آیا روس ها صفرهای روبل را حذف می کنند؟

لست سکند

در روسیه مذاکرات در مورد لزوم حذف صفر از روبل در سطح کارشناسی بار دیگر و پس از 30 سال آغاز شده است.

طرفداران این اصلاحات معتقدند که این امر باعث می شود تا آشکارسازی شفاف تری در نظام مالی صورت گرفته، درآمدها به صورت مشخص اعلام شده و حجم تسویه حساب های به اصطلاح خاکستری، پرداخت های بدون رسید رسمی یا به زبان دیگر درآمدهای غیر قانونی کاهش یابد. سوالی که پیش می آید آن است که آیا واقعا حذف صفر به خروج اقتصاد از سایه کمک می کند و چه ریسک هایی در فرآیند اجرای آن وجود دارد.

به گزارش کاماپرس و به نقل از گازتا، رئیس مرکز تجزیه و تحلیل و اطلاعاتی آلپاری در خصوص حذف صفر از روبل گفت: در حال حاضر شرایط ایده عالی جهت باز تعیین ارزش روبل در روسیه بوجود آمده است. الکساندر رازووایف در ادامه افزود: پس از حذف دو صفر، هر دلار که در حال حاضر 70 روبل است به 70 کاپیک (0.7 روبل) کاهش پیدا کرده و قیمت یک بطری آب به 50 کاپیک و دستمزد 50 هزار روبلی یک کارمند به 500 روبل تغییر پیدا می کند.

این تحلیلگر معتقد است که به دلیل رشد بی سابقه نقدینگی در این کشور این تغییر باید اعمال گردد. طبق اعلام بانک مرکزی روسیه ، نقدینگی در ماه ژوئیه از 11.6 هزار میلیارد روبل فراتر رفته است. این امر به وضوح نشان می دهد كه شركت های داخلی شروع به انجام پرداخت های “خاکستری” بدون رسید رسمی کرده اند و حذف صفر می تواند مجدداً این وضعیت را کنترل کرده و  در ثبت درآمدهای اعلام نشده شفاف سازی کند.

رازووایف خاطر نشان کرد: حذف صفر از پول ملی همیشه پس از آن اتفاق می افتد که کشوری موفق به شکست تورم شود. در حال حاضر ، بانک روسیه هدف خود در میزان تورم برای سال 2020 را 4 درصد تعیین کرده است. وی افزود این اقدام می بایست زمانی انجام شود که تورم کمتر از 10 درصد باشد اگرچه در سال 1997 که شاهد حذف چندین صفر از پول روسیه بودیم تورم در حدود 11 الی 12 درصد بود.

راز آسمان پایتخت

آیا حذف کردن صفر از پول ملی لازم است؟

بر خلاف اظهارات مطرح شده بسیاری از تحلیلگرانی که نشریه گازتا با آنها مصاحبه کرده معتقدند که روسیه نیاز جدی به حذف صفر از پول خود ندارد. به عنوان نمونه تحلیلگر موسسه Freedom Finance ، ارز برخی کشورهای آسیایی را مورد ارزیابی قرار داده است.

والری یملیانوف در این مورد گفت: “ین ژاپن سومین ذخیره ارزی پس از دلار و یورو است. اما ارزش آن معادل 0.0093 دلار است. ژاپنی ها در آمد خود را معادل صدها هزار ین دریافت می کنند و برای خرید مسکن ده ها میلیون از واحد پول ملی کشورشان می پردازند و همه به این موضوع عادت کرده اند. نمونه بارز دیگر ون واحد پول ملی کره جنوبی است که سومین اقتصاد بزرگ آسیا است اما در عین حال هر ون معادل 0.00083 دلار است و این موضوع کسی را در این کشور آزار نمی دهد.

بازتعریف پول ملی در چه شرایطی اتفاق می افتد

واسیلی کارپونین از Broker BCS توضیح می دهد که حذف صفر معمولاً در کشورهایی که دچار تورم شدید هستند اتفاق می افتد و اکنون روسیه نیازی به انجام این کار ندارد ، زیرا پیشرفت هایی در تثبیت قدرت روبل و حفظ تورم در این کشور به دست آمده است.

به عقیده وی کشوری که حذف صفر در آن ضروری بود ، زیمبابوه است. به دلایل متعددی ، تورم در این کشور در سال 2007 به 7635٪ رسید و قیمتها روزانه دو برابر می شد. حتی در مقطعی استفاده از اسکناس به جای دستمال در این کشور نسبت به خرید آن به صرفه تر بود.

حذف صفر تاثیری در فعالیت بانک ها می گذارد؟

والری یملیانوف معتقد است که حذف یا حذف نکردن صفر از پول ملی برای بانکها و بانک مرکزی هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند. وی تاکید دارد: “بانک ها محدودیتی در صدور پول نقد تعیین نمی کنند بلکه فقط به تقاضا پاسخ می دهند. تورم بر تعداد صفرها در قیمت ها تأثیر می گذارد و تورم از حجم “خلق پول”  متاثر است. اما مسئله خلق پول بیشتر به صورت الکترونیکی رخ می دهد که بانک مرکزی آن را به شدت کنترل می کند”.

حذف صفر یا کاهش ارزش پول ملی؟

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: بیشتر مردم حذف صفر از واحد پول ملی را با کاهش ارزش آن اشتباه می گیرند و سعی می کنند تا حدامکان ارزهای خارجی خریداری کرده تا از دوره گذرا عبور کنند. در این حین معمولا سودجویان فعالیت خود را بیشتر کرده و میزان کلاهبرداری در سطح جامعه افزایش می یابد. سازماندهی دهی تغییر پول به خودی خود به بانک ها و کسب و کارها فشار وارد می کند که می بایست خود را با وضع جدید تطبیق دهند.

بازتعریف پول ملی چه راه های جایگزینی دارد؟

نظر برخی دیگر از کارشناسان بر این است که در این وضعیت دولت بهتر است از نظر توسعه سیستم مالی به پروژه های دیگری روی آورد تا حذف صفر از پول ملی.

کانستانتین کوریشنکو کارشناس حوزه بازارهای پولی و مهندسی مالی می گوید تعداد متعددی از کشورها از جمله چین شروع به جایگزینی پول نقد به صورت پول دیجیتالی از سوی بانک مرکزی خود کرده اند. امروزه در بسیاری از کشورها این روند بسیار بیشتر از نیاز به حذف صفر از پول ملی مورد توجه است و برخی کشورها تا حدودی این کار را عملی کرده اند.

به عقیده وی با این حال ، از نظر نگرش روسها به روبل ، حذف صفر و ورود اسکناس های جدید به چرخه پولی تنها ممکن است برای کسانی جذاب باشد که معتقدند اوضاع این کشور از زمان اصلاحات پولی 3 دهه پیش تغییر چشمگیری داشته است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز