اخبار داغ از شستا ؛ سهامداران گوش به زنگ شدند

کمیسیون اقتصادی مجلس بعد از تحقیقاتی به این نتیجه رسیده که بسیاری از اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی، رئیس جمهور سابق کشور، در شرکت‌های زیرمجموعه شستا مشغول به کار شده‌اند. به همین دلیل مجلس خواهان تحقیق و تفحص از شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های آن شده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشاتی از انتصاب‌های بی‌جا و نادرست در شستا ارائه داده که به نظر نمایندگان این موضوع خطرناک است. زیرا شستا شرایط استراتژیکی و توان مالی بسیار بالایی دارد. این مجموعه همواره مورد طمع سیاسی‌ها، سودجویان و فرصت طلبان در دوره‌های مختلف بوده است. مسئله انتصاب نا به جا و محول کردن مسئولیت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به وفور اتفاق افتاد. بررسی‌های حاکی از آن است که بسیاری از اعضای دولت روحانی در این مجموعه و شرکت‌های وابسته سمت دارند و هنوز کار می‌کنند.

اخبار مرتبط را بخوانید:

به اعتقاد مجلس با توجه به ماموریت و فلسفه وجود شستا و جایگاه راهبردی آن در اقتصاد کشور، سو مدیریت و تخلفات گسترده مالی و اداری در این مجموعه و شرکت‌های وابسته به آن مشکلات زیادی را به کشور تحمیل خواهد کرد. از این روز مجلس عزم خود را برای تحقیق و تفحص از این هلدینگ جزم کرده است.

آریاک سفر

شروع موضوع تحقیق و تفحص از شستا

هفتم تیرماه در جلسه علنی مجلس، گزارشی از کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق از شستا طی سال‌های 1392 تا 1399 قرائت شد که اکثریت نمایندگان با آن موافقت کردند. به همین منظور هیئت تحقیق و تفحصی در کمیسیون اقتصادی تشکیل ‌‌می‌شود تا به این موضوع بپردازد. هدف اصلی این کار پاسخگویی به مسائلی مانند اثر انتصابات سیاسی و غیرتخصصی، دلیل وفور سو مدیریت در این مجموعه، وجود انواع تخلفات گسترده در شرکت‌های وابسته شستا و … است.

نقش شستا در بورس و اقتصاد

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که با نماد شستا شناخته می‌شود در بورس حضور دارد. حضور این نماد در بازار سرمایه به بیستم فروردین ماه سال 1399 بازمی‌گردد. در حال حاضر زیرمجموعه‌های این شرکت هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی تامین، صدر تامین، صنایع عمومی تامین، سیمان تامین، کشتیرانی ایران، مدیریت توسعه انرژی تامین، صبا تامین و خدمات ارتباطی رایتل هستند. بخش بزرگ سرمایه گذاری شستا در شرکت‌های بورسی است و از سبد این مجموعه 84.3 درصد آن را متعلق به سهام بورسی و 15.7 درصدی آن را نیز به سهم‌های خارج از بورس مربوط می‌شود.

تاسیس این شرکت برخواسته از رسالت بزرگ سازمان تامین اجتماعی در حفظ و صیانت از نیروهای مولد کشور و دارایی نسل‌های آینده عنوان شده است. اما مجلس این دوره معتقد است که انتصاب‌های بی‌جا در این شرکت با موضوع مذکور کاملا تناقض دارد.

این مجموعه از بدو ورود در بازار سرمایه نقش تعیین کننده‌ای پیدا کرد. بررسی گزارش‌های سال‌های قبل این شرکت نشان می‌دهد که حضور آن در بورس و سرمایه گذاری روی مجموعه‌های بورسی باعث شده تا میزان زیان ده بودن برخی شرکت‌ها به صورت قابل توجهی کم شود و حتی از بین برود. برخی فعالان بازار سرمایه معتقدند اگر حمایت درستی از این شرکت صورت بگیرد، باعث تحول بورس خواهد شد.

انتهای پیام

مرتبط با : شستا
نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز