استفاده از مصالح بی کیفیت در ساخت‌و ساز

بتن

به عقیده کارشناسان مسکن، از حدود ۱۰۰۰ نوع مصالح ساختمانی (شامل گروه‌های اصلی و فرعی) مورد استفاده در صنعت ساختمان، بسیاری از مصالح ساختمانی دارای استاندارد مناسب نبوده و از کیفیت لازم برای ساخت‌وساز برخوردار نیست و عمر مفید ساختمان در بخش عمومی در کشور ما بین ۲۵ تا ۳۰ سال است. این امر سبب گشته افراد پس از سکونت در ساختمان های نوساز شاهد زوال ساختمان باشند.

به گزارش کاماپرس، کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین علل ناپایداری ساختمان‌ها  مصالح غیراستاندارد و اجرای نادرست توسط سازندگان است

 کیفیت سیمان‌های تولیدی کشور

ابوالحسن رامین‌فر، رئیس هیات‌مدیره شرکت «کلینیک ساختمانی ایران» بیان کرد: در دنیا شاخصی به نام «بلین» برای سنجش کیفیت سیمان وجود دارد. بر اساس این شاخص هر اندازه سیمان موردنظر از ریزدانگی بیشتری برخوردار باشد، کیفیت بالاتری را به همراه خواهد داشت. این شاخص در اروپا ۳۳۰۰ ریزدانه در هر سانتی‌متر مربع تعریف شده است و در کشور ما عدد ۲۵۰۰ را برای نرمی ‌و ریزدانگی سیمان در نظر گرفته‌اند. با این وجود همین میزان هم اغلب در تولید سیمان کشور رعایت نمی‌شود.

صادرات سیمان در تضاد با منافع ملی است 

آریاک سفر

وی در پاسخ به این سوال که برخی عنوان می‌کنند صادرات سیمان در تضاد با منافع ملی است، می‌گوید: بسیاری از کشورهای اروپایی به خاطر آلایندگی بالای صنعت سیمان و تولید گازهای گلخانه‌ای از تولید این ماده ساختمانی و عمرانی اجتناب می‌کنند و ترجیح می‌دهند سیمان موردنیاز خود را با قیمت بالاتری خریداری کنند. در دهه ۸۰ کارخانه‌های سیمان بسیاری در کشور ما حتی فراتر از نیاز کشور راه‌اندازی شدند و امروز به دلیل نبود بازار داخلی لازم اغلب آنها با ظرفیتی به مراتب پایین‌تر از ظرفیت اسمی‌ تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه باید فرهنگ کیفی‌سازی ساختمان‌ها را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه شاهدیم که حتی سازندگان برای ساختمان‌هایی که قرار است خانواده خودشان را در آن ساکن کنند، کم‌کاری می‌کنند.

 بتن را بر اساس عملکرد تولید کنیم

رامین فر همچنین به ذکر خاطره ای از مرحوم مهدی قالیبافیان، پدر بتن ایران می‌پردازد و عنوان می‌کند: مرحوم قالیبافیان عنوان می‌کردند که بتن عبارت است از آب، سیمان، سنگدانه و مقداری شعور. در واقع منظور ایشان این بود که نمی‌توانیم به صرف مخلوط کردن این سه عامل بتن بسازیم، بلکه بتن باید بر اساس کارکرد و عملکرد آن ساخته  شود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت کلینیک ساختمانی ایران می‌گوید: مقاومت بتن در ساختمان‌ها به طور معمول باید ۲۵ تا ۳۰ مگاپاسکال باشد، اما واقعیت اینجاست که شاید کمتر از یک درصد ساختمان‌ها با این مقاومت ساخته می‌شوند. این میزان مقاومت بیشتر از اینکه در ساختمان‌ها اتفاق بیفتد، در آزمایشگاه‌ها حاصل می‌شود. براساس یافته‌های علمی‌ اگر شرایطی که بر اساس آن بتن موردنظر را در آزمایشگاه تولید می‌کنیم، تمام و کمال در عمل هم فراهم کنیم، ۷۰ درصد کیفیت موردنظر اتفاق می‌افتد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام

 

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز