اعلام تغییرات جدید قیمت خودروهای سایپا و ایران خودرو + جدول

شورای رقابت با صدور اطلاعیه ای تغییرات اعمال شده در قیمت کارخانه انواع محصولات ایران خودرو را اعلام کرد.

به گزارش کاماپرس، تحولات بازار خودرو با نهایی شدن قیمت کارخانه انواع محصولات ایران خودرو  و سایپا به نقطه عطف خود رسید چرا که بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار فروش خودروهای صفر کیلومتر این 2 خودروساز کشور بالاتر از 10 درصد قیمت کارخانه، تخلف محسوب شده و قابل ارجاع به تعزیرات است.

ضمنا اجرای سایر مصوبات درباره ساماندهی بازار خودرو نیز تا حدود زیادی مشروط به مشخص شدن قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو و سایپا بود که اکنون با اعلام قیمت های نهایی توسط شورای رقابت این مصوبات نیز قابلیت اجرایی می یابد.

شواری رقابت در اطلاعیه خود نکاتی به شرح ذیل آورده است:

۱. با توجه به شرایط موجود بازار به ویژه تحریم‌های ظالمانه در مورد صنعت خودروی کشور هزینه‌های مربوط به تأمین قطعات و تجهیزات از خارج از کشور علاوه بر نرخ ارز و سایر هزینه‌های متعارف، هزینه‌های معاملاتی را تحمیل می‌نماید که برای سال ۱۳۹۹ به میزان ۵ درصد در نظر گرفته می‌شود.

آریاک سفر

 

۲. براساس محاسبات انجام شده در چارچوب فرمول و دستورالعمل مصوب شورا و با فرض ثابت گرفتن بهره وری و کیفیت خودروهای تولیدی در شرایط فعلی، محاسبات مرکز ملی رقابت نشان می‌دهد که قیمت‌های پایان اسفند ۱۳۹۸ نسبت به قیمت‌های اعلام شده در بهمن ماه ۱۳۹۷ طبق جدول ارسالی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که به شورای رقابت اعلام شده و به تأیید ستاد تنظیم بازار رسیده است. برای شرکت ایران خودرو بطور میانگین ۱۰ درصد و برای شرکت سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد داشت. (مشروط بر آنکه میانگین وزنی افزایش با احتساب تیراژ از درصدهای مذکور تجاوز ننماید.)

شروط طرف عرضه:

– به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو بصورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تأیید و اخذ مجوز از شورای رقابت.

– تمام فروش‌های مستقیم به مصرف‌کننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمین‌شده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگی‌ها) خودداری شود.

– خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی و یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین نمایند (که با نظارت متخصصین فنی صورت گیرد. -گارانتی – وارانتی).

– خودروسازان موظف می‌باشند گزارش عملکرد فروش، پیش فروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع سه ماهه به شورای رقابت گزارش نمایند.

جداول تغییرات قیمت اعلام شده تسط شورای رقابت به شرح ذیل است:

جدول (۱): مقایسه قیمت بهمن ماه ۹۷ (ابلاغی سازمان حمایت به خودروساز) به سقف قیمت کارخانه (برآورد مرکز ملی رقابت) در اسفند ۹۸

شرکت ایران خودرو

مشخصات خودرو قیمت- بهمن ۹۷           سازمان حمایت    سقف مجاز قیمت کارخانه           (مرکز ملی رقابت)       اسفند ۹۸ درصد تغییر قیمت مرکز ملی رقابت اسفند ۹۸ به قیمت بهمن ۹۷
پژو ۴۰۵ بنزینی GLX ۴۹۰ ۵۴۷ ۱۱.۷
پژو ۴۰۵ دوگانه سوز GLX ۵۰۹ ۵۷۹ ۱۳.۷
پژو ۴۰۵ بنزینی SLX ۵۲۷ ۵۸۷ ۱۱.۴
پژو پارس سال ۶۰۹ ۶۶۳ ۸.۹
پژو پارس5 TU ۶۹۲ ۶۸۹ ۰
پژو ۲۰۶ تیپ دو ۵۲۲ ۶۱۷ ۱۸.۰
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۶۱۷ ۷۱۷ ۱۶۰۲
پژو ۲۰۶ صندوقدار 78 ۶۲۸ ۷۴۳ ۱۸.۳
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۶۱۷ ۷۱۷ ۱۶.۲
پژو ۲۰۶ صندوقدار 78 ۶۲۸ ۸۴۳ ۱۸.۳
سمند ال ایکس ۵۲۰ ۵۴۳ ۴.۵
سمند ال ایکس EF7 بنزینی ۵۴۲ ۵۶۰ ۳.۳
سمند ال ایکس EF7 پایه گازسوز ۱۰ ۵۵۹ ۵۸۵ ۴.۷
سمند ال ایکس EF7پایه گازسوز ۱۶ ۵۷۴ ۵۹۴ ۳.۵
سمند سورن ۶۳۹ ۶۶۲ ۳.۵
رانا ۵۲۴ ۶۴۶ ۲۳.۴
میانگین افزایش قیمت ۱۰

 

جدول (۲): مقایسه قیمت بهمن ماه ۹۷ (بر اساس بخشنامه سایپا در سال ۹۷) به سقف قیمت کارخانه (برآورد مرکز ملی رقابت) در اسفند ۹۸

شرکت سایپا

مشخصات خودرو قیمت بهمن ۹۷

سازمان حمایت

سقف مجاز قیمت کارخانه (مرکز ملی رقابت) اسفند ۹۸ درصد تغییر قیمت مرکز ملی رقابت اسفند ۹۸ به قیمت
پراید ۱۱۱ X ۳۳۴ ۳۶۹ ۱۰.۷
پراید ۱۳۱ X ۳۱۲ ۳۷۴ ۱۹.۹
پراید ۱۳۲ X ۳۲۳ ۳۶۳ ۱۲.۶
تیبا ۲۳۱ X ۳۵۷ ۴۶۰ ۲۸.۸
تیبا دو ۲۱۱ X ۳۸۳ ۵۱۸ ۳۵.۴
ساینا ۴۰۶ ۵۲۴ ۲۹.
میانگین افزایش قیمت ۲۳

قیمت‌های بهمن ۹۷ بر اساس بخشنامه شرکت سایپا در سال ۹۷ بوده است.

انتهای پیام

مرتبط با : ایران خودروسایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز