افزایش نقدینگی بورس با مدیریت مستقیم سهام عدالت

یک کارشناس بازار سرمایه، مدیریت مستقیم سهام عدالت را موجب افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش بورس دانست و اظهار کرد: روش مستقیم برای سهامداران عدالت که اکنون در بورس فعال هستند و با الفبای بورس واصول آن آشنایی دارند و یا در چند ماه آینده قصد دارند وارد بورس بشوند و می‌خواهند بورس را یاد بگیرند ، بهتر است.

به گزارش کاماپرس، احمد کلانتری مسئول اداری و انسانی کارگزاری آرمون بورس درباره سهام عدالت و ابعاد مختلف آن اظهار کرد: سهام عدالت شامل 49 شرکت سرمایه پذیر است که 35 شرکت از این تعداد بورسی و 14 شرکت غیر بورسی هستند و این سهام بین 49 میلیون نفر تقسیم شده است.

وی با بیان این که مهلت آزاد سازی و به عبارت دقیق تر انتخاب مدیریت مستقیم این سهام تا 8 خرداد ماه تعیین شده است، افزود: اگر سهامداران عدالت در این مهلت روش مستقیم را انتخاب نکنند بطور خودکار سهامداری غیر مستقیم برای آنها لحاظ می شود.

کلانتری درباره روش سهامداری مستقیم سهام عدالت بیان کرد: در روش آزاد سازی مستقیم، سهام شرکت هایی که در پرتفوی سهام عدالت وجود دارد به سهامدار واگذار می‌شود.  این سهام ها در آینده نزدیک در سایت سجام (دارا) قابل مشاهده است اما زمان قابل معامله شدن این سهام ها ممکن است چند ماه به طول انجامد.

وی درباره  مزایای مدیریت مستقیم سهام عدالت گفت: در این روش سهامدار بطور کامل اختیار سهام را در آینده دردست خواهد گرفت و پس از آزادسازی کامل، سهامدار میتواند سهام ها را بفروشد یا به حجم سهام خود اضافه کند .

آریاک سفر

این کارشناس بورس افزود: این روش باعث میشود سرمایه در گردش بازار سرمایه و نقدینگی موجود در بازار سرمایه به شدت افزایش پیدا کند. ضمن آن که ممکن است عده ای از سهامداران عدالت، سهام خود را بفروشند که این اتفاق هم به ضرر بازار نیست چرا که قسمت عمده ی سهام فروخته شده دوباره در خود بورس سرمایه گذاری می‌شود.

کلانتری درباره معایب مدیریت مستقیم سهام عدالت نیز گفت: همانطور که از اسم آزادسازی مستقیم پیداست سهام دار، خود باید توانایی فعالیت در بازار سرمایه را داشته شد در کل، مدیریت دارایی خود را انجام دهد که این کار برای افراد ناوارد به زیان های احتمالی منتهی می شود.

ضمنا در این روش از آنجایی که دارایی سهامداران به سهم های کوچک تر تبدیل می‌شود گرفتن سود مجامع سهام ها گاه برای سهامداران سخت می شود چرا که هر شرکت روش خاص خودش را در پرداخت سود نقدی دارد، همچنین مدیریت این سهام ها نیز با توجه به تعداد زیاد سهام سخت تر خواهد بود.

وی درباره مزایای روش آزادسازی غیر مستقیم سهام عدالت توضیح داد: در روش غیر مستقیم، سهام سهامداران توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی مدیریت می شود و نیازی نیست سهامداران عدالت دغدغه مدیریت آن را داشته باشند.

کلانتری افزود: این روش برای کسانی که تمایل به ورود مستقیم به بورس ندارند و فرد خبره ای را نیز به عنوان راهنما در بورس ندارند روش بهتری است.

وی ادامه داد: در این روش، سود نقدی سهام بصورت سالانه به حساب سهامدار واریز می شود و نیازی به رفتن به بانک یا تکمیل فرم و…. برای دریافت سودهای نقدی نیست. همچنین قرار است در آینده تعدادی از سهام شرکت های استانی وارد بورس شوند و با عرضه اولیه شدن این شرکت ها  ارزش دارایی سهام عدالت می‌تواند افزایش بیشتری داشته باشد.

محدودیت خرید و فروش سهام عدالت با انتخاب روش مدیریت غیر مستقیم

کلانتری درباره معایب روش غیر مستقیم توضیح داد: در این روش سهامداران امکان فروش سهام را نخواهند داشت و سود سهامداران نیز صرفا سالانه یکبار به حساب آنها واریز می‌شود. به بیان دیگر چنانچه سهامداران بخواهند هر زمان به هر دلیلی سهمی را بفروشند و سهم دیگری بخرند و یا از مبلغ فروش آن استفاده کنند چنین امکانی نخواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که طبیعتا هر فردی باید بر اساس شرایط خود در مورد مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سهام عدالت تصمیم گیری کند، گفت: توصیه شخصی من این است که اگر در حال حاضر سهامداران عدالت در بورس فعال هستند و با الفبای بورس واصول آن آشنایی دارند و یا در چند ماه آینده قصد دارند وارد بورس شوند و می‌خواهند بورس را یاد بگیرند، روش مستقیم برای آنها بهتر است چرا که این افراد با این روش یک سرمایه اولیه برای شروع فعالیت بورسی در اختیار خواهند داشت و با شرکت در عرضه اولیه ها نیز به سرمایه آنها افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر افراد انگیزه وارد شدن به بورس را ندارند یا به پول این سهام نیازی ندارند و یا جزو افرادی هستند که ریسک پذیری پایینی دارند و ترجیح می‌دهند سود سالانه سهام را دریافت کنند روش غیر مستقیم پیشنهاد را انتخاب کنند.

کلانتری در پایان خاطر نشان کرد: همچنین توصیه ای که به سهامداران تازه وارد میتوانم پیشنهاد کنم  حداقل سعی کنند که پول مازاد در زندگیشان را وارد بور س کنند که در طی یکسال تاثیری در روند زندگی خود نداشته باشد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز