از دبیرستان البرز تا قرارداد دارسی در کتاب قزاق

کتاب قزاق از روزی آغاز می‌شود که انگلیسی‌ها تصمیم به خروج از ایران می‌گیرند و احمدشاه، یعنی آخرین شاه قاجار میان رفتن و ماندن مردد است. آخرین صفحه کتاب نیز با استعفای اولین شاه پهلوی به پایان می‌رسد. انگار که کتاب روایت میان استعفا و کناره‌گیری دو پادشاه است؛ از آخرین روز سلطنت احمدشاه تا آخرین روز سلطنت رضاشاه.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ فرهنگ و رسانه اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کتاب قزاق که حاصل 30 سال پژوهش محمود پورشالچی در اسناد وزارت خارجه فرانسه است، روایتی مستند است از به قدرت رسیدن، سلطنت و کناره‌گیری رضاشاه. نویسنده پیش از ورود به متن اصلی کتاب، در یادداشتی که خطاب به خوانندگان نوشته شده، «مشروطه ایرانی» را «گلی که در جهنم رویید» می‌خواند و به مروری سریع بر این جنبش اجتماعی – سیاسی می‌پردازد. پورشالچی می‌نویسد: از نخستین روزی که پایه مشروطیت ایران توسط یک پادشاه در حال مرگ گذاشته شد و پس از امضای فرمان نظام‌نامه اساسی هفته‌ای بعد چشم از دنیا فروبست، تقدیر چنین خواسته بود که هرگز این قانون چنانکه باید و شاید به موقع اجرا در نیاید و با آنکه برای کسب آن خون‌ها ریخته شد، مبارزاتی صورت گرفت، سرها به باد رفت… معهذا در طول زندگانی 73 ساله‌اش همراه ملت ایران در حسرت اجرای صحیح و تام و تمام آن بود. شگفتا که در این کوتاه‌مدت هیچ یک از پادشاهانی که در طول استقرار آن ظاهرا بر ایران حکومت داشتند، در این سرزمین نمردند و شگفت‌تر آنکه هیچ‌کدام در آغوش مام میهن در بستر راحت نخفتند. گوئی مادریست که بر فرزندان ناخلق خویشتن روی ترش کرده است.
نویسنده در ادامه این متن، مرگ 4 پادشاه پس از مشروطه و همچنین نخست‌وزیران دولت‌های پس از آن را شرح می‌دهد که جملگی یا در تبعید مردند یا ترور شدند.
کتاب سرشار از روایت‌های خواندنی از لحظه‌های خاص دو دهه اول قرن چهاردهم شمسی است. لحظه‌هایی مانند خلع احمدشاه، تشکیل مجلس موسسان، تاجگذاری رضاشاه، ترور مدرس، تاسیس دبیرستان البرز، ماجرای شیخ محمره، شورش قشقایی‌ها، نفوذ بلشویک‌ها در ایران، تاسیس بانک و نظام بانکداری در ایران، احداث جاده در ایران توسط انگلیس‌ها و روس‌ها، ظهور و سقوط تیمورتاش، قرارداد دارسی، روابط پادشاهان عراق و افغانستان با دربار ایران، کشف حجاب و ماجراهای مشهد، محاکمه 53 نفر، تاسیس رادیو و احداث راه‌آهن سراسری.
این کتاب خواندنی و مستند را نشر مروارید در 904 صفحه منتشر و با قیمت 145 هزار تومان راهی بازار نشر کرده است. این برای دومین بار است که قزاق چاپ می‌شود. این کتاب اولین بار در سال 1384 با تیراژ 2200 نسخه به چاپ رسید.

آریاک سفر


انتهای پیام

مرتبط با : نشر مروارید
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز