احتمال معکوس عمل کردن مردم به توصیه نفروختن سهام عدالت!

توصیه های کارشناسان بازار سرمایه و مسئولان بورس به مردم مبنی بر نفروختن سهام عدالت هر روز تکرار می شود اما ممکن است مردم نه تنها به این توصیه ها توجه نکنند بلکه برعکس در فروش سهام عدالت خود شتاب کنند!

به گزارش کاماپرس، آزادسازی سهام عدالت به معنای واگذاری حق فروش این سهام به دارندگان آن است اما کارشناسان بازار سرمایه سهامداران عدالت را از تصمیم عجولانه برای فروش سهام خود برحذر می دارند. خبرگان بازار سرمایه در کنار مسئولان بورس یکصدا از سهامداران عدالت می خواهند در مورد فروش سهام خود صبر داشته باشند و این تصمیم را با دقت و بدون عجله عملی کنند. روزنامه شهروند در گزارش خود این خطر را گوشزد کرده است که ممکن است مردم به این توصیه ها بی توجه باشند چرا که اعتماد عمومی به این قبیل اظهارنظرها کاهش یافته و حتی ممکن است مردم با شنیدن این توصیه ها برعکس عمل کنند و سهام عدالت خود را به سرعت به فروش برسانند.

شهروند نوشته است: نکته این است که اعتماد عمومی در جامعه خدشه‌دار شده و حتی شاید از بین رفته است پس پیداکردن کسی که مورد وثوق مردم باشد دشوار است. در نتیجه مردم هشدارها را -هر چند خیرخواهانه باشد- پس می‌زنند و در بدبینانه‌ترین حالت ممکن است در جهت مخالف توصیه‌ها و هشدارها حرکت کنند؛ مثلا اگر کسی بگوید سهام‌تان را نفروشید از فردا عزم‌شان را جزم می‌کنند که هر چه سریع‌تر سهام‌شان را به پول تبدیل کنند.

آزادسازی سهام عدالت یکی از علل افت شاخص بورس است

میزان اشتیاق به فروش سهام را می‌شود از حرکت نمودارهای بازار بورس اندازه گرفت؛ سرازیری و سربالایی این نمودارها می‌تواند نشانه‌ای از اشتیاق فروشندگان باشد. یک کارشناس هم این مسأله را گوشزد کرده و گفته که آزادسازی سهام عدالت هم یکی از عواملی است که بر افت شاخص بورس تأثیر گذاشته است.

آریاک سفر

عرفان هودی به ایرنا گفته: «آزادسازی سهام عدالت یکی از عوامل افت شاخص بورس و ایجاد ترس و وحشت بین سهامداران و حتی فعالان قدیمی بازار شده است؛ جمع کثیری از مشمولان سهام عدالت ممکن است دانش و صبوری لازم را در بازار سهام نداشته باشند و همچنین بیش از نیمی از این افراد ممکن است به دلیل احتیاجات مالی خود بدون هیچ‌گونه تحلیلی اقدام به فروش سهام خود کنند که این موضوع باعث خواهد شد تا بازار در وضع کنونی به پیشواز آزادسازی سهام عدالت رفته و در مسیر نزولی قرار بگیرد.»

او معتقد است: «شاید تأثیر سهام عدالت بر کل بازار بورس ایران کم باشد اما به دلیل وجود ترس، سهامداران سهام خود را -به‌خصوص سهم‌های شاخص‌ساز که موقعیت بنیادی بسیار خوبی دارند- در صف فروش قرار داده‌اند.»

در این شرایط آگاهی‌رسانی به صاحبان سهام نه‌ تنها لازم بلکه ضروری به نظر می‌رسد اما همان‌گونه که این کارشناس هم اشاره کرده از آنجا که صاحبان سهام عدالت نه‌تنها فاقد آگاهی لازم در این زمینه هستند بلکه به دلیل نیاز مالی درصدد فروش هر چه سریع‌تر سهام‌شان هستند و به نظر می‌رسد تلاش برای به تأخیر‌انداختن زمان فروش سهام چندان ممکن نباشد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز