اختلال طیف اتیسم در سطح جامعه پذیرفته شد

اتیسم

اختلالات طیف اوتیسم یا بیماری درخودماندگی طیف وسیعی از اختلالات مغزی و روانپزشکی با منشا عصب شناختی و علائم اختلالات رفتاری است که مهم ترین ملاک تشخیصی آن نقص در رشد زبان و ناتوانی در برقرای ارتباط با دیگران است.

به گزارش کاماپرس، آگاهی از علایم اختلالات طیف اوتیسم به منظور بهره گیری سریع تر از خدمات درمانی برای سازگاری بی تر کودک و افزایش مهارت های ارتباطی اهمیت دارد. اوتیسم در بزرگسالی نیز می تواند برای فرد مشکلاتی را ایجاد نماید، بنابراین درمان به موقع در کودکی اهمیت زیادی دارد.
سال‌های متمادی رسانه‌های دنیا، برای اطلاع‌رسانی دربارۀ اُتیسم، روی علت‌ها و درمان‌های این اختلال تمرکز کردند. اما تحقیقات جدید نشان داده است که رسانه‌های مطرح دنیا، در حال تغییر رویکرد خود هستند. در سال 2017، نوا لوین و نامیرا اختر مقاله‌ای منتشر کردند که نشان می‌داد بازنمایی روزنامه واشنگتن پست، از اختلال طیف اّتیسم تغییر کرده است و از بررسی علت و درمان، به سوی پذیرش این اختلال در سطح جامعه رفته است. بازنمایی‌ رسانه‌ها از یک طیف خاص، می‌تواند کلیشه‌های مختلفی ایجاد کند. این یعنی اگر رسانه‌های مختلف به اُتیسم به چشم یک بیماری و نقص نگاه کنند، این نگاه به مخاطب منتقل شده و رفتار او را با افراد با این اختلال تغییر می‌دهد. به گزارش ایسنا، این در حالی است که بسیاری از مدافعان حقوق افراد با اختلال طیف اُتیسم معتقدند که ویژگی‌های عصبی آنان یک تنوع ژنتیکی و عصبی طبیعی است و نیاز به درمان ندارد.

تنها راه ورود افراد اختلال طیف اُتیسم به جامعه چیست؟

یکی از نشانه‌های مهم اختلال طیف اُتیسم، سخت ارتباط برقرار کردن است. افراد با این اختلال برای ورود به گروه‌های دوستی و غریبه، دچار اضطراب می‌شوند. آن‌ها ممکن است که در استفاده از کلمات مشکل پیدا کنند و یا نتوانند معنای رایج کلمات را درک کنند. افراد با اختلال طیف اُتیسم، از برقراری تماس‌های فیزیکی مثل دست دادن و در آغوش گرفتن هم پرهیز می‌کنند. آنان، معنای زبان بدن، را مانند دیگران درک نمی‌کنند و از قرارگرفتن در چنین موقعیت‌هایی معذب می‌شوند و استرس می‌گیرند.

آشنایی با سه نشانه مهم اُتیسم که باید آن‌ها را بپذیریم

آریاک سفر

فرد با اختلال طیف اُتیسم از کودکی عادات مهمی در غذا خوردن و بازی کردن دارند. والدین و اطرافیان باید این عادت‌ها را بشناسند تا بتوانند رفتار مناسبی در برابر آن داشته باشند. کودک با اختلال طیف اُتیسم سلیقه غذایی سخت‌گیرانه‌ای دارد و احتمالا کمتر از 20 نوع غذا را می‌خورند. این تعداد ممکن است به مرور زمان کمتر هم شود و اوضاع را سخت‌تر کند.
والدین باید این عادات را یادداشت کنند و تغییرات آن را زیرنظر بگیرند. در این مسیر متوجه می‌شوند که کودک بافت‌های مشخصی از مواد غذایی را دوست دارد و فقط چند نوع ماده غذایی را می‌خورد و ظاهر غذا هم برای او مهم است. مثلا بعضی کودکان فقط غذاهای آبکی مانند سوپ را می‌خورند. گاهی فقط این گزینه‌ها مهم نیست و صرفا آشنا بودن غذا است که اهمیت دارد. شاید کودک بعضی غذاها را صرفا چون قبلا نخورده است حاضر نیست امتحان کند. نکته بعدی که والدین باید در نظر بگیرند، زبان بدن کودک در موقعیت‌های اجتماعی و فردی مختلف است. برخی از کودکان با اختلال طیف اُتیسم، در فضاهای شلوغ تجربه اضطراب دارند و شروع به جویدن آستین یا ناخن‌هایشان می‌کنند. گاهی هم دستانشان را مشت می‌کنند و یا آن را گاز می‌گیرند. والدین باید دقیقا بدانند که چه مواقعی این اتفاق می‌افتد تا بتوانند موقعیت را کنترل کنند یا شرایط را برای کودک بهتر کنند. نشانه سوم، تمایل نداشتن برای صحبت‌کردن است. کودک با این اختلال، در تلفظ و درک معنی رایج کلمات مشکل دارد. این نشانه ممکن است از ضعف عضلات ماهیچه نشانه بگیرد که ادای کلمات را برای او مشکل می‌کند. اضطراب ناشی از حضور در موقعیت‌ اجتماعی نامطلوب و انزواطلبی اجتماعی هم دلیل دیگر صحبت نکردن کودک است.

چویی یا همان دندانگیر یک اسباب‌بازی امن و کاربردی برای همه نوزادان و کودکان، به‌خصوص کودکان با اختلال طیف اُتیسم است. این اسباب بازی سه کاربرد مهم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
1-چویی معمولا بافت‌های مختلفی دارند که لثه‌ها و دندان‌های کودک را با بافت‌های مختلف غذا آشنا می‌کند. این اسباب بازی‌ها مناسب جویدن و گاز گرفتن هستند و دهان کودک را به لمس و پذیرش بافت‌های مختلف عادت می‌دهد. به علاوه جویدن دندانگیرها، جلوی هرزه‌خواری کودک را هم می‌گیرد.
2-دندانگیرها به کودک در موقعیت‌های اجتماعی و فردی استرس‌زا کمک می‌کند تا آرامش خود را دوباره به دست بیاورند. جویدن می‌تواند در اقزایش تمرکز و توجه هم به کودک کمک کند.
3- جویدن چویی یکی از روش‌های مهم تقویت عضلات فک و صورت است. کودک با تمرین‌های حسی دهانی مانندن جویدن و گاز گرفتن، در واقع آماده می‌شود تا از این عضلات برای صحبت کردن هم استفاده کند.
زیرنظر گرفتن شرایط و رفتارهای کودک و تطبیق محیط با نیازها و خواسته‌های او، یکی از کارهای مهم برای ایجاد شرایط آرام و ایده‌ال برای کودک است.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده های کوچک نوینکدی لند
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز