افزایش تورم خانه را گران کرده است، نه دلال ها!

لست سکند

موضوع افزایش قیمت مسکن در هیاهوی گرانی سکه ، دلار و افت و خیزهای شاخص بورس کمرنگ شده اما این روزها متقاضیان خرید خانه با قیمت های نجومی در بازار مواجه می شوند که نمی دانند علت این گرانی تورم است یا دلال بازی واسطه ها؟

به گزارش کاماپرس، این که قیمت متوسط هر متر واحد مسکونی در شهر تهران به 17 میلیون تومان برسد به معنی دور شدن و حتی محال شدن تعبیر رویای خانه دار شدن برای گروه های زیادی از اقشار جامعه است. دولت برای مهار قیمت مسکن و خانه دار کردن مردم برنامه هایی اعلام کرده است اما بازار بدون توجه به برنامه های دولت همچنان به پیش می تازد.

دخالت دولت در قیمت گذاری مسکن بازار را آشفته می کند

روزنامه شهروند در گزارش خود به تحلیل وضعیت بازار مسکن پرداخته و از قول مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن نوشته است: «افزایش تورم دلیل اصلی خرید مسکن از سوی مردم در هفته‌های اخیر بوده است. این عامل در افزایش قیمت خانه هم تأثیر دارد، با این حال اگر خریدارها همان خانوارها باشند، تداوم این روند به نفع بازار مسکن خواهد بود، چون به رشد عرضه منجر خواهد شد، اما اگر پای معاملات سوداگرانه وسط بیاید، به ضرر مسکن تمام می‌شود.» سلطان‌محمدی معتقد است اگر دولت یا هر نهاد دیگری در قیمت‌گذاری مسکن دخالت کند، شرایط نامناسبی پیش خواهد آمد.

دلالی در مسکن وجود ندارد

راز آسمان پایتخت

ضمنا سلطان محمدی با بیان اینکه مسکن همیشه یک کالای سرمایه‌ای بوده است و این روزها مردم برای حفظ خودشان در مقابل تورم به خرید مسکن روی آورده‌اند، می‌گوید: «هیچ فردی مسکن را به‌عنوان کالای مصرفی کوتاه‌مدت در نظر نمی‌گیرد، حتی مصرف‌کننده‌های نهایی هم آن را به‌عنوان یک سرمایه بلندمدت می‌دانند. با این حال در دو‌سال اخیر هم مردم برای حفظ ارزش دارایی خود برای خرید مسکن اقدام کرده‌اند.»

عبدالعلی‌زاده وزیر اسبق راه و شهرسازی نیز در این باره می‌گوید: «افراد برای حفظ ارزش پول‌شان وارد بازار ساخت‌وساز مسکن می‌شوند، بنابراین باید درآمد کافی هم داشته باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد توازن قیمت در بازار مسکن از هر بازار دیگری بیشتر است و میزان رشد قیمت مسکن در فرآیندهای پنج تا ده ساله کاملا منطبق بر میزان تورم کشور بوده است. این اتفاق ثابت می‌کند که اصلا سوداگری در مسکن وجود ندارد، مخصوصا در مسکن اقشار پایین‌دست، هیچ‌گونه جای بالا بردن قیمت‌ها وجود ندارد.» او معتقد است: «بیش از ٨٠‌درصد خریدارهای مسکن، مصرف‌کننده‌های نهایی هستند و ‌درصد کمی به خرید و فروش و واسطه‌گری مشغولند که آن‌هم در بخش خانه‌های لوکس خلاصه می‌شود.» اما مهدی سلطان‌محمدی می‌گوید اگر معاملات سوداگرانه وارد شود، مسکن آسیب می‌بیند و راه جلوگیری از این چالش، وضع قوانینی مانند مالیات بر عایدی مسکن است که در کشورهای توسعه‌یافته هم تجربه موفق داشته، اما در ایران همچنان بلاتکلیف باقی مانده است تا قیمت مسکن همچنان سیر صعودی داشته باشد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز