اعاده دادرسی چیست و در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

اعاده دادرسی
لست سکند

اعاده دادرسی از جمله روش‌های فوق‌العاده شکایت از احکام است که راهی برای برگشت به دادگاه صادرکننده حکم قبلی محسوب می‌شود؛ با این هدف که دادگاه از رأی قطعی سابق خود بازگردد، چرا که شاکی مدعی است صدور آن رأی از روی اشتباه بوده است.

به گزارش کاماپرس، همانطور که می دانیم اعاده دادرسی هم در خصوص پرونده های حقوقی کاربرد داشته و هم در پرونده های کیفری موضوع بحث متن حاضر صرفا در خصوص اعاده دادرسی در پرونده های کیفری می باشد.

طرق اعتراض به آرا صادره از محاکم در قانون آیین دادرسی کیفری به صورت کامل بیان شده است و در دسته بندی حقوقی می توان طرق اعتراض را به دو دسته بندی کلی تقسیم نمود.
نخست اعتراض عادی همان تجدید نظرخواهی و یا واخواهی در آراء غیابی است
دوم اعتراض فوق العاده که به اعاده دادرسی و یا خلاف بین شرع گفته می شود چراکه اعتراض از این طریق مرسوم نبوده و صرفا پذیرش آن در صورت وجود جهات خاص و شرایط خاص امکان پذیر است.
نکات مهم در اعاده دادرسی 
ایسنا در گزارشی افزود: همانطور که قانون آیین دادرسی کیفری در ماده ۴۷۴ شرایط اعاده دادرسی را بیان کرده باید توجه داشت این طریقه اعتراض هرگز نسبت به ماهیت موضوع جرم نحوه تعیین مجازات نبوده و آنچه مد نظر دادگاه می باشد. دلایلی است که وجود داشته اما مورد بررسی قرار نگرفته و یا دلایلی که اخیراً کشف شده و یا آنکه از اساس جرمی محقق نشده است بیشتر موارد پذیرش اعاده دادرسی در خصوص کشف دلایل جدید است. در کنار استفاده از وکیل اعاده دادرسی ، نکته بسیار مهم در این خصوص توجه به این امر بوده که ممکن است قاضی صادرکننده حکم بر خلاف آنچه در قانون مشخص شده مجازاتی بیشتر از حد مقرر قانونی را برای فرد در نظر بگیرد در این صورت نیز دیوان عالی کشور اعاده دادرسی فرد را پذیرفته و پرونده را جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع می دهد .
در چه مواردی تعیین مجازات بیش از حد مقرر قانونی صورت می گیرد؟
۱_ ممکن است دادگاه صادر کننده رای در تطبیق اقدام مجرمانه با قانون مجازات آن اقدام دچار اشتباه شود جرم نگهداری سلاح غیر مجاز شود اما دادگاه اشتباه مجازات جرم خرید و فروش سلاح را برای متهم در نظر بگیرد بدیهی است در این صورت می بایست تعیین مجازات از حداکثر مجازات قانونی بیشتر باشد.
۲_ مورد دیگر در فرضی محقق می شود که دادگاه صادر کننده حکم متهم را مشمول تخفیف مجازات دانسته اما در تعیین مجازات شرایط تخفیف را اعمال نمی نماید در این حالت نیز تعیین مجازات بیش از حد مقرر قانونی صورت گرفته و میتواند مورد اعتراض قرار گیرد.
روند اعاده دادرسی
روند دادرسی بدین ترتیب بوده که فرد می بایست تمام آرای صادره از دادگاه را به همراه لایحه اعتراض به دادرسی به دیوان عالی کشور تقدیم نماید در صورت تکمیل بودن مدارک پرونده به یکی از شعب دیوان ارجاع می گردد رسیدگی در آن شعبه به انجام می رسد در صورت تشخیص وجود جهت رسیدگی مجدد پرونده به شعبه هم عرض صادرکننده رای قطعی ارجاع می گردد در غیر این صورت اعاده دادرسی مردود خواهد شد جهت حصول نتیجه ایده آل در این مرحله ، استفاده از وکیل اعاده دادرسی کیفری کمک شایانی به افراد می کند. آرای صادره از دیوان عالی کشور به طرفین ابلاغ نمی گردد اما فرد می‌تواند با مراجعه حضوری به شعبه دیوان و یا شعبه هم عرض رونوشت رای صادره دیوان را دریافت نماید.

تنظیم اعاده دادرسی چگونه است؟
همانطور که بیان گردید اعاده دادرسی از طرق فوق العاده اعتراض می باشد تنظیمات و نحوه ارائه مستندات بسیار با اهمیت بوده بدیهی است تنظیم آن می بایست زیر نظر وکیل اعاده دادرسی صورت پذیرد اقدام بدون اخذ مشاوره حقوقی ناصحیح بوده چرا که درخواست اعتراضی اعاده دادرسی از جمله موارد بسیار تخصصی بوده و بدون رعایت موازین قانون محکوم به رد خواهد بود.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : وکیل نادری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز