اخذ مجوز بهداشت واردات را به کجا بسپاریم؟

کلیه تولیدکنندگان داخلی و حتی واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و پزشکی باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دریافت کنند. این مجوز که با کد IRC شناخته می‌شود درواقع، اجازه ورود فرآورده‌ها و تجهیزات پزشکی به کشور و بازار است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازرگانی خارجی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

کلیه تولیدکنندگان داخلی و حتی واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی و پزشکی باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز دریافت کنند. این مجوز که با کد IRC شناخته می‌شود درواقع، اجازه ورود فرآورده‌ها و تجهیزات پزشکی به کشور و بازار است.

به گزارش کاماپرس، برای سه گروه محصولات مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و داروها باید مجوز بهداشت صادر شود. این مجوز که به آن پروانه بهداشتی واردات نیز گفته می‌شود نامه‌ای از وزارت بهداشت به شرکت واردکننده کالا است که اجازه واردات یک محصول آرایشی و بهداشتی را تحت تعدادی از مشخصات می‌دهد.

آنچه باید درباره پروانه بهداشتی واردات بدانید

  1. نکته قابل توجه این است که IRC ، همچون اثر انگشت برای انسان است. یعنی یک کد 16 رقمی اختصاصی است؛ که برای هر نوع کالای دارویی و بهداشتی یا فرآورده‌ مرتبط با سلامت و تجهیزات حوزه پزشکی مختص همان محصول است. هیچ دو محصولی کد IRC مشترک ندارند.
  2. در میان محصولات سلامت محور، اگر محصولی کد رجیستری نداشته باشد، امکان ثبت سفارش و پیگیری فرآیندهای گمرکی و ترخیص آن وجود ندارد.
  3. مدت اعتبار مجوز IRC بسته به نوع کالا و وضعیت منبع تولیدی، طبق نظر کمیته فنی و قانونی تعیین می‌شود و حداکثر 5 سال است.
  4. در گواهی بهداشت سازنده قید می‌کند که کالا بر اساس ضوابط بهداشتی و از منابع حلال و مطابق با قوانینgmpساخته شده است.

کدام مدارک برای اخذ مجوز بهداشت واردات لازم است؟

آریاک سفر

جهت صدور پروانه‎های بهداشتی، پروانه مسئول فنی، پروانه بهره‌برداری و پروانه ساخت لازم است. همچنین مدارکی از جمله گواهی ثبت منبع یا تائیدیه شرایط فنی و بهداشتی، گواهی نمایندگی، فرمولاسیون، برچسب فارسی، نمونه و کپی پروانه مسئول فنی لازم هستند.

در مجوز بهداشت، نام کارخانه و شرکت و کشور تولیدکننده، نام فارسی و انگلیسی کالا و شماره پروانه بهداشتی و مدت اعتبار آن قید می‌شوند.

چگونه مجوز بهداشت بگیریم؟

درخواست مجوز IRC از طریق ثبت در سامانه TTAC سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت ttac.ir انجام می‌شود. این سامانه وظیفه ثبت اطلاعات انواع فرآورده‌های حوزه سلامت را بر عهده دارد. شرکت متقاضی باید ابتدا خود در سامانه ثبت کند و کارتابل مسئول فنی شرکت در این سامانه فعال باشد. اطلاعات فرآورده‌ها ابتدا در قالب یک درخواست از طرف مسئولین فنی شرکت‌ها در سامانه ثبت می‌شود.

اطلاعات و مدارک وارد شده جهت بررسی و تایید به کارشناسان سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود. سپس کارشناسان هر حوزه، درخواست‌های ارسالی را بررسی و نتایج را بر روی هر فیلد درج کرده و فرم بررسی شده را جهت تکمیل یا تصحیح مدارک به مسئولین فنی بازگشت داده، یا به سایر مراحل کارشناسی ارسال می‌نمایند. پس از تایید تمامی اطلاعات و مدارک ارائه شده از سوی شرکت، و در نهایت با تایید مدیرکل اداره مربوطه، مجوز و کد 16 رقمی IRC برای کالا و فرآورده صادر می‌شود. مجوز های این کد در بازه زمانی حداکثر دو هفته صادر می شود.

برای پیمودن این فرآیند، باید توجه داشت که کالاهایی که واردات آن‌ها ممنوع است یا به طور کلی فروش آن‌ها در کشور مبدا، ممنوع شده است، مجوز بهداشت را دریافت نمی‌کنند. همچنین برخی از کالاهای وارداتی نیاز به ثبت منبع محصول دارند که باید مراحل آن انجام شود و چندماه فرآیند آن طول می‌کشد.

مجوز بهداشت را به گروه بازرگانی راد بسپارید

همانطور که مشاهده شد، فرایند دریافت مجوز بهداشت می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد. شاید بد نباشد که در این فرآیند از افراد متخصص کمک بگیریم. شرکت بازرگانی السا تجارت راد، در سال 1389 در تهران تاسیس شد. این شرکت اکنون سابقه 12 ساله در ارائه خدمات تخصصی بازرگانی خارجی، حمل و نقل بین المللی و ترخیص کالا دارد. به گونه‌ای که در تمام این سال‌ها توانسته سهم عمده‌ای از بازار خدمات واردات صنایع پزشکی را در اختیار بگیرد. این مجموعه با دقت و توجه به افرادکمک می‌کند تا بدونه هیچگونه نگرانی، کالای خود را از مرزهای بین المللی عبور دهند و ترخیص تجهیزات پزشکی را به سرانجام برسانند. مشاورین این شرکت، توضیحات لازم را به افراد می‌دهند و ان‌ها را با ریسک‌های کار آشنا می‌کنند. علاوه بر این، گروه بازرگانی راد، امور بیمه را نیز تحت نظر داشته و کالاها را بیمه‌ می‌کند.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه بازرگانی راد
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
آریاک سفر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز