آیا می ‌توان با سرمایه‌‌ گذاری درست تورم را شکست داد؟

کارگزاری فارابی-کاماپرس

مرکز آمار ایران نرخ تورم در مهرماه 1401 را برای کالاهای خوراکی حدود 71 درصد، در بخش مسکن 36 درصد و تورم کل کشور را معادل 48.6 درصد اعلام کرد. این در حالی است که همه روزه شاهد افزایش سطح قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی هستیم. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت یا استفاده از خدمات سبدگردانی در بورس می‌تواند تا حدی از آثار منفی تورم بر ارزش دارایی‌های مالی افراد بکاهد.

به گزارش کاماپرس به نقل از کارگزاری فارابی، در این مطلب برخی از رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه گذاری در بورس را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک برای مقابله با تورم راهکار بهتری به‌شمار می‌رود.

آموزش بورس، نخستین گام سرمایه‌گذاری آگاهانه

اگر قصد دارید به جای استفاده از روش‌هایی از قبیل سبدگردانی در بورس یا سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها خودتان به صورت مستقیم به خرید و فروش سهام بپردازید، می‌توانید از دوره‌های آموزشی آنلاین برای یادگیری مباحث سرمایه‌گذاری استفاده کنید.

در نظر داشته باشید این دوره‌ها در سطوح متفاوت برگزار می‌شوند و می‌توانند برای طیف‌های مختلف سرمایه‌گذاران با هر میزان از دانش بورسی نکات مهمی در بر داشته باشند. به‌عنوان مثال، اگر در ابتدای مسیر آموزش بورس هستید، می‌توانید پیش از هر اقدامی، در دوره‌ای مانند «بورسی‌شو» که توسط کارگزاری فارابی تهیه شده، به‌صورت رایگان شرکت کرده و نکات ابتدایی سرمایه گذاری در بورس را یاد بگیرید. سپس به ترتیب در دوره‌های دیگری از قبیل آموزش تابلوخوانی، دوره‌های تحلیل تکنیکال و البته تحلیل بنیادی شرکت کرده دانش سرمایه‌گذاری خود را به مرور ارتقا دهید.

آشنایی با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مزایای آن

اگر زمان کافی برای آموزش بورس ندارید یا به‌صورت کلی به آشنایی با این مباحث علاقه‌مند نیستید، می‌توانید از روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس استفاده کنید.

آریاک سفر

مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

  • عدم نیاز به برخورداری از دانش سرمایه‌گذاری یا صرف زمان برای بررسی روند بازار
  • مدیریت حرفه‌ای دارایی شما توسط افرادی با سابقه فعالیت موفق در بورس
  • بازدهی بالاتر از شاخص در زمانی که بازار صعودی است
  • عملکرد مناسب سرمایه‌گذاری در دوران رکود و دوران نزولی بازار
  • سهولت سرمایه‌گذاری و نبود مسائل مربوط به نگهداری دارایی‌های فیزیکی مانند طلا
  • امکان انجام کلیه مراحل سرمایه‌گذاری به صورت غیرحضوری

در ادامه سبدگردانی در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به‌عنوان رایج‌ترین شیوه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سبدگردانی در بورس

سبدگردانی در بورس برای افرادی که به‌دنبال شیوه‌ای اختصاصی برای سرمایه گذاری در بورس هستند، روش بسیار مناسبی به‌شمار می‌رود. در این روش متقاضیان با مراجعه به یک شرکت سبدگردان معتبر مانند شرکت سبدگردان فارابی می‌توانند پس از عقد قرارداد سبدگردانی، برای مدت ذکر شده در قرارداد – که معمولا یک سال است – مدیریت دارایی‌های مالی خود از قبیل سهام و سایر اوراق بهادار را به تحلیل‌گران شرکت سبدگردان بسپارند. در این شیوه از سرمایه‌گذاری متقاضیان می‌توانند به شیوه مدیریت دارایی خود نظارت داشته با تاخیری تقریبا یک هفته‌ای، وضعیت پرتفوی خود را بررسی کنند. نکته قابل توجه دیگری که در خصوص سبدگردانی باید در نظر بگیرید این است که شرکت‌های سبدگردان برای ارائه این خدمات همیشه حداقل سرمایه‌ای تعیین می‌کنند. به‌عنوان مثال حداقل سرمایه مورد نیاز برای استفاده از خدمات سبدگردان فارابی معادل یک میلیارد تومان است.

کارمزد سبدگردانی

کارمزد خدمات سبدگردانی از دو قسمت ثابت و متغیر تشکیل شده است و هر دو قسمت آن هنگام عقد قرارداد، مورد توافق طرفین قرار می‌گیرد. کارمزد ثابت فارغ از میزان بازدهی سرمایه‌گذاری از متقاضی دریافت می‌شود؛ اما دریافت کارمزد متغیر به میزان بازدهی سرمایه‌گذاری متقاضی در طول مدت قرارداد بستگی دارد و تنها در صورتی از او دریافت می‌شود که بازدهی سرمایه‌گذاری از حدی مشخص که در قرارداد ذکر شده بیشتر باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها شیوه دیگری برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس است. این صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که از میان رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به صندوق درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی اشاره کرد. تفاوت اصلی این صندوق‌ها در نحوه تخصیص منابع مالی آن‌ها میان دارایی‌های مختلف است. به‌عنوان مثال منابع مالی یک صندوق درآمد ثابت مانند صندوق دوم اکسیر فارابی صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق درآمد ثابت می‌شود. این در حالی است که مدیران صندوق‌های سهامی، منابع این صندوق‌ها را صرف سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی با ریسک و البته بازده بالاتر نظیر سهام شرکت‌ها می‌کنند. در شرایطی که بازار روندی صعودی را طی می‌کند، یک صندوق سهامی از بازدهی بالاتر از شاخص برخوردار خواهد بود و در شرایط نامناسب اقتصادی و در دوران رکود نیز، مدیریت حرفه‌ای این صندوق‌ها سبب می‌شود این صندوق‌ها همچنان نسبت به شاخص از عملکرد قابل قبولی برخوردار باشند.

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها این است که بر خلاف سرمایه‌گذاری در سبدگردان، در این شیوه لازم نیست افراد سرمایه زیادی برای شروع سرمایه‌گذاری در اختیار داشته باشند. به‌عنوان مثال قیمت هر واحد از صندوق دوم اکسیر فارابی حدودا 1000 تومان است و افراد می‌توانند حتی با همین مبلغ نیز در آن سرمایه‌گذاری کنند.

جمع‌بندی

زندگی در کشوری با اقتصاد تورمی، توجه عده زیادی از افراد را به سرمایه‌گذاری در بورس به‌عنوان بازاری با بازدهی بالا جلب کرده است. در این مقاله با بررسی شیوه‌های مستقیم و غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در این بازار دیدیم برای خرید و فروش سهام به شیوه مستقیم لازم است از دانش مالی کافی برخوردار باشید و برای دستیابی به این دانش نمی‌توان لزوم شرکت در دوره‌های آموزش بورس را نادیده گرفت؛ اما تمام افراد به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس علاقه‌مند نیستند. در ادامه مقاله دو روش مهم برای سرمایه‌گذاری در بورس بدون برخورداری از دانش مالی را معرفی کردیم که هر کدام می‌تواند برای گروهی از سرمایه‌گذاران مفید باشد. در نظر داشته باشید اگر همچنان نمی‌توانید شیوه سرمایه‌گذاری مناسب خود را انتخاب کنید، همیشه می‌توانید با شماره‌گیری تلفن 1561 از مشاوره سرمایه‌گذاری رایگان کارشناسان کارگزاری فارابی استفاده کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : کارگزاری فارابی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز