افزایش تقاضا و رشد قیمت آهن قراضه در بازار جهانی

آهن قراضه

در بازارهای مهم جهانی از جمله بازار چین تقاضا برای واردات فولاد بازیابی(آهن قراضه) در حال افزایش است. این سیاست به منظور خنثی کردن گرانی در بازار سنگ آهن صورت می گیرد.

به گزارش کاماپرس، موسسه S&P Global پلتس اعلام کرده است که قبلا این افزایش قیمت سنگ آهن که با بازیابی تقاضای جهانی فولاد به پیش می رود، هرگز دیده نشده بود. پس از برداشتن محدودیت های واردات آهن قراضه در ژانویه 2021 توسط چین، احتمال جایگزینی یا رفع کمبود عنصر آهن در فرآیند فولادسازی با فولادهای بازیافتی وجود دارد.

اگرچه ممکن است در کوتاه مدت اتکا به سنگ آهن انکارناپذیر به نظر برسد، اما تقاضا برای آهن قراضه به تدریج در حال افزایش است که تحت اهداف خنثی سازی کربن چین قرار دارد.

با این حال، آهن قراضه عمدتا در کوره قوس الکتریکی یا EAF استفاده می شود چراکه نسبت به فرایند کوره بلند BOF سازگارتر با محیط زیست است و به سهولت در راستای اهداف بلند پروازانه چین جهت رسیدن به حداکثر انتشار کربن تا سال 2030 و خنثی سازی آن قبل از سال 2060، قرار می گیرد.

براساس اعلام S&P Global Platts Analytics، ظرفیت تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی EAF چین در سال 2021 حدود 17 میلیون تن افزایش یافته و به حدود 198 میلیون تن تا پایان سال می رسد که 15 درصد از کل ظرفیت تولید فولاد خام چین را تشکیل می دهد. بر اساس محاسبات پلتس براساس پروژه های تصویب شده، تعویض و افزایش خالص ظرفیت تولید فولاد به روش کوره قوس الکتریکی EAF چین در طول سال های 2022 تا 2023 حدود 10 میلیون تن در سال افزایش می یابد.

آریاک سفر

با دریافت چراغ سبز برای واردات فولاد بازیافتی، مقادیر قابل توجهی از مواد به عنوان خنک کننده در کوره های بلند به دلیل وابستگی زیاد چین به فرآیند BF-BOF برای تولید فولاد استفاده خواهد شد.

تصمیم برای افزایش مصرف قراضه در کوره های بلند یک مقایسه هزینه بین تولید چدن و قراضه است که در یک طرف معادله کک، زغال سنگ و سنگ آهن قرار دارد و در طرف دیگر، قراضه فولاد است.

گران شدن قیمت جهانی آهن قراضه 

یک منبع تولیدکننده فولاد مستقر در هبی گفت: با بهبود تقاضا در اروپا و ایالات متحده آمریکا قیمت جهانی قراضه بالا مانده و در نتیجه در کوتاه مدت مزایای کمی در استفاده از فولاد بازیافتی وارداتی برای فولادسازان چینی وجود خواهد داشت.

این منبع افزود: هیچ مانع تکنیکال در افزایش استفاده از قراضه وجود ندارد و این تصمیم منتج به هزینه ها و کاهش سود می شود چراکه افزودن بیش از حد قراضه باعث مصرف سوخت اضافی برای افزایش دما خواهد شد.

بر اساس نظرسنجی پلتس از فولادسازان چینی، نسبت استفاده از قراضه در کوره های بلند عموماً در محدوده 15 تا 20 درصد قرار دارد و حد بالایی علمی آن 25 تا 30 درصد است.

یک منبع فولادساز مستقر در شمال چین گفت در ماه می، نسبت قراضه در کنورتورهای ما 18 درصد بود و هیچ قراضه اضافی به کوره های بلند اضافه نشد. مقایسه هزینه بین فلز داغ و قراضه تعیین کننده حد پایینی استفاده از قراضه در کنورتورهاست، در حالی که درجه حرارت و کیفیت مطلوب فولاد، حد بالایی را تعیین می کند.

صعود واردات فولاد بازیافتی تاثیری در قیمت سنگ آهن ندارد

علیرغم تداوم روند صعودی واردات فولاد بازیافتی چین، فعالان بازار انتظار دارند این امر تاثیری در قیمت سنگ آهن در سال 2021 نداشته باشد.

اطلاعات گمرک چین نشان می دهد در پنج ماهه اول سال 2021 چین 471 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده که بیش از 1915 برابر حجم واردات مواد اولیه بازیافتی فولاد است که در مدت مشابه به 246 هزار 346 تن رسیده است.

یک بازرگان که در بازار فولاد بازیافتی و آهن قراضه وارداتی فعالیت داشته می گوید: کارخانه های تولید فولاد در هبی نسبت به قیمت محموله های فولاد بازیافتی به شدت حساس بوده و کمبود ابزارهای مالی برای کاهش مواجهه با ریسک نیز عامل محدودکننده دیگری برای عدم افزایش حجم معاملات این مواد است.

به عقیده فعالان بازار، قراضه های آهنی آینده امیدوارکننده ای دارند به این شرط که شاهد افزایش عرضه قراضه داخلی چین باشیم و دستورالعمل های حد مجاز استفاده از قراضه و انواع آن نیز به سرعت توسعه یابد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز