ارزآوری بیشتر با افزایش تولید اوره در کشور

منابع گازی زیاد و ارزان قیمت از دلایل مهم کاهش هزینه تولید اوره در کشور است. این مهم علاوه بر اینکه ایران را در زمره صادرکنندگان بزرگ اوره قرار داده، حاشیه سود و ارز آوری بالایی را برای آن رقم می‌زند. به علاوه که طبق پیش بینی «استامی کربن»، شرکت هلندی فعال در حوزه اوره و محصولات مرتبط، قیمت اوره در آینده نزدیک دو برابر زیاد خواهد شد. دلیل اصلی این اتفاق افزایش جمعیت و کودهای شیمیایی مصرفی در سطح جهان است.

به گزارش کاماپرس، هزینه تمام شده تولید هر تن اوره در ایران حدود 95 دلار بوده، در حالی که این هزینه برای هند و چین 170 دلار است. البته عربستان این محصول را با هزینه کمتری، معادل 90 دلار، تولید می‌کند. ایران با توجه به داشتن موقعیت استراتژیک و سایر موارد مورد توجه از قطب‌های اصلی تولید اوره و آمونیاک در جهان بوده و هم اکنون بیش از 6/5 میلیون تن اوره تولید می‌کند. البته این رقم با وجود مجتمع‌های جدید حال حاضر دو برابر می‌شود.

بنا به گفته سیدحمید حسینی، صادر کننده فرآورده‌های نفتی، اوره از اقلام بزرگ تولیدی در صنعت شیمیایی کشور بوده و در حال حاضر پتروشیمی شیراز و خراسان قدیمی‌ترین تولیدکنندگان اوره به حساب می‌آیند. اکنون پردیس بزرگ‌ترین واحد تولیدکننده اوره کشور و پتروشیمی کرمانشاه و رازی هم از دیگر تولیدکنندگان ایران هستند که در مجموع 6/5 میلیون تن اوره تولید می‌کنند.

پاییز سال قبل قیمت جهانی اوره معادل 260 تا 270 دلار بوده در حالی که در ایران معادل 180 تا 190 دلار، یعنی 80 دلار زیر قیمت بازار جهانی، به فروش ‌رسید. اما همزمان با افزایش قیمت‌ جهانی اوره، این محصول در ایران نیز گران شده است. با این حال قیمت فروش اوره در ایران نسبت به جهان کمتر بوده و در حال حاضر 60 دلار کمتر از قیمت جهانی به فروش می‌رسد.

آریاک سفر

اوره ایران در سراسر جهان مشتری دارد!

تا پیش از اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، هند به عنوان بزرگ‌ترین خریدار اوره ایران شناخته شده و خریدهای خود را براساس مناقصه انجام می‌داد. ایران نزدیک به دو سال است که نتوانسته در این گونه مناقصات شرکت کند، به عبارتی عملا بازار هند را از دست داده است. علاوه بر بازار هند، در سطح جهانی نیز تقاضای کافی برای اوره ایران وجود داشته و مقاصد صادراتی اوره ایران کشورهایی مانند چین، برزیل، کشورهای همسایه و خاورمیانه نیز هستند.

بنا بر گفته حسینی، امیدواری نسبت به توافق برجام و رفع تحریم‌ها به منظور دسترسی ایران به بازارهای هدفی مانند هند، برزیل و دیگر کشورهای دارای بازار بزرگ برای محصولات ایران وجود دارد. کشور ایران در تولید اوره در دنیا قادر به رقابت بوده، زیرا هزینه تولید اوره در ایران از کشورهای همجوار و رقیب به مراتب پایین‌تر به نظر می‌رسد.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز