افزایش درآمد کارمزدی بانک صنعت و معدن

لست سکند

امروز مجمع عمومی عادی سالانه بانک صنعت و معدن مربوط به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه سال ۹۸ با حضور و ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و صورت‌های مالی این بانک به تصویب رسید.

به گزارش کاماپرس، حسین مهری، مدیرعامل بانک صنعت و معدن با تشریح اهداف و استراتژی‌های این بانک در کسب برتری تخصصی و عملیاتی در بانکداری توسعه‌ای به بیان مهم‌ترین استراتژی‌های بانک در سال‌جاری پرداخت و عنوان کرد: اقدامات اثربخشی در خصوص بانکداری دیجیتال و اجرای حاکمیت شرکتی در این بانک انجام شده است و در سال گذشته در این زمینه حائز رتبه دوم در بین دیگر بانک‌ها شدیم؛ ولی همچنان تلاش برای کسب رتبه نخست را با جدیت دنبال می‌کنیم و به زودی شاهد تحولات اساسی در این دو حوزه خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری سرمایه بانک یک هزار و۴۰۰ میلیارد ریال افزایش داشت و برای راه‌اندازی سامانه‌های نوین، شفاف‌سازی و واگذاری شرکت‌ها و اموال مازاد بانک اقدامات مطلوبی صورت گرفت که طی آن تعداد ۶ شرکت به طور کامل واگذار شد و در چند مرحله برای واگذاری شرکت‌های صنایع شیمیایی ایران، آتیه دماوند و احیا استیل فولاد بافت آگهی منتشر و اقدام شد. مهری یادآور شد: در سال ۹۸ رشد قابل‌توجهی در شاخص‌های عملکردی بانک ملاحظه می‌شود؛ به طوری‌که در پرداخت‌ها ۳۸ درصد، در وصولی‌ها ۴۵ درصد، در مانده سپرده‌های چهارگانه ۴۵ درصد و در سود حاصل از شرکت‌ها نیز ۱۶۴ درصد رشد را در ۱۲ ماه سال ۹۸ شاهد بوده‌ایم.

این بانک توسعه‌ای که در زمینه صنعت و معدن فعالیت می‌کند به میزان ۹۱ درصد از مانده تسهیلات را در سال ۹۸ به این بخش اختصاص داد که رقمی به میزان یک میلیون و ۱۱۵ هزار و ۶۴۹میلیارد ریال است که نشان از رشد ۳۶درصدی نسبت به سال ماقبل از آن یعنی سال ۹۷ دارد. مانده تسهیلات در بخش صنعت و معدن در سال ۹۷ به میزان ۸۱۹هزار و۶۹۰ میلیارد ریال بوده که سهمی ۳/ ۸۸ درصدی را به ثبت رسانده است. سهم بخش کشاورزی از مانده تسهیلات بانک صنعت و معدن در سال ۹۸ با رقم ۳۸ هزار و ۲۴۲ میلیارد ریال ۱/ ۳درصد بوده که این رقم در سال ۹۷ به میزان ۵/ ۵ درصد بود. بخش بازرگانی و خدمات با ۴/ ۵ درصد و مسکن و ساختمان با ۵/ ۰درصد سهم را در سال ۹۸به خود اختصاص داده‌اند. براساس اقلام ترازنامه بانک نیز مانده سپرده‌ها در پایان سال گذشته ۲۶۶هزار و۵۹۰ میلیارد ریال بوده است. این رقم در پایان سال ۹۷ به میزان ۲۰۵ هزار و ۵۲ میلیارد ریال بود. در عین حال مانده تسهیلات اعطایی و مطالبات در پایان سال ۹۸ به میزان یک میلیون و۵۲ هزار و۵۷۲ میلیارد ریال بوده که این رقم در پایان سال ۹۷ به میزان ۷۸۶هزار و ۷۰۳ میلیارد ریال بوده است. سرمایه بانک صنعت و معدن در سال گذشته همانند سال ماقبل آن یعنی سال ۹۷ به میزان ۵۹ هزار و ۶۸۷میلیارد ریال بود و نسبت کفایت سرمایه که در سال ۹۷ به میزان ۵۶/ ۲درصد بوده است در سال ۹۸ به رقم ۰۲/ ۳ درصد است. جمع درآمدهای بانک نیز در سال ۹۷ به میزان ۳۵ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال بوده که در پایان سال ۹۸ به ۴۹ هزار و ۵میلیارد ریال رسید. زیان ۷هزار و ۶۰۶ میلیارد ریالی بانک صنعت و معدن در سال ۹۷ به ۲۸۶میلیارد ریال سود در سال ۹۸ تبدیل شده است. تعداد شعب بانک در سال ۹۷ به میزان ۵۵ شعبه بوده که با کاهش سه شعبه این تعداد به ۵۲ شعبه کاهش یافته است. از این تعداد ۶ شعبه در تهران و ۴۶ شعبه در سایر مناطق و شهرستان‌ها مستقر هستند.

دنیای اقتصاد در گزارشی افزود: درآمد کارمزدی بانک صنعت و معدن که یک بانک توسعه‌ای است در سال ۹۷ به میزان ۲هزار و۱۹۹میلیارد ریال بوده که در سال ۹۸ به ۲هزار و ۸۵۲میلیارد ریال رسیده است.

خالص درآمد تسهیلات و سرمایه‌گذاری در سال ۹۷ به رقم ۲۳هزار و ۶۴ میلیارد ریال رسیده بود که در سال ۹۸ به ۲۹ هزار و ۹۶۷میلیارد ریال افزایش یافت؛ اما براساس آماری که پیش‌تر بانک صنعت و معدن اعلام کرده است، گشایش اعتبارات اسنادی ریالی این بانک در پنج ماه نخست سال‌جاری ۷۸ درصد رشد داشته است. براساس آمارهای اعلام شده ضمانت‌نامه ریالی این بانک نیز در همین مدت ۱۲۳ درصد و پرداختی‌های ریالی نیز ۱۰۴ درصد رشد داشته‌اند. قراردادهای منعقده بانک در پنج ماه نخست امسال ۴۵ درصد، مصوبات ۵۱ درصد وصولی‌های ریالی نیز ۹۶ درصد افزایش داشته است. مانده سپرده‌های چهار گانه نیز رشدی ۷۵ درصدی را ثبت کرده است. همچنین بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش از ابتدای سال‌جاری تا پایان مردادماه به متقاضیان پرداخت کرده است.

راز آسمان پایتخت

افزایش 645 درصدی میزان پرداختی‌ها 

میزان پرداختی‌ها در این بانک در پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است.

کفایت سرمایه و مطالبات ارزی نیز از چالش‌های بانک صنعت و معدن است. ۵۴ درصد از سپرده‌های بانک در سال ۹۷ را سپرده‌گذاری بلندمدت تشکیل داده است. ۷/ ۷ درصد سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، ۱/ ۲ درصد سپرده‌های پس‌انداز و ۶/ ۳۵ درصد سپرده‌های دیداری است. سپرده مدت‌دار ارزی در بخش سپرده‌های مدت‌دار سهمی ۸/ ۶۸ درصدی را شامل می‌شود. به‌طور کلی اعلام شده که حجم سرمایه‌گذاری این بانک در ۶ سال دولت تدبیر و امید به ۱۵ میلیارد یورو در قالب فاینانس، منابع صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و منابع داخلی بانک صنعت و معدن رسیده است. از ابتدای سال‌جاری تا پایان مردادماه طرح‌های تسهیلاتی صنعتی و معدنی که دارای توجیه‌پذیری لازم بودند به مبلغ ۹۰ هزار میلیارد ریال مصوب شدند و طرح‌هایی در مجموع به مبلغ ۹۵ هزار میلیارد ریال به مرحله قرارداد با بانک رسیده‌اند.گفتنی است در پایان ۱۲ ماه سال ۹۸ در مجموع میزان پرداختی‌های این بانک به طرح‌های صنعتی و معدنی مورد پذیرش، ۱۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک صنعت و معدن
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز