اتهامات شرکت کروز چه بود؟

لست سکند

دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز در شعبه 4 دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از میزان، امیر فولادی نماینده دادستان، گفت: این پرونده ۱۸ متهم دارد که متهمان ردیف اول و دوم تابعیت‌های ایرانی- آمریکایی و ایرانی- کانادایی دارند و یکی از آن‌ها متواری است. این دو نفر به مشارکت عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق سردستگی و رهبری گروه مجرمانه در زمینه قاچاق حرفه‌ای و سازمان‌یافته قطعات خودرو به میزان ۳۳ هزار و ۹۶۱ میلیارد و ۶۸۶ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان در فاصله سال‌های 92 تا 99 از مجرای مشارکت در پرداخت رشوه به کارکنان، متهم هستند.

اخبار مهم روز را از دست ندهید:

متهم ردیف اول و دوم همچنین به مشارکت در اخلال در توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران‌فروشی قطعات خودرو به عنوان نیازمندی‌های عمومی و تحصیل مال از طریق نامشروع به میزان ۲۲۰ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۷۸ دلار آمریکا از شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو در حدفاصل سال‌های ۹۵ تا ۹۸ متهم هستند.

راز آسمان پایتخت

متهمان ردیف سوم تا یازدهم، مدیرعامل و کارکنان وقت شرکت کروز بودند که با اسناد جعلی شرایط را برای قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو تسهیل کردند. آن‌ها با همکاری متهمان دوازدهم تا هجدهم که کارکنان گمرک بوده اند، فرم‌های جعلی با مهر جعلی تنظیم و قطعات خودرو از کشور‌های خارجی با عناوین دیگری وارد کشور می‌کردند.

کارکنان وقت گمرک در این پرونده متهم به دریافت خودروی مزدا ۳ و مقادیری سکه بهار آزادی به عنوان رشوه از مدیران کروز هستند، فقط یکی از متهمان گمرک در کنار دریافت خودرو مزدا ۳ حدود چهل سکه بهار آزادی رشوه گرفته است.

ایجاد رانت با خرید سهام شرکت‌های خودروسازی

بنا بر اظهارات نماینده دادستان، سرمایه ثبتی شرکت کروز در سال ۸۳ مبلغ چهار و نیم میلیارد تومان بوده و از سال ۸۹ خرید سهام شرکت‌های خودروسازی را آغاز کرده است. این شرکت در ابتدا سهام ایران خودو را از طریق شرکت تدبیر سرمایه خریداری کرده و از همان ابتدا قصد به عضویت در آوردن یکی از افراد وابسته به خود را در هیئت مدیره شرکت ایران خودرو داشته است که شورای رقابت با این اقدام غیر قانونی کروز مخالفت می‌کند.

در ادامه شرکت کروز یک شرکت صوری به نام شرکت پیشگامان گلیار تشکیل می‌دهد و سهام خریداری شده از ایران خودرو را در اختیار این شرکت قرار می‌دهد. میزان قرارداد شرکت کروز در سال ۷۶ با شرکت ساپکو مبلغ شش و نیم میلیارد تومان بوده و با توجه به رانت و انحصار ایجاد شده در شرکت ایران خودرو، هم اکنون این رقم به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

220 میلیون دلار دزدی از جیب مردم

شرکت کروز با داشتن 92/26 درصد از سهام ایران خودرو و تملک چند درصد از سهام سایپا و تملک 99/62 درصد گروه خودرو سازی بهمن برای خرید این شرکت‌ها حق تقدم دارد. با استناد به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تامین نشدن  قطعات از سوی شرکت ساپکو از تاریخ 17/۱/92 تا تاریخ 29/۸/92 برای شرکت ایران خودرو منجر به کاهش تولید به میزان ۱۸ هزار و ۹۸۵ دستگاه خودرو شده است.

با عضویت شرکت کروز در هیئت مدیره ایران خودرو زمینه فروش گران قطعات خودرو به این شرکت فراهم شده است و اسناد نشان می‌دهد این شرکت میزان ارز کالا‌های ترخیصی به گمرکات را بیشتر از ارز پرداختی اعلام می‌کرد و حدود ۲۲۰ میلیون دلار گران فروشی شرکت کروز به شرکت‌های خودروساز در طول سال‌های ۹۵ تا ۹۸ مشخص شده است که شرکت‌های خودروسازی در قیمت تمام شده خودرو محاسبه و از مردم دریافت کرده‌اند، در نتیجه ۲۲۰ میلیون دلار از جیب مردم خارج شده است که این موضوع موجب افزایش قیمت خودرو در طول سال‌های گذشته شده است.

حسب گزارش معاونت حقوقی سازمان اطلاعات سپاه در سال 94، مبلغ ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال طی ۳۸ تراکنش بانکی از حساب محمد علی پور فطرتی به حساب آقای مسعود احمدی زاده در بانک صادرات از مرتبطین حسین فریدون واریز شده است. استفاده حسین فریدون از حساب‌های مسعود احمدی زاده برای دریافت رشوه و حق حساب از رسول دانیال‌زاده تایید شده است و موجب محکومیت مسعود احمدی‌زاده به اتهام فراهم کردن بزه ارتشاء از طریق دراختیار قراردادن حساب بانکی به حسین فریدون به ۱۵ سال حبس تعزیری شده است.

طبق گزارش اطلاعات سپاه، پرداخت مبلغ ۶ میلیارد ریال در ۲ فقره، ۱۱ میلیارد ریال در یک فقره و یک فقره یک میلیارد ریالی بابت انتخابات مجلس نهم توسط شرکت کروز انجام شده و به تایید حمید کشاورز توچایی رسیده است. طبق ردیابی‌ها مبالغ مذکور به منظور انتخابات به حسین فریدون و مرتبطین او پرداخت شده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز