استقلال و پرسپولیس شرایط عرضه در بورس را دارند؟

دربی

وزیر ورزش و رئیس سازمان خصوصی‌سازی اخیرا وعده داده‌اند تا مرداد ماه امسال سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال واگذار خواهد شد در حالی که کارشناسان معتقدند شرایط برای تحقق این وعده چندین و چند ساله فراهم نیست.

به گزارش کاماپرس ، صحبت از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس برای افزایش بازدهی و کارایی این دو باشگاه طی سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و یکی از پیشنهادات برای واگذاری سرخابی ها، عرضه سهام این دو باشگاه در بورس است. در قانون بودجه سال گذشته نیز 5 درصد از سهام این دو باشگاه از طریق بورس قادر به واگذاری بود.

بر اساس اظهارات صالح رئیس سازمان خصوصی‌سازی، باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را تا مرداد ماه در بورس پذیرش می شوند. به گفته وی، دارایی‌ها و برند باشگاه پرسپولیس مشخص شده و ارزش‌گذاری برای باشگاه پرسپولیس صورت گرفته و برای استقلال نیز این اقدامات در شرف انجام است. این در حالیست که خبرگزاری  ایسنا در گزارشی اعلام کرده  وضعيت واگذاري استقلال و پرسپوليس به دليل زيان‌ده‌بودن اين دو باشگاه مبهم است و اشكالات عديده‌ای  در صورت‌های مالی استقلال و پرسپوليس وجود دارد به طوری که اين دو باشگاه حتی قابليت واگذاري از طريق فرابورس را هم ندارد.

واگذاری سهام سرخابی ها از طریق ETE و  تناقض های آن

در همین خصوص علی مروی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قصد عرضه سهام دو باشگاه را دارد به خبرنگار کاماپرس گفت: در این شیوه عملا شرکت‌ها به جای اینکه مستقیما واگذار شوند به  صندوق قابل معامله با همان ETF واگذار شده و مردم سهام آنها را که بزرگترینش سهام عدالت است،می‌خرند.

آریاک سفر

مروی تصریح کرد: در صورتی که این شیوه به اجرا در بیاید نیازی به شفاف‌سازی صورت‌های مالی نیست و دولت می‌تواند با همین شرایط مبهم سهام این دو باشگاه را منتقل و نقدا پول آنها را دریافت کند.

مروی خاطرنشان کرد: دولت سعی دارد مالکیت این دو باشگاه را منتقل کند و مدیریت آنها را کماکان در اختیار داشته باشد که کاری بسیار خطرناک است. هم شفافیت بازار را به هم می‌ریزد و با خصوصی‌سازی متناقض است. با این حال پیش‌بینی می‌شود با توجه به ضرر و زیان این شرکت‌ها دولت سعی دارد به صورت غرمستقیم یعنی از طریق صندوق‌ها سهام این دو باشگاه را واگذار سازد.

استقلال و پرسپولیس شرایط واگذاری ندارند

عباسعلی حقانی نسب کارشناس ارشد بازار سرمایه نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال زیان‎ده هستند و بر اساس قوانین بورس شرایط واگذاری ندارند، اظهار کرد: سالهاست که موضوع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح می‌شود اما در نهایت به دلیل عدم شرایط کافی این باشگاه برای واگذاری به نتیجه نمی‌رسد. بر این اساس به عرضه سهام این دو شرکت در بازار سرمایه نیز نمی‌توان خوش بین بود. از طرفی با توجه به زیان این دو باشگاه به نظر می‌رسد دولت هم به طور مستقیم این دو باشگاه را به مردم واگذار نکند و روش های دیگری برای این کار مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

مرتبط با : استقلالپرسپولیس
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز