آیا رنگ های خوراکی مضر هستد؟

رنگ خوراکی یا رنگ‌آمیزی غذا (افزودنی رنگی)، به رنگدانه‌ها یا موادی اطلاق می‌شوند که در صورت افزودنشان به غذا یا نوشیدنی باعث انتقال رنگ به آنها می‌گردند. این مواد در اشکال مختلف مایع، پودر، ژل و خمیر یافت می‌شوند. رنگ‌های خوراکی هم در تولید مواد غذایی تجاری و هم در آشپزی و پخت‌وپز خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به میزان ایمنی (سلامت) و به‌طور کلی در دسترس بودن، رنگ‌های خوراکی در مصارف غیر خوراکی متنوعی از قبیل لوازم آرایشی، داروسازی، صنایع دستی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش کاماپرس، دنیای رنگهای خوراکی و کاربرد آنها در صنعت قنادی وقتی قرار است کیک یا بیسکویت را تزئین کنیم، نقش مهمی را در کار ما ایفا می کند. یک طرح زیبا اگر بد رنگ باشد، همه زحمت های شما را از بین می برد. رنگ های خوراکی که جزئی از مواد کیک و شیرینی پزی محسوب می شوند، جز خانواده بزرگ مواد اولیه قنادی هستند. تاریخچه استفاده از رنگها و طعم دهنده ها به قرن ها قبل بر می گردد، جایی که مردم برای بهبود ظاهر غذاها و خوراکی ها از آن ها استفاده می کردند. ولی اولین بار در سال 1856 اولین رنگ مصنوعی خوراکی از ذغال سنگ ساخته و استفاده شد.

استفاده  از رنگهای خوراکی در صنعت قنادی
دنیای رنگهای خوراکی از نظر شکل ظاهری در صنعت قنادی به تقسیم بندی شناخته می شود :درنگ های مایع خوراکی بیشتر حلال در آب هستند و در اثر حرارت کم رنگ تر می شوند. این رنگ ها بیشتر در شربتها ، ژله و … استفاده می شوند. رنگ های ژله ای خوراکی ، حلال در آب و چربی هستند و بیشتر در خامه ، مایع کیک و شیرینی و ماکارون و… استفاده می شوند. گروهی از رنگ های پودری خوراکی که در بازار وجود دارد ( مانند Decol ) به صورت حلال در چربی و شکلات هستند.

کاربردهای رنگهای خوراکی در کیک و شیرینی خانگی
امروزه تعداد کسانی که به هنر جذاب و خوشمزه پخت کیک و شیرینی در منزل علاقه دارند در حال افزایش است. این در حالی است که در اغلب موارد اطلاعات کافی درباره تناسب استفاده از رنگها و مورد استفاده هر نوع رنگ در جای خودش را نمی دانند. همین موضوع ممکن است سبب خراب شدن ظاهر کارشان شود.
رنگ کردن خامه به کمک رنگهای خوراکی
بیشترین کاربرد رنگ های خوراکی در کیک و شیرینی خانگی، رنگ کردن خامه است. برای رنگ کردن خامه بهتر است از رنگهای ژله ای استفاده کنید. برای اینکار، زمانیکه می خواهید خامه را هم بزنید، مقداری رنگ را با خلال دندان روی خامه بریزید تا به رنگ دلخواه برسد. برای رنگ کردن خامه می توانید از رنگهای ژله ای ایرانی نیز استفاده کنید، اما اگر می خواهید خامه را به رنگ قرمز در بیاورید هرگز از رنگ ایرانی ایرانی استفاده نشود. چون برای رسیدن به رنگ دلخواه که معمولا هم، دلخواه شما نخواهد بود، هر چقدر رنگ قرمز بریزید به صورتی تبدیل می شود. در این صورت شما مجبور هستید مقدار غیر استانداردی از رنگ را داخل خامه بریزید که هم باعث شل شدن خامه شده و هم خارج از حد استاندارد بهداشتی از رنگ استفاده کرده اید. پیشنهاد می شود از برندهای معتبر جهانی و اصلی مانند رنگ Americolor ، رنگ Chefmaster ، رنگ FO یا رنگ های ژله ای Wilton استفاده کنید.
رنگ کردن خمیر فوندانت توسط رنگهای خوراکی
ایسنا در گزارشی افزود: حساس ترین و سخت ترین بخش صنعت قنادی و کیک و شیرینی خانگی، کیک های فوندانت هستند که نیاز به تبحر لازم دارد. یکی از دلایل این مسئله، استفاده از فوندانت های ایرانی و یا رنگ نا مناسب است. اگر می خواهید از خمیر فوندانت ایرانی استفاده کنید، سعی کنید از خمیر فوندانت رنگی استفاده کنید. چون مواد استفاده شده در تولید این نوع فوندانت و بافت این نوع خمیر، رنگ کردن آن را به یک کار سخت و طولانی تبدیل می کند. بهتر است که برای رنگ کردن خمیر فوندانت ، از رنگ های Americolor است.
چگونگی رنگ کردن شکلات به کمک رنگهای خوراکی
رنگ کردن شکلات این روزها بازار داغی پیدا کرده و در مناسبتهای مختلف به عنوان هدیه سورپرایز این کار انجام می شود. برای انجام این کار از شکلات سفید با برند کارات و یا سوربن می توانید استفاده کنید و برای رنگ کردن شکلات نیز بهتر است از رنگ های پودری Decol بکار برده شود. دلیل این مسئله، حل شدن خوب این رنگ در شکلات است که به شما برای رسیدن به رنگ دلخواهتان کمک می کند.
نکات لازم در استفاده از رنگهای خوراکی
با اینکه استفاده مناسب از رنگ ها خطر خاصی ندارد ولی توصیه می شود که در پخت کیک و شیرینی دارند برای کودکانتان حتی الامکان از از رنگهای 100 درصد طبیعی مانند زعفران و کاکائو و … استفاده کنید.

آریاک سفر

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : قنادباشی
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز