استقبال هنرمندان از جشنواره تجسمی “وضعیت”

لست سکند

جشنواره تجسمی “وضعیت” با هدف حمایت از فعالیت‌های هنری در وضعیت شیوع کرونا و هم‌چنین تاکید بر نقش سازنده و امیدبخش هنر در این شرایط، با انتشار فراخوان خود در اواخر اردیبهشت ماه رسما آغاز به‌کار کرد و در مدت زمانی که از انتشار فراخوان می‌گذرد، با استقبال خوبی از سوی جامعه‌ی هنری علی‌الخصوص استعدادها و هنرمندان جوان مواجه شده است.

به گزارش کاماپرس، در شرایطی که محدودین‌های ناشی از شیوع بیماری کوئید-19، بسیاری از رخدادها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری را به‌تعطیلی کشانده، این جشنواره قصد دارد تا گامی هرچند کوچک در جهت انگیزه دادن به هنرمندان حوزه تجسمی علی‌الخصوص هنرمندان جوان بردارد.
این جشنواره به همت «موسسه‌ی ژرفا هنر ساتین کیش» و در پنج رشته‌ی نقاشی، عکاسی، مجمسه‌سازی، چاپ دستی و مجمسه‌سازی برگزار می‌شود.
از جمله‌ی دلایل استقبال از این نمایشگاه می‌توان به سهولت ارسال آثار اشاره کرد. برای راحتی حال شرکت‌کنندگان، در مرحله‌ی نخست، داوری بر اساستصاویر آثار صورت خواهد گرفت. آن دسته از شرکت‌کنندگانی آثارشان از سوی هئیت داوران موردپذیرش قرار گیرد، در مرحله‌ی دوم و برای تعیین برگزیدگان، باید نسبت به ارسال اصل آثار اقدام کنند. لازم به توضیح است که تمامی آثار پذیرفته شده در قالب نمایشگاه به نمایش درآمده و هم‌چنین در کتاب جشنواره به چاپ خواهند رسید.
به‌عنوان یکی از نقاط قوت جشنواره، باید به ترکیب هیئت داوران در بخش‌های پنج‌گانه اشاره کرد که در آن‌ها شاهد حضور و هم‌نشینی چهره‌های خوشنام هنری، آکادمیک، پژوهشی در کنار هم هستیم. اسامی هیئت داوران در بخش‌های پنج‌گانه به شرح زیر است:

اسامی هیئت داوران

نقاشی

واحد خاکدان، محمد خلیلی، کامبیز موسوی اقدم
چاپ دستی
احمد وکیلی، مهرداد ختایی، همایون سلیمی
عکاسی
غزاله هدایت، پیمان هوشمندزاده، زانیار بلوری
مجسمه سازی
نرگس حریریان، کوروش گلناری، بیژن غنچه‌پور
هنرهای جدید
حمید سوری، باربد گلشیری، آذر محمودیان

راز آسمان پایتخت

در انتخاب هیئت داوران، سعی شده ترکیبی از حضور هنرمندان، منتقدان و مدرسین رعایت شود. بنابراین از همه‌ی علاقه‌مندانی که قصد دارند آثار خود را به یک محک جدی بگذارند، دعوت می‌شود تا آثارشان را به این جشنواره ارسال نمایند.
از دیگر دلایل استقبال از این جشنواره، باید به برگزاری آن توسط یک نهاد مستقل و خصوصی و غیرانتفاعی بودن جشنواره اشاره کرد. شرکت در این جشنواره هیچ هزینه‌ای ندارد و علاوه بر این، علاقه‌مندان می‌توانند در چند بخش آثار خود را ارسال کنند و در این زمینه، محدودیتی وجود ندارد.
جشنواره وضعیت در مرحله‌ی دوم به‌صورت رقابتی برگزار شده و جوایزی برای نفرات برگزیده در نظر گرفته شده است که به شرح زیر است:

جوایز

نفرات اول تا سوم در تمامی بخش‌ها به استثناء بخش مجسمه‌سازی، علاوه بر تندیس جشنواره و لوح تقدیر، به ترتیب سه، دو و یک‌ونیم میلیون تومان جایزه‌ی نقدی دریافت می‌کنند.
جوایز در بخش مجسمه‌سازی برای نفرات اول تا سوم، به ترتیب چهار، سه و دومیلیون تومان است.
به تمام هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه، گواهی شرکت و کتاب جشنواره اهدا خواهد شد.

لازم به توضیح است که تمامی آثار پذیرفته‌شده علاوه بر نمایش در دو شهر تهران و کیش، آثارشان را در دو کشور منطقه‌ی غرب آسیا نیز به نمایش درآورند.
دبیری جشنواره «وضعیت» را دکتر هادی آذری ازغندی برعهده دارد. محدثه وحیدی، مدیر موسسه ساتین و مدیر جشنواره، محمد محمدامینی به‌عنوان مدیر اجرایی و زهرا منصف، روابط عمومی، دیگر ارکان جشنواره را تشکیل می‌دهند.
لازم به توضیح است که «موسسه‌ی ژرفا هنر ساتین کیش» علاوه بر برگزاری این جشنواره‌ی تجمسی، اقدام به انتشار نشریه‌ی «ساتین» نیز کرده است که بر هنر ایران و منطقه‌ی غرب آسیا تمرکز دارد. این نشریه قصد دارد تا از این طریق، فضایی برای تعامل بیشتر میان دست‌اندکاران هنر در منطقه‌ی غرب آسیا اعم از هنرمندان، منتقدین، صاحب‌نظران، مجموعه‌داران فراهم آورد. نشریه‌ی ساتین که تا کنون دو پیش‌شماره آن منتشر شده، اخیرا فراخوان خود برای شماره اول این نشریه که بر مقوله‌ی ورود عکاسی به منطقه غرب آسیا تمرکز دارد، منتشر کرده است که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق این لینک اقدام کنند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز