در حالی است که گزارش بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله شده در فروردین ۱۴۰۰ در هر دو مورد از روند کاهشی حکایت داشت.

افزایش چک‌های برگشتی در حالی طی اردیبهشت ماه رخ داده که قوانین جدید چک در ایران معرفی شده و از جمله صدور چک در وجه حامل ماه ممنوع اعلام شده است.

بر اساس قانون جدید صادرکنندگان‌چک باید جزییات‌چک صادر شده و اطلاعات فرد دریافت‌کننده را در سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته چک) ثبت کنند؛ این اطلاعات مواردی نظیر کدملی، مبلغ و تاریخ سررسید را شامل می‌شود. چک‌های جدید طبق اعلام بانک مرکزی از ابتدای سال جاری (۱۴۰۰) در بازار توزیع شده‌اند که از این زمان به بعد ثبت و نقل و انتقال چک در سامانه صیاد اجباری خواهد شد.

آریاک سفر

با اجرای قانون جدید، دارندگان چک برگشتی علاوه بر محرومیت از دریافت دسته چک‌جدید، از طیف گسترده‌ای از خدمات در شبکه بانکی محروم شده‌اند. مقایسه آمار چک‌های برگشتی فروردین ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال قبل نشان می‌داد که نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده از ۱۸,۳ در فروردین ۹۹ به ۸,۲ در فروردین ۱۴۰۰ رسیده است که کاهش حدود ۵۵ درصدی چک‌های برگشتی را نشان می‌دهد.

رسانه‌ها ماه گذشته نوشتند کاهش آمار چک‌های برگشتی در شرایطی به وقوع پیوسته است که هنوز قانون جدیدچک به صورت کامل اجرایی نشده و اخیرا استفاده از سامانه صیاد الزامی شده است. بر این اساس انتظار می‌رود با اجرای کامل قانون جدیدچک و اطلاع مشتریان از فرصت‌های سامانه صیاد همچون تقارن اطلاعاتی باز هم میزان چک‌های برگشتی کاهش یابد.

اما در تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات‌چک که روز گذشته منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در اردیبهشت سال جاری حدود ۷.۵ میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۱۹۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبادله شده که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۷.۶ و ۳۱.۳ درصد افزایش یافته است.از سوی دیگر، بیش از ۶.۸ میلیون فقره با ارزش ۱۷۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از چک‌های مبادل‌های وصول شده است که از نظر تعداد۶‌.۷ و مبلغ ۲۹‌.۵ درصد افزایش دارد. در کنار چک‌های وصولی بالغ بر ۶۷۰ هزار فقره چک‌برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب با ۱۷.۸ و ۴۶.۳ درصد افزایش داشته است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز