احتمال ادامه دار بودن شرایط نامساعد بازار بورس

اوضاع بازار بورس طی روز جاری هم چندان مساعد نبود و شاخص کل این بازار ریزش سنگینی داشت. شاخص کل بورس امروز با افت 38 هزار و 772 واحدی، به مرز یک میلیون و 418 هزار و 722 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز 12 هزار و 184 واحد کاهش پیدا کرد و 401 هزار و 575 واحد شد. مسائلی مثل کاهش نرخ دلار و کمبود منابع انرژی در این افت ادامه دار شاخص کل اثرگذار محسوب می‌شوند.

به گزارش کاماپرس، بازار بورس امروز شاهد انجام 955 هزار و 761 معامله به ارزش 118 هزار و 224 میلیارد ریال بود. در واقع معاملات روز جاری بورس 9.36 میلیارد سهم حجم خورد. نمادهای «فارس»، «شستا» و «فولاد» بیشترین اثر، البته منفی، را بر روی شاخص کل بورس داشتند. به گفته نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه، رکود حاکم در بازار ارز به عنوان مهم‌ترین عامل فعلی و موثر بر تغییر مسیر بورس تلقی می‌شود. چون طی چهار ماهه اخیر، افزایش نرخ دلار برای رشد قیمت کامودیتی‌ها زمینه سازی کرد و این عامل اصلی‌ترین محرک رشد بازار بورس شد. در شرایط کنونی رکود حاکم بر بازار دلار به سهام منتقل شده و شرایط معاملات را نوسانی کرده است.

در صورت ادامه دار شدن کاهش نرخ دلار، حرکت صعودی بازار سهام با مشکل مواجه خواهد شد. در واقع با افت شدید قیمت دلار، بازار روند نوسانی همراه با حجم معاملات کم و وضعیت رکودی را در پیش خواهد داشت.

آریاک سفر

کمبود گاز؛ دیگر تهدید مهم بورس

علاوه بر این مسائل، گمانه زنی‌ها درباره کمبود منابع انرژی گازی باعث شده که روند نزولی بازار بورس شدیدتر شود. در مردادماه، قطعی برق برخی شرکت‌های تولیدی بزرگ رخ داد و شوک بزرگی به بازار وارد کرد. حال مسئله کمبود گاز و اثر آن در برخی صنایع از تهدیدات مهم بازار به شمار می‌رود و باعث احتیاط سهامداران شده است.

مرتبط با : سازمان بورس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز