قیمت خانه با راهکار وزیر مسکن ارزان نمی شود!

خروج تقاضای مصرفی از بازار مسکن منجر به کاهش قیمت نمی‌شود. این واکنش یک کارشناس بازار مسکن به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی است که گفته بود اگر خانه نخرید، ارزان می‌شود!

به گزارش کاماپرس؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش در اظهارنظری که پیش از این هم عنوان شده و به باور بسیاری ساده‌انگارانه و عجیب به نظر میرسد ضمن اشاره به اجرای طرح اقدام ملی‌مسکن و شناسایی متقاضیان واقعی در پی آن ، گفته بود” بازار‌مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تاثیر می گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند. بهترین راهکار برای ترکیدن حباب های قیمتی در بازار‌مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.” حالا یک کارشناس بازار مسکن در واکنش به این صحبتها گفته است؛افرادی که چنین راهکارهایی را مطرح می‌کنند، اطلاعی از بدیهیات بازار مسکن ندارند.

کاهش تقاضا الزاما منجر به کاهش قیمت نمی‌شود

فرهاد بیضایی کارشناس‌مسکن، در پاسخ به این سوال که آیا نسخه نخریدن منزل توسط مردم، منجر به کاهش قیمت‌مسکن می‌شود یا خیر، به فارس گفته است: در حال حاضر کمتر از 30 درصد تقاضای موجود در بازار‌مسکن مرتبط با تقاضای مصرفی است و در شرایط فعلی بازار مسکن، این تقاضا هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارد. بنابراین خروج این تقاضا از بازار مسکن نیز منجر به کاهش قیمت نمی‌شود.

این کارشناس مسکن عنوان کرد: باتوجه به نقش بالای تقاضای مصرفی در بازار اجاره، درخواست اجاره نکردن‌مسکن برای کاهش قیمت بی اساس است؛ زیرا مسکن اساسی‌ترین نیاز خانوار تلقی می‌شود و حذف آن از نیاز مردم غیر ممکن است.

آریاک سفر

نظارت بر بازار مسکن، اصطلاح دقیقی نیست

بیضایی، در تشریح این نکته که متولی ساماندهی و نظارت بر بازار مسکن چه نهادی است، گفت: اساسا استفاده از اصطلاح نظارت بر بازار‌مسکن، اصطلاح نادقیقی است. در واقع وزارت راه و شهرسازی به عنوان اصلی‌ترین متولی مسکن در کشور وظیفه کنترل قیمت مسکن را برعهده دارد.

این کارشناس حوزه اقتصاد‌مسکن، در بیان ابزارهای فعلی وزارت راه و شهرسازی به منظور کنترل قیمت‌مسکن، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی با استفاده از ابزارهایی نظیر مدیریت سیاست‌های پولی مالی بانک‌ها از طریق شورای پول و اعتبار، کاهش حجم دارایی‌های حوزه مسکن از طریق شورای اقتصاد، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حوزه‌مسکن و استفاده از ظرفیت مجلس شورای اسلامی، توانایی کنترل قیمت‌مسکن را دارا است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز