افزایش سرعت پرداخت تسهیلات بانکی

طی چند سال گذشته، به خصوص از اواخر سال 1398 و همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، سرعت پرداخت تسهیلات بانکی گسترش زیادی پیدا کرد. در حال حاضر بیش از 90 درصد تامین مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی توسط نظام بانکی صورت می‌گیرد.

به گزارش کاماپرس، بر اساس مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در اوایل سال 1399، پرداخت 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به گروه‌های آسیب دیده از کرونا مقرر شد. مطابق مصوبه ذکر شده، 250 هزار میلیارد ریال از این منابع از محل کاهش نسبت سپرده قانونی و باقی مانده تسهیلات نیز از منابع داخلی بانک‌ها تامین شد. گذشته از مورد ذکر شده، سرعت بانک‌ها طی چند سال اخیر در پرداخت تسهیلات در حوزه‌های مسکن، ازدواج و اشتغال زایی افزایش یافته است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده در 6 ماهه نخست سال گذشته، حدود 700 هزار میلیارد تومان مجموع تسهیلات پرداخت شده بانک‌ها بود. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در همه بخش‌های اقتصادی، معادل 442 هزار و 600 میلیارد تومان اعلام شد. براساس گزارش بانک مرکزی، رشد تسهیلات بانکی پرداخت شده به بخش‌های مختلف اقتصادی در 6 ماهه ابتدایی سال 1399 نسبت به مدت مشابه در سال 1398، معادل 82 درصد بود.

اوضاع پرداخت تسهیلات در سال جاری

آریاک سفر

در نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال، خبر اختصاص 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها به بنگاه‌های کوچک و متوسط انتشار پیدا کرد. بنابر اعلام رئیس بانک مرکزی این مبلغ برای تامین سرمایه در گردش و همچنین به منظور فعال شدن این دسته از کارگاه‌ها و نقش آن‌ها در ایجاد اشتغال برای عموم مردم به ویژه طبقات ضعیف و متوسط در سال 1400 در نظر گرفته شده است. طبق آمار اعلامی در سال گذشته، بیشتر از 27 هزار واحد از 85 هزار میلیارد تومان تسهیلات برخوردار شدند. این میزان نسبت به سال 1398، معادل 57 درصد رشد داشت.

طبق گفته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی، میزان تسهیلات تکلیفی قرض الحسنه در بودجه سال جاری 608 هزار میلیارد تومان، معادل پنج برابر سال گذشته، تعیین شده است. البته کارشناسان اقتصادی معتقدند به دلیل نرخ سود پایین و وجود وثایق و تضامین ناکافی این دسته از تسهیلات، معضلی برای بانک‌ها و سرمنشا ایجاد مطالبات غیر جاری است.

با وجود برنامه برای تسهیلات اعطایی، بانک مرکزی همواره بر توانایی بانک‌ها، عدم فشار مضاعف بر آن‌ها در پرداخت تسهیلات و همچنین بر هدایت کردن بنگاه‌های اقتصادی به سمت بازار سرمایه به منظور تامین مالی آن‌ها تاکید دارد.

مرتبط با : بانک مرکزی
نرم افزار حسابداری
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز