افزایش قیمت دلار اهرم رشد شرکت های صادرکننده بورس

تصمیم اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازگذاشتن دست صادرکنندگان بزرگ برای فروش ارز به صرافی های غیربانکی ، از یک سو موجب افزایش ارز در بازار و به تعادل رسیدن قیمت دلار شده و از سوی دیگر رشد شرکت های صادرات محور بورس را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش کاماپرس، بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار بازار ارز در روزهای اخیر در خط مشی خود نسبت به این بازار تغییرات بزرگی ایجاد کرده که امید می رود این تغییرات نرخ ارز را به تعادل بازگرداند. قیمت دلار در روزهای اخیر سیر صعودی داشته و گرانی قابل توجه این ارز، خطر افزایش فزاینده تورم را به دنبال دارد. در شرایط حساس کنونی کشور سیاست گذار ارزی باید تمام تلاش خود را برای تحت کنترل درآوردن قیمت دلار انجام دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز – پنجشنبه 27 شهریورماه 1399 – در این باره نوشته است؛ سیاست‌گذار پولی کشور در هفته جاری سه تصمیم اساسی، در راستای تعادل‌بخشی به بازار ارز اتخاذ کرد: «حذف رانت ارزی واسطه های دلار با نزدیک کردن قیمت صرافی به بازار»، «حذف سقف قیمت در سامانه نیما» و در گام آخر «صدور مجوز عرضه دلار صادرکنندگان به صرافی‌ها».

جایگاه بورسی شرکت های صادر کننده بهبود پیدا می کند

بر این اساس از این پس، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را مستقیما به صرافی‌های مجاز برای واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند. پیش از این تصمیم، وجود محدودیت‌ها در فروش آزادانه ارز، باعث شده بود که صادرکنندگان‌ تمایل کمتری برای بازگرداندن ارز داشته باشند. اگرچه سیاست‌گذار با رویکرد قهری سعی در قانع کردن صادرکنندگان برای بازگشت ارز داشت، اما تغییر تاکتیک بازارساز با رویکردی تشویقی می‌تواند انگیزه بازگشت دلارها را در صادرکنندگان تقویت کند. از نگاه کارشناسان، این تصمیم جایگاه بورسی این سه گروه اقتصادی را نیز در روز ابتدایی هفته آینده بهبود خواهد بخشید.

آریاک سفر

احتمال سخت تر شدن تامین ارز کالاهای اساسی

در بخشی از این گزارش آمده است؛ طبق آمار سال‌های گذشته بیش از دو سوم صادرات از منابع ارزی غیرنفتی کشور متعلق به ۳ گروه پتروشیمی، فولاد و معدن بوده است. با این اوصاف عرضه ارز در بازار نیز افزایش خواهد یافت. افزایش عرضه ارز از این مجرا هم به ایجاد ثبات و استقرار در بازار آزاد کمک خواهد کرد و هم به صادرکنندگان بزرگ که حالا می‌توانند ارز خود را با نرخ‌های بالاتری فروخته و منابع بیشتری کسب کنند.

با سخت‌تر شدن تحریم‌ها و بروز پاندمی کرونا شرایط جهانی برای این صادرکنندگان مشکل شده بود. برداشتن محدودیت فروش ارز برای این تولیدکنندگان می‌تواند به مثابه کمک از داخل در مقابل فشارهای به وجود آمده تلقی شود. برخی از کارشناسان معتقدند که پیش از این مصارف این ارزها، عمدتا کالاهای اساسی بودند. اما با تغییر تاکتیک بانک مرکزی، امکان دارد که شرایط برای تامین ارز کالاهای اساسی، سخت‌تر از گذشته شده و در نتیجه این تصمیم، مقدمه‌ای برای توقف تخصیص این نوع ارز باشد. در حال حاضر تخصیص این ارز سود ۲۳ هزار تومانی را برای واردکنندگان دارد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز