ابوالقاسم رحیمی انارکی که بود؟

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن که روز گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت از مدیران باسابقه این بانک بود که باطی کردن پله های ترقی، از دی ماه 96 سکان بانک عامل حوزه مسکن کشور را به عهده داشت.

به گزارش کاماپرس ، درگذشت ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن نه تنها غافلگیری بزرگی در جامعه ایجاد کرد بلکه کارکنان شبکه بانکی کشور را نیز شوکه کرد چرا که بسیاری از شاغلان نظام بانکی نمی دانستند یک ماه از ابتلای رحیمی انارکی به کرونا گذشته است و  این مدیر ارشد بانکی از بیماری زمینه ای نیز رنج می‌برد.

در پی درگذشت مرحوم رحیمی انارکی مدیران عامل نظام بانکی و مسئولان اقتصادی همچون رئیس بانک مرکزی و بسیاری از شخصیت های برجسته کشور با صدور اعلامیه هایی، این ضایعه را تسلیت گفتند.

شرح مختصری درباره ابتلای مرحوم رحیمی انارکی به کرونا

بنا به اعلام روابط عمومی بانک مسکن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیر عامل بانک مسکن صبح روز 16 فروردین ماه دقایقی بعد از حضور در دفتر کار خود در ساختمان مرکزی بانک با علایم اولیه بیماری به شکل تب مواجه می شود و سپس برای انجام تست های اولیه مربوط به کرونا توسط همکارانش در حوزه ریاست به بیمارستان منتقل می شود.

آریاک سفر

پزشکان بیمارستان با انجام آزمایش های اولیه و تکمیلی در همان روز تشخیص می دهند مرحوم انارکی به کرونا مبتلا شده و برای طی مراحل درمان و حفظ ایمنی محیط کار، استراحت کامل (قرنطینه) در منزل را برای او تجویز می کنند. دو روز بعد مرحوم انارکی بخاطر تداوم تب در بدنش به بیمارستان مراجعه می کند که در نهایت برای ادامه مراحل درمان بستری می شود. اما ویروس مهلک امان نمی دهد تا اینکه در ساعات اولیه هفتم اردیبهشت ماه کرونا به زندگی ابوالقاسم رحیمی انارکی در بیمارستان پایان می دهد.

با این حال یادگاری های مدیرعامل از دست رفته بانک مسکن گران سنگ تر از آن است که نام و یاد آن مرحوم با درگذشت او از ذهن ها پاک شود.

مردی که پدر اوراق مسکن ایران بود

سوابق مهمترین فعالیت های ارزشمند ابوالقاسم رحیمی انارکی در حوزه نظام تامین مالی بخش مسکن و ساختمان و در شبکه بانکی کشور نشان می دهد: مدیران قدیمی و مسولان کنونی این حوزه، ابوالقاسم رحیمی انارکی را «پدر سپرده گذاری مسکن» و به شکل دقیق تر «طراح اوراق مسکن» توصیف می کنند.

مرحوم انارکی سال 1384 در سمت یک کارشناس با سابقه در اداره طرح و برنامه بانک مسکن موفق می شود با طراحی یک حساب جدید سپرده گذاری، همزمان کلید حل دو چالش بزرگ آن دوره را به ترتیب برای متقاضیان مسکن و نظام تامین مالی مسکن حل و فصل کند.

حساب سپرده گذاری ممتاز که امروز غالب خانواده های ایرانی آن را تحت عنوان حساب اوراق مسکن یا حساب تسهیلات اوراق مسکن می شناسند، محصول فکر و ایده مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی است. این حساب در همان سال شکل گیری با استقبال گسترده و دور از انتظار جامعه سپرده گذار در شبکه بانکی و البته با واکنش فوق العاده مثبت جامعه متقاضی تسهیلات مسکن روبرو می شود. محصول جدید بانک مسکن در آن زمان توانست از یک سو به چالش قدرت خرید مسکن خانوارهای فاقد خانه و نیازمند تسهیلات بانکی پاسخ شایسته و مناسب دهد و از سوی دیگر به کمبود منابع اعتباری و مورد نیاز بانک مسکن برای افزایش سبد محصولات بانکی را به عنوان چالش دوم خاتمه داد.

حساب سپرده ممتاز امروز بیش از نیمی از منابع اعتباری مورد نیاز بخش مسکن را تامین می کند و در همه 15 سال گذشته از شکل گیری این حساب در بانک مسکن، حداقل 60 تا 70 درصد از خانوارهایی که در سراسر کشور به کمک تسهیلات خرید مسکن صاحب خانه و سرپناه شده اند از اوراق مسکن منبعث از حساب ممتاز، استفاده و بهره برداری کرده اند.

با این حال گنجینه آمارها و اطلاعات مستند در بانک مسکن حکایت از آن دارد که طراحی اوراق مسکن تنها یادگاری مرحوم رحیمی انارکی در طول خدمت او در نظام تامین مالی مسکن محسوب نمی شود.

مدیر با سابقه بانک مسکن که امروز در جمع این خانواده بزرگ شبکه بانکی حضور ندارد سال 1373 درست در مقطعی که بانک مسکن بخاطر تخلیه کامل قدرت و جذابیت صندوق پس انداز مسکن با بحران مالی و اعتباری روبرو شده بود، باز هم در کسوت کارشناس حوزه طرح و برنامه در همین بانک توانست عملیات احیای صندوق پس انداز مسکن را با طراحی فرمول جدید سپرده گذاری، پس انداز و دریافت تسهیلات کلید بزند. محصول مرحوم انارکی در آن زمان باعث دو گشایش عظیم در کار بانک و روند سپرده گذاری مشتریان بانک می شود. طرح متحول سازی فعالیت صندوق پس انداز مسکن در آن زمان، سرنوشت بانک مسکن را از مسیری که هر آن می رفت به ادغام بانک در یکی از بانک های دولتی منتهی شود، تغییر داد و باعث شد تحت تاثیر استقبال خانواده ها و افراد حقیقی و حقوقی از سپرده گذاری در آن صندوق، وضعیت مالی بانک مسکن به قدری ارتقا یابد که حتی در سال های بعد بانک مسکن به عنوان تنها بانک پرداخت کننده سود قطعی به سپرده گذاران شبکه بانکی معرفی شد.

طراح اوراق مسکن و ناجی صندوق پس انداز مسکن در کارنامه کاری و مدیریتی خود در حوزه تخصصی تامین مالی مسکن در شبکه بانکی کشور دو اقدام ماندگار دیگر را به ثبت نشانده است.

طراحی حساب سپرده گذاری مسکن جوانان در سال 1379 و همچنین طراحی صندوق پس انداز مسکن یکم در سال 1384 بخش دیگری از لیست ابتکارات مرحوم رحیمی انارکی در مسیر تسهیل شرایط خانه دار شدن مردم ایران است.

مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی تا آخرین روز بستری در بیمارستان از طریق فضای مجازی و ارتباط تصویری با تلفن همراه، کارها و امور حوزه مدیریت عاملی بانک مسکن را پیشبرد. آخرین جلسه هیات مدیره بانک مسکن در زمانی که او هنوز در قید حیات بود، شنبه هفته قبل با اصرار او و از طریق واتساپ آن هم در شرایطی که روی تخت بیمارستان مراحل درمان برای نجات از کرونا را طی می کرد برگزار می شود و مرحوم انارکی از راه دور، مسولیت های خود در مقام مدیر عاملی را برای بررسی و تصویب پیشنهادهای مطرح در هیات مدیره بانک مسکن انجام می دهد. فعالیت حرفه­ ای مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی در بانک مسکن از سال 1363 با استخدام در یکی از شعب بانک مسکن اصفهان به عنوان یک کارمند بانکی ساده اما علاقه مند به این حوزه آغاز می شود و در اردیبهشت سال 1399 در سمت رئیس هیات مدیره و مدیر عامل بانک مسکن به پایان می رسد.

آخرین مصوبه مرحوم رحیمی انارکی

مسعود ایزدی مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن طی حداقل دو سال اخیر یکی از نزدیک ترین همکار مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی بوده است.

ایزدی درباره آخرین مصوبه ای که مرحوم رحیمی انارکی در بانک مسکن آن را به سرانجام رساند اعلام کرد: مرحوم انارکی در روزهایی از دو هفته اول فروردین در دفتر کار خود حاضر شد و بخاطر اهمیتی که برای نامگذاری سال جدید قایل بود مصمم شده بود سیاست های اعتباری بانک مسکن در سال 99 را کاملاً در مسیر جهش تولید و رونق بخشی به مسکن و ساختمان، فعال و اجرایی کند. آخرین تصمیم او هدفمندسازی تسهیلات بخش مسکن برای دستیابی به افزایش تولید و عرضه مسکن بود.

ایزدی با شرح مختصری از بیش از 25 سال سابقه همکاری و آشنایی با مرحوم انارکی در بانک مسکن گفت: مرحوم انارکی به فاصله کوتاهی بعد از شروع فعالیت خود در شعبه بانک مسکن در اصفهان، خدمت خود را در پشت باجه اعتبارات شعبه مرکزی بانک مسکن در تهران ادامه داد و خیلی زود در مقام کارشناس به اداره طرح و برنامه در ستاد مرکزی بانک مسکن راه پیدا کرد. بعد از آن مراحل رشد و ارتقا در فعالیت بانکی را با پذیرش پست معاونت، ریاست و مدیریت در اداره طرح و برنامه بانک مسکن طی کرد تا اینکه در سال 92 به عنوان عضو هیات مدیره بانک مسکن برگزیده شد. در سال 96 نیز مسولیت مدیریت عامل بانک مسکن به مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی واگذار شد.

مسعود ایزدی مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن معتقد است، منش و سبک کاری مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی در طول 25 سال آشنایی نزدیک، برای او سرمشق بوده است چرا که «آزاد اندیشی و خدمت به مردم» مرحوم انارکی در طول فعالیت کاری اش در بانک سبب شد هیچ تغییری در رفتار او طی ارتقاء مسولیتش از کارشناس به مدیرعامل بوجود نیاید و حتی متناسب با پست هایی که به او داده شد، توجه او به کارمندان و اعضای خانواده بزرگ بانک مسکن افزایش نیز پیدا کرد.

ایزدی در یک جمله، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی را اینگونه توصیف می کند: انسانی با صداقت، دارای پشتکار، امین و خدمتگذار که در طول حضورش در بانک مسکن فقط یک دغدغه داشت “مردم باید صاحب خانه بشوند.”

برادرم دایرة المعارف بانک مسکن بود!

نادر قاسمی از مدیران با سابقه و با تجربه حال حاضر در خانواده بزرگ بانک مسکن در سال 1374و بعد از حدود 10 سال خدمت در بانک مسکن با مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی همکاری نزدیک پیدا می کند.

نادر قاسمی که در حال حاضر عضو هیات مدیره بانک مسکن است درباره سوابق کاری مرحوم انارکی و خاطرات کاری مشترک با او اینطور گفت: مرحوم رحیمی انارکی بخاطر مسولیتی که آن زمان در بانک مسکن –اداره طرح و برنامه- داشتند به نوعی مغز متفکر بانک به حساب می آمدند و دایره المعارف بانک مسکن بودند. به همین خاطر مسولیت من در حوزه اعتبارات ایجاب می کرد مدام درباره محصولات بانک مسکن و اقدامات اعتباری که باید انجام دهد، با آن مرحوم تماس تلفنی بگیرم و از او سوال کنم. خیلی اتفاق می افتاد که هنگام تماس تلفنی با مرحوم رحیمی انارکی از او می خواستم آرامتر پاسخ دهد تا بتوانم یادداشت کنم! ایشان در بانک مسکن مرجع بودند و درباره همه برنامه ها و سیاست های مصوب در بانک مسکن می توانند به راحتی پاسخگوی ابهامات و پرسش ها باشند.

نادر قاسمی درباره این دوره از فعالیت مشترک با مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن نیز اعلام کرد: سال گذشته یکی از دغدغه های مرحوم رحیمی انارکی در بانک مسکن دیجیتالی شدن پرونده های تسهیلاتی مشتریان بود. با تاکید او موفق شدیم در روزهای ابتدایی سال جدید اولین فاز تشکیل الکترونیکی پرونده تسهیلاتی را برای 80 نفر از متقاضیان تسهیلات مسکن به اجرا در بیاوریم. مرحوم انارکی در روزهای حضورش در بیمارستان از ما خواست نسبت به ارایه گزارش ارزیابی عملکرد مدیریت های شعب استان ها اقدام کنیم و این احساس مسولیت او حتی در زمانی که داشت با ویروس کرونا در بیمارستان دست و پنجه نرم می کرد واقعاً باورکردنی نبود.

نادر قاسمی عضو هیات مدیره بانک مسکن معتقد است: مجموعه مثال زدنی از ویژگی های مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی نوآوری، صبوری، اعتقاد به خرد جمعی در کار و سلامت نفس او بود.

مقاومت کاری خود را بالا ببرید

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن است؛ حوزه ای که مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی با سال ها خدمت در آنجا توانست دست به طراحی محصولی تحت عنوان اوراق مسکن بزند و شاخه جدید از تسهیلات مسکن را به پشتوانه اوراق راهی بازار کند.

مرادی دو خاطره کاری از دوره مدیر عاملی مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی را روایت می کند. او می گوید: یکبار برای تشریح مشکلات کاری به اتاق مرحوم رحیمی انارکی رفتم و مشکل را مفصل با او در میان گذاشتم. مرحوم رحیمی انارکی بعد از اینکه همه صحبت های من را شنید گفت «همه با خروجی این اداره سر و کار دارند بنابراین مقاومت کاری خود را بالا ببرید».

مرادی همچنین به تماس تلفنی مرحوم انارکی در روزهای ابتدایی سال جدید اشاره کرد و گفت: هفته اول فروردین یک روز مرحوم رحیمی انارکی شخصاً با من تماس تلفنی گرفت و جویای حال فرزندم شد. او تصور کرده بود فرزندم به ویروس کرونا مبتلا شده که البته درباره اصل موضوع توضیح دادم اما توجهی که مدیرعامل بانک در زمان تعطیلات نوروز به پرسنل بانک داشت برایم قابل توجه بود.

مرحوم رحیمی انارکی خوش فکر بود

صبح هفتم اردیبهشت یک عضو قدیمی خانواده بزرگ بانک مسکن در همان ساعات اولیه اعلام خبر درگذشت ابوالقاسم رحیمی انارکی، در کانال تلگرامی خود یک متن منقلب کننده درباره آن مرحوم نوشت.

محمدهاشم بت شکن مدیرعامل سابق بانک مسکن در کانال تلگرامی خود، دل نوشته ای به یاد مدیر عامل فقید بانک مسکن را ثبت کرد. در این متن، مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی فردی خوش فکر، با درایت، با صداقت و دارای پشتکار معرفی شده است.

بت شکن سال 92 به عنوان مدیر عامل بانک مسکن در این بانک تخصصی-توسعه ای مشغول به کار شد و در همان سال با تشخیص درباره توانایی های مرحوم رحیمی انارکی که آن زمان مدیر طرح و برنامه بانک مسکن بود، او را به عنوان دبیر هیات مدیره و سپس عضو هیات مدیره بانک منصوب می کند.

بت شکن درباره شیوه کار مرحوم رحیمی انارکی اینطور می گوید: وقتی از مرحوم رحیمی انارکی می خواستم گزارش یک پرونده یا یک برنامه در بانک را بخواند خیالم از هر بابت درباره نظر او نسبت به گزارش راحت بود و با اطمینان خاطر نسبت به آن نظر نهایی را اعلام می کردم.

بت شکن معتقد است: مرحوم ابوالقاسم رحیمی انارکی نشان داد با درایت و سلامت می توان به بالاترین مقام سازمانی بانک رسید چرا که او اولین مدیر عامل بانک مسکن در فرآیند ارتقا از درون سازمان بانک بود.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک مسکن
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “ابوالقاسم رحیمی انارکی که بود؟

  1. یوسف اهوازی گفته:

    همه مردم علی الخصوص کارکنان بانک مسکن ازمرگ ایشان ناراحت شدند واکثراتصاویرایشان راوضعیت خودکردند.کم اتفاق می افتدوقتی یک مدیرسازمانی درچنین سطح وشبکه درکشور ازدنیامی رودکارمندان سازمان اینقدرناراحت آن باشند.بنظرم ایشان علاوه برتخصص وتعهدوافرش بسیارمردندوهمکاررمداربوده خداوندایشان رارحمت کند

  2. امیرعلی گفته:

    واقعا انسان بزرگی بودند من یک بار در گرفتن وام با مشگل برخورده بودم یعنی از روسای خودمون مانع شده بودند دیگه از همه جا قطع امید کرده بودم یک نامه نوشتم و فکس کردم دفتر ایشون ده دقیقه بعد منشی مرحوم تماس گرفتن و گفتند حاج آقا دستور وام رو داده به مسول مربوطه یعنی روحش شاد در کوتاه ترین زمان مشگل من حل شد و صاحب خانه شدم روزی که خبر فوت ایشون رو شنیدم بسیار ناراحت شدم .روحت شاد مرد بزرگ

  3. فریبا عمویی گفته:

    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز . نزدیک به سه سال از درگذشت این انسان بزرگ، پدر نمونه ، همسر والا مقام و مدیر صالح و سالم میگذرد. هنوز غم از دست دادنش بر دلمان سنگینی میکند. ستونی که اطرافیانش در فراق او هنوز داغدارند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز