اجاره خانه در سال 99 ارزان می شود یا گران؟

با وجود آن که مسئولان وزارت راه و شهرسازی عزم خود را برای راه اندازی نظام اجاره‌داری و هدایت خانه های خالی به بازار مسکن در سال 99 جزم کرده اند و رکود ناشی از کرونا به بازار مسکن هم سرایت کرده ، پیش بینی تثبیت یا کاهش اجاره خانه در سالجاری بسیار خوش بینانه است.

به گزارش کاما پرس، بحث تغییر و نوسان نرخ های اجاره خانه هر سال از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و در خردادماه که فصل جابجایی مستاجران است به اوج می‌رسد اما امسال این بحث به دلیل شرایط خاص ناشی از کرونا کمی زودتر آغاز شده است. مستاجران به اظهارات مسئولان دولتی درباره ساماندهی بازار اجاره خانه از طریق راه اندازی نظام اجاره داری و سوق دادن خانه های خالی به بازار مسکن با ابزارهای مالیاتی دل بسته اند و امیدوارند این بار دولت در اجرای برنامه ای که به نرخ های نجومی اجاره خانه پایان دهد، جدیت داشته باشد.

نظام اجاره داری حرفه ای به داد مستاجران می رسد؟

آنچه مستاجران را تا حدودی به بهبود شرایط در بازار اجاره امیدوار می کند این است که محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی قریب الوقوع نظام اجاره داری حرفه ای خبر داده و می گوید نهاد اجاره‌ داری پیش از این در کشور وجود نداشت و موضوع اجاره‌داری حرفه‌ای به جد توسط معاونت مسکن و ساختمان در حال پیگیری است.

آریاک سفر

به نظر می رسد مهم ترین بخش نظام اجاره داری، تکمیل اطلاعات سامانه اسکان و املاک است که حدود 2 ماه از رونمایی رسمی آن می گذرد. این سامانه که قرار است خانه های خالی را شناسایی و به بازار مسکن هدایت کند هنوز به سازمان های مرتبط همچون سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت و شهرداری متصل نشده است. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته است: اطلاعات سامانه املاک و اسکان توسط سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر در حال جمع‌آوری است تا تحویل سازمان امور مالیاتی شود.

سامانه املاک و اسکان همچنان روی هوا !

این درحالیست که برخی فعالان بازار مسکن از جمله حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک بارها از عدم همکاری سازمان های مرتبط با این سامانه و یکپارچه نشدن اطلاعات در سامانه اسناد و املاک انتقاد کرده و خواستار الزام قانونی با ضمانت اجرایی قوی شده بود که بر اساس آن نهادهایی همچون سازمان ثبت و شهرداری ها، به اتصال سامانه ها و ارائه اطلاعات خود در سامانه اسناد و املاک وادار شوند. بر این اساس تا زمانی که این سامانه از کارایی لازم برخوردار نشود، شناسایی خانه های خالی و هدایت آنها به بازار مسکن با ابزارهای مالیاتی کما فی السابق امکان‌پذیر نخواهد بود.

تهاتر خانه با زمین برای بخش خصوصی جذاب است؟

به گفته مسئولان دولتی، بخش مهم دیگر نظام اجاره داری حرفه ای، تهاتر پروژه‌های مسکونی نیمه‌ تمام و تمام شده بخش خصوصی با دولت و در مقابل دریافت زمین برای احداث واحدهای مسکونی جدید است. پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مورد جزئیات این طرح گفته است: پروژه‌های مسکونی توسط بخش خصوصی احداث شده که اکنون در حال احداث هستند یا به پایان رسیده اند. این پروژه ها قابلیت الحاق به طرح اجاره‌داری حرفه‌ای را دارند. پیشنهاد ما این است که بخش خصوصی واحدهای تکمیل شده و یا در حال ساخت خود را با دولت تهاتر کند و در ازای آن از دولت زمین برای احداث واحدهای جدید بگیرد. ظاهرا دولت بر آن است که این واحدهای مسکونی تحویل گرفته از بخش خصوصی را بر اساس طرح نظام اجاره داری حرفه ای، متناسب با درآمد مستاجران کم درآمد، به آنها اجاره دهد.

زمان بر بودن تهاتر خانه با زمین و تحویل خانه به مستاجران

اجرای چنین طرحی در عمل با مشکلاتی مواجه است. مشکل اصلی نیاز بخش خصوصی به نقدینگی در ازای واگذاری واحدهای مسکونی در حال احداث یا تکمیل شده است. در واقع، برای بسیاری از انبوه سازان بخش خصوصی تهاتر واحد مسکونی با زمین هایی که دولت به آنها پیشنهاد می کند، جذابیت چندانی ندارد چرا که آنها برای ادامه فعالیت خود به نقدینگی نیاز دارند. شاید اگر دولت در ازای واحدهای مسکونی به آنها ترکیبی از زمین و تسهیلات کم بهره یا امهال وام های قبلی را پیشنهاد کند، این طرح برای بخش خصوصی نیز توجیه پذیر شود. مشکل دیگر این طرح، زمان بر بودن آن است. واگذاری واحدهای مسکونی تکمیل شده به دولت و دریافت زمین پروسه ای کوتاه مدت نیست و چنانچه این واحدها در حال ساخت باشند، این پروسه طولانی تر نیز خواهد شد و به هر شکل به نظر نمی رسد این طرح مشکلی از مستاجران در بازار اجاره امسال حل کند.

خبر بد برای مستاجران: قیمت مسکن همچنان رو به افزایش است

موضوع مهم دیگر در بحث اجاره خانه سال 99 ، قیمت مسکن است. کارشناسان و مسئولانی همچون مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک همواره بر این نکته تاکید می کنند که نرخ اجاره خانه تابعی از قیمت مسکن است. با توجه به روند رو به رشد قیمت مسکن در سال 98، اگر نرخ اجاره از تورم مسکن پیروی کند مستاجران با درخواست اجاره بیشتر از سوی موجران مواجه می شوند. رئیس اتحادیه مشاوران املاک اطمینان داده است که تورم قیمت مسکن – که اجاره نیز تابعی از آن است – از تورم اقتصاد کشور بیشتر نخواهد بود اما شاخص هایی که تورم اقتصاد را به نمایش می گذارند نیز در تمام ماه های سال 98 بیش از 30 درصد بوده است. برای مثال اسفندماه 1398 بر اساس اعلام مرکز ملی آمار خانوارها تورم 8/34 درصدی را تجربه کرده اند. از سوی دیگر کرونا موجب رکود در بازار مسکن شده و تعداد معاملات کاهش قابل توجهی داشته اما کاهش معاملات بر قیمت مسکن تاثیری نداشته و سیر صعودی قیمت خانه همچنان ادامه دارد.

پویش های مردمی تثبیت یا کاهش اجاره

با شیوع کرونا و تعطیلی و رکود کسب وکارها، پویش های مردمی با عناوینی همچون «اجاره نمی گیرم» یا «اجاره ات با من» و … را نیز بیشتر در سطح اصناف شاهد بودیم . شاید پویش های مشابه ای برای تثبیت یا کاهش اجاره خانه در سال 99 شکل بگیرد اما ابعاد تاثیرگذاری این پویش ها بر بازار اجاره نامشخص است. برخوردهای قهری و تعیین سقف برای اجاره نیز مسیری بوده که در سال های قبل بارها تجربه شده و دردی از مستاجران دوا نکرده است.
با این اوصاف پیش بینی تثبیت یا ارزان شدن اجاره خانه در سال 99 اگر نگوئیم کاملا غیر واقع بینانه، بسیار خوش بینانه خواهد بود و مستاجران روزهای سختی را پیش رو خواهند داشت.

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آسیاتک
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

19 دیدگاه برای “اجاره خانه در سال 99 ارزان می شود یا گران؟

    • asad گفته:

      چون این دولت و دولت قبل و این وزیر مسکن و شهرسازی اصلا به فکر خانه دار شدن قشر محروم و بی بضاعت نیستند و تا الان بعد از ۱۰ سال هنوز یک خانه نساختند تا ملت از زیر بار این اجاره بهای سنگین و بی رویه و ناعادلانه کمر راست کنند خواستار استعفای دولت و وزیر بی عرضه و بی تدبیر مسکن هستیم هیچ تدبیری برای جلوگیری از گرانتر شدن اجاره بها ندارندو نداشتند بهتره حداقل سمت وزرات رو رها کنن که حداقل مردم بیچاره به فکر چاره ای برای خود باشند و بدانند اصلا متولی و مدیر خاصی برای امر مسکن در این دولت وجود ندارد این دولت در ریز ترین مسائل مردم و شخصی ترین مسائل مردم صاحب نظر هست چطور ممکنه که نتونه بازار مسکن و اجاره رو کنترل کنه مگر اینکه خود بساز بفروش ها وزیر و معاون این دولت باشند که فقط فکر جیب و منفعت خودشون هستند نه مردم بیچاره, ۱۶۴۸۱۹۵ میلیون متر مربع زمین این مملکت دریغ از یه قبر که قشر کارگر بیچاره بتونه در همون قبر بمیره چه فایده ، کجای دنیا اینجوریه، با این حقوقی که برای کارگر در نظر گرفتن نمیشه حتی منزلی رو اجاره کرد خریدن زمین و خانه که پیش کش تا کی ظلم و بی عدالتی بهانه میارن که دولت نمیتونه در بحث مسکن دخالت کنه چون مربوط به مردمه دولت در همه مسائل دخالت میکنه اگر دولت ۱۵ درصد حقوق کارگر رو اضافه میکنه باید بتونه کنترل کنه که نزاره اجاره بها بیشتر از ۱۵ درصد گرانتر بشه ممکنه هست اما دولت و وزیر بسیار بی تدبیر و ناکارامد و بی عرضه هستند فقط فکر جیب و منفعت خودشون هستند نه صلاح مردم

    • asad گفته:

      کی دیگه ؟ کو ؟ چرا دست دست میکنید همش حرف لابد میخوان سه سال کشش بدن تا راههای فرار قانونی از مالیات رو پیدا کنن و همه خونه ها رو با ۸ برابر قیمت واقعی بفروشن بعد قانونی تصویب ۵ ماه از سال ۹۹ گذشت نه وزیر استعفا داد و نه مشکل مردم و به خصوص مستاجرین حل شد و نه دولت عزم جدی برای حل مشکل داشته و نه مجلس قانونی برای جلوگیری از تورم و افزایش ۴ برابری اجاره تصویب کرد این یعنی که خود دولت مسبب گرانی و تورم هست بانکها پولهای مردم رو گرفتن و با خرید خانه و زمین و ملک و غیره سرمایه گذاری کردند برای جلوگیری از ورشکستگی خودشون ارزش ملک رو تا ۴ برابر به صورت کاذب بردند بالا حالا این وسط قشر ضعیف و متوسط مستاجر اجاره نشین هم بیچاره شدند به خودشون مربوطه ظاهرا دولت هیچ وظیفه ای برای تامین این مهمترین نیاز جامعه نداره و فقط به فکر خودشه تمام مسئولین چند تا خونه دارند خودشون تو املاک سازمانی دولتی که با توجه به پست و مقامشون داده شده ساکن هستند چند تا ویلا و زمین غیره هم دارند فقط به فکر چند برابر کردن ملک و املاک و دارایی های خودشون هستند اصلا درک نمیکنن اجاره نشینی یعنی چه یه مدت پست و مقامی با حقوق نجومی میگیرن و بعد هم پست بهتر اگر تو این هشت سال به جای وزیر مسکن و شهرسازی هیچ کس متولی مسکن نبود نه این حقوق های نجومی داده شده بود و نه اوضاع مسکن به این روز میوفتاد این همه از امکانات دولتی و حقوق و امکانات دولتی استفاده کردن چه گلی به سر مردم و ملت ایران زدن جز اینکه به فکر بساز بفروشی های خودشون و زدوبند های خودشون بودن کاری کردن اصلا یه خونه محض رضای خدا برای مردم ساختن یه زمین دادن به ۱۰ نفر که خودشون بسازند همش حرف و وعده الکی و دروغ عمل هیچی دروغ بسه حداقل انصاف داشته باشید استعفا بدید کار رو به کاردان بسپارید تا برای رضای خدا کاری برای مردم انجام بده کجای دنیا اینجوریه؟؟؟!!!!

    • asad گفته:

      6 ماه از سال 99 گذشت . کوووووووو؟؟؟؟؟!!!!!! کی ؟؟؟؟؟ ملت بیچاره مردند کمرشون زیر بار اجاره بهای سنگین مسکن که 5 برابر شده خرد شد ، هم دولت و هم مجلس دارن دست دست میکنن میخوان صبر کنند که چه اتفاقی بیوفته لابد میخوان همه مستاجرین بیچاره پشت بام خواب و یا آواره بشن تا کاری انجام بدهند چقدر بی عرضه گی و تعلل چقدر سوءمدیریت ، تاوان بی لیاقتی و سوءمدیریت و ندانم کاری و بی عرضه گی مدیران و وزرا و نمایندگان مجلس رو ملت بیجاره باید پس بدن ، اگر قرار هست کاری انجام بشه دیگه باید بعد hز این مدت انجام میشد دلیل این تاخیر احتمالا اینه که چون خودشون جندین آپارتمان و ملک و زمین و ویلا و غیره دارن نمیخوان قانونی به ضرر خودشون تصویب بشه و بخوان مالیاتی بدن و متضرر بشن دارن دنبال راههای فرار مالیاتی میگردن که ببینن چطوری میشه اموالشون رو 10 برابر کنن و یک ریال مالیات نپردازن کسی به فکر ملت بیچاره نیست به خدا این مدیران از اسراییل هم بیشتر به این ملت و مردم ظلم میکنند با این همه ندانم کاری و تعلل و تاخیر در انجام کارهاای که به نفع جامعه و مردم هست

    • asad گفته:

      ۷ ماه از سال ۹۹ گذشت قیمت اجاره بها سه برابر شده نسبت به پارسال هیچ کس پاسخگو نیست اصلا کسی به فکر مردم نیست ،مثلا میخواستن با گرفتن مالیات بر خانه های خالی از سکنه به نفع مردم عمل کنند و باعث ارائه و بیشتر شدن خانه های اجاره برای مردم بشن هیچ و اجاره مسکن رو پایین بیارند اتفاقی نیوفتاد دولت به فکر نیست اجاره بها تقریبا ۴ برابر شده و خانه ها همچنان خالی و وضعیت اجاره مسکن بهتر که نشده بلکه بدتر ام شده تعداد خانه های اجاره ای نسبت به پارسال بیشتر نشده اگر هم درصد معدودی اضافه شده با قیمت های نجونی حاکی از فقر و زیاده خواهی صاحبخانه ها و بی قانونی در این زمینه و عدم کنترل دولت و بی لیاقتی مسئولین امر مسکن در این حوزه داره مردم روز به روز درمانده تر و فقیر تر میشن و دولت ناکارامد نمیتونه رفاه مردم را تامین کنه . مردم باید تاوان ندانم کاریها و کم کاری ها رو پرداخت کنند و صاحبان سرمایه و بساز بفروش ها دارن سودهای چند برابری خودشون رو می شمارن مسئولین هر کدام چند تا خانه و باغ و مسکن و ویلا همه در کاخ های خودشون تکیه زدن و مردم بینوا در کف خیابان یا پارک ها چادر زدند ویا بر روی پشت بام ها پشت بام خواب شدن این عدالت نیست .فقط یک نگاه به قیمت های نجومی سایت دیوار بکنید متوجه وخامت اوضاع میشوید

  1. hussin گفته:

    اقاى محمود محمود زاده اگرمستاجر بود و در بدر دنبال خانه مى گشت حتما درد مردم را ميدانست ولى انها شعارهاى اول انقلاب را فراموش كرده اند يا اصلا ان زمان نبوند

  2. محمدیان گفته:

    نمیدونم به کجا میخواستیم برسیم ولی میدونم به دوران قجربرگشتیم . فئودالی زمینواملاک دوباره سربرآورده . واکثریت جامعه برده گروهی سرمایه دار درهربخش شده اند .

  3. شهلا گفته:

    من شخصا مسیولین به خدا واگذار میکنم از بس که تو این مملکت بی صاحب پوستم با دوتا بچه تو مستاجری دراومده …..فقط خدا جوابشون بده که اصلا به فکر مردم نیست ……واقعا ناراحتی اعصاب گرفتیم با اینهمه مشکلات

  4. خانه بهدوش گفته:

    متاسفانه یاخوشبختانه افزایش اجاره مسکنی که امسال من بدبخت مستاجرمیبینم رابطه مستقیم با … دارد.بلانسبت انگشت شمارها که کور بشم اگه من دیده باشم.اجارها رو به بالاست همچین بااجاره چندمیلیونی راحت صحبت میشه که انگارمیگنچند هزارتومن.به قول یکی از دوست دوستان ما.ده واحد خونه ساختم الان شده متری بییست میلیون .نه اجاره میدم نه میفروشم سالهای اینده گرونتره.من راصی خریدارم راصی… واین عین خودمصداق کامل عدالته

  5. 5454 گفته:

    اوففففففففف از این همه اراجیف

    کسی دیگه نمیتونه این بل بشو رو درست کنه ، هر وقت اومد یه چیز درست کنه خراب تر کرد . بزارن اقتصاد به حال خودش باشه این وضعیت رفته رفته درست میشه ولی یه عده به نفعشون دست ببرن تو این بازار گل الود کنن ماهی صید کنن

  6. ایرانی گفته:

    تو ایران هر چیزی که میگن معنیش اینه که میخواد بدتر بشه. تو را به خدا به فکر ارزانی و مدیریت خوب و مردم داری نباشید از این سران ایران.(تو جیب ما رو نزن).وقتی سران دغدغه هیچ هیچ هیچ چیزی ندارن قطعا به فکر مردم هم نیستن.

    • ایرج گفته:

      من که کلیه سالم ندارم تا بفروشم آیا چیز دیگه ای از اعضاء بدنم را میتونم بفروشم راهنمایی کنید

  7. ... گفته:

    خدا به داد ما برسه که الان مجبوریم بریم دنبال خونه
    و خدا لعنت کنه هر کسی که باعث و بانی این ظلم بزرگه

  8. بیچاره.آواره گفته:

    ای خداتوراحق فاطمه زهرامنوبکش که یک سرئ ازخدابئ خبرشدن ساحب خانه وقتئ میگن میخوای بشین اگه نمیخوای تاپول توبدم خوش امدئ.البته معنئ خوش امدئ یعنئ حرررئ.واقعاماکه پول نداریم چرابایدزنده باشیم.مرگ مرگ مرگ دردمامستاجرهارو دوا.میکنه.فقط.ولئ قیامتئ هم هست بخدا.اون بالایکئ داره میبینه تقاص شوپس میدین ساحب خانه های بئ رحم.اخرش یک مترکفن ویک مترگورهست.بقیه اش باخودخدا

  9. naser گفته:

    حیف این کشور ومردم که شماشدین مسولش خاک برسرما مردم که هرچی گرون شد بیشترخریدم وبفکر اونایی که ندارن بخرن نبودیم همین گرونایه معمولی من مامارونی وبرنج وشیر..‌.حالارسیده به مسکن نمیتونیم بخریم یا اجاره کنیم موندیم بابا اگه متهد بشیم نخریم به اینجا نمیرسه نکه برای ۲۵هزار ماشین ۶میلیون نفر ثبت نام کنن واقعا مسخره اس پس کواون فزهنگ ایرانی…..وای برما.ازماس که برماس

  10. مهتاب آریا گفته:

    یک سرئ ازخدابئ خبرشدن ساحب خانه وقتئ میگن میخوای بشین اگه نمیخوای تاپول توبدم خوش امدئ.البته معنئ خوش امدئ یعنئ حرررئ.واقعاماکه پول نداریم چرابایدزنده باشیم.مرگ مرگ مرگ دردمامستاجرهارو دوا.میکنه.فقط.ولئ قیامتئ هم هست بخدا.اون بالایکئ داره میبینه تقاص شوپس میدین ساحب خانه های بئ رحم.اخرش یک مترکفن ویک مترگورهست.بقیه اش باخودخدامن یه زن با سه فرزند کجا باید برم با این اجاره ورهن های فضایی این انصاف نیست صاحب خونه ها اجاره ها ورهن ها رو سه برابر کردن باید چیکار کنیم هزینه های زندگی هم بالاست حتی یه نون خالی هم به سختی میشه تهیه کرد چراااا ااااا به داد ما نمی‌رسید 😔😔😔

  11. مستاجر بدبخت گفته:

    بسته چقدر زیر این همه گرونی روز به روز دوام بیاریم کجا بريم خونه پیدا کنیم با پولی ک داریم اصلا نفس کشیدن برای ما حروم شده یکی ب داد مستاجراي بدبخت برسه مگه میشه پول درآورد با این بیکاری ک بشه جیب صاحبخونه هارو پر کرد واقعا بی وجدانيد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز