افزایش حقوق بازنشستگان ؛ بازنشستگان ناراضی و منابع طرح مبهم

لست سکند

با اینکه دیروز محمد شریعتمداری وزیر کار از افزایش ۷۷ درصدی حقوق بازنشستگان خبر داد، اما بسیاری از آنها افزایش چندانی در حقوق خود نمی بینند و بسیاری دیگر نیز از این افزایش راضی نیستند.

به گزارش کاماپرس، چند روزی است که خبرهای زیادی درباره افزایش حقوق حقوق بازنشستگان کشوری شنیده می شود، اخباری که از افزایش ۴۵ تا ۷۷ درصدی حقوق بازنشسته ها حکایت می کند. افزایش حقوقی که برخی کارشناسان معتقدند منابع آن مشخص نیست و گویا به صورت استقراض از بانک مرکزی انجام می شود. کارشناسان معتقدند این روند باعث تورم و افزایش قیمتها می شود تا عملا این افزایش حقوق هیچ تاثیری در معیشت بازنشسته ها نداشته باشد و حتی از قبل فقیرتر شوند.

منابع افزایش حقوق از کجا تامین می شود؟
وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان اقدام خوبی است، اما این کار مسائلی را به همراه خود دارد، توضیح می دهد:« دولت در حال حاضر با کسری بودجه شدیدی روبرو است و برای بسیاری از طرح‌هایی که در دست اجرا دارد، منابع لازم را در اختیار ندارد، دولت برای جبران هزینه‌های خود دو راه بیشتر ندارد، اول اینکه از منابع بانکی این پول را تحت عنوان بدهی دولت به نظام بانکی بگیرد، دوم هم اینکه از بانک مرکزی استقراض کند یا به نوعی دست به چاپ پول بزند که این اقدام خود نیز بار تورمی بسیار زیادی دارد. حال که دولت عنوان می‌کند، که اقدام به همسان سازی حقوق تمام بازنشستگان کشور کرده، خوب است اعلام کند که منابع این کار را از کجا تامین کرده، زیرا که این موضوع از اهمیت بسزایی برخوردار است، اگر دولت کاری را انجام دهد که باعث ایجاد تورم و افزایش نقدینگی شود، قدر مسلم بازنشستگان نیز متضرر خواهند شد.»

به گزارش فرارو این کارشناس اقتصادی با ذکر مثال این موضوع را روشن تر می کند و به فرارو می گوید:« شما فرض بگیرید، دولت به همه این قشر یک میلیون تومان به طور متوسط اضافه کند، اما در مقابل محل تامین منابع این طرح مشخص نباشد، در چنین صورتی اثرات تورمی این اقدام بازنشستگان و سایر مزد بگیران را با چالش‌های بیشتری روبرو می‌کند و به فرض دو میلیون تومان به هزینه‌های آن‌ها اضافه می‌کند، در مقابل یک میلیون تومانی که به حقوق آن‌ها افزوده شده است. اگر از بازنشستگان پرسیده شود که شما بین مهار تورم و کاهش سطح عمومی قیمت‌ها و افزایش مستمری کدامیک را انتخاب می‌کنید، قدر مسلم اکثریت قریب به اتفاق افراد، کاهش تورم را انتخاب می کنند. »

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز