آیا آزادسازی قیمت‌ ها در بازار خودرو اتفاق می‌‌افتد؟

لست سکند

قیمت کارخانه‌ای خودروها طی یک هفته اخیر افزایش پیدا کرده و این صعودی بودن قیمت‌ها به صورت محدودتری منحنی قیمت‌ها را صعودی کرد. در واقع این موضوع ناشی از اعمال مجوز افزایش قیمت شورای رقابت اعلام شده است.

به گزارش کاماپرس، طی یک هفته گذشته خودروسازان قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را تا سقف 15 درصد افزایش دادند. با این افزایش قیمت فاصله قیمتی خودرو در کارخانه‌ها با نرخ بازاری خودروهای داخلی کمتر شده و به نوعی فرصتی برای عبور از قیمت گذاری دستوری و آزادسازی در مقابل سیاست گذاران قرار گرفته است. ضمن اینکه واکنش بازار به این اتفاق تقریبا خنثی بود.

سه هفته قبل شورای رقابت با صدور مجوز جدیدی مبنی بر افزایش قیمت 8/2 درصدی محصولات ایران خودرو و 8/9 درصدی سایپا به سیاست قیمت گذاری مقطعی خود پایان داد. با این وجود درصدهای اعلام شده مورد اعتراض خودروسازان بوده و آن‌ها معتقدند که اعمال قیمتی کمتر از 9 درصد هزینه‌های تولید آن‌ها را پوشش نمی‌دهد. با این حال خودروسازان با وجود مجوز صادرشده مبنی بر اعمال‌ زیر 9 درصدی قیمت‌ها، خود درصدهای بیشتری را بر روی محصولات تولیدیشان اعمال کرده و با واکنش خاصی مواجه نشدند.

رکود اخیر معاملات در بازار خودرو

راز آسمان پایتخت

با این حال فعالان بازار خبر از رکود معاملات می‌دهند. دلیل این موضوع، ماجرای مذاکرات برجامی ایران، اروپا و آمریکا در وین و ورود خودروهای دپو شده به بازار توسط دلالان و شهروندانی است که به امید فروش آن‌ها با قیمت بالاتر در آینده، نگهداری می‌شوند. طبق اعلام اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، 450 هزار دستگاه از خودروهایی که خودروساز تحویل مشتریان خود داده، گارانتی اولیه دریافت نکرده و معنی آن انبار شدن این تعداد دستگاه خودرو است. با لغو تحریم و احیای برجام انتظار بازگشت این تعداد خودرو دپو شده در بازار زیاد می‌شود.

با وجود رکود معاملات این هفته قیمت‌ها در بازار بالا رفته که دلیل اصلی آن افزایش قیمت کارخانه‌ای این محصولات است. طبق اطلاعات به دست آمده در حال حاضر پژو پارس مدل ال ایکس، با قیمتی معادل 244 میلیون تومان دارد. پژو 206 تیپ 2 به قیمت 207 میلیون تومان نیز به فروش می‌رود. 206 مدل صندوق دار تا مرز 260 میلیون تومان نیز رفته و تیپ 5 مدل 206 نیز تا 255 میلیون تومان پیشنهاد شده است. امکان خریداری مدل سال 1399 این خودروها به قیمت پایین تر وجود دارد.

همچنین در حال حاضر برای خرید کوئیک دنده‌ای مدل آر باید 144 میلیون تومان هزینه کرد. مدل اتومات پلاس این خودرو نیز به 225 میلیون تومان رسیده است. تیبای معمولی هم به قیمت 130 میلیون تومان در بازار عرضه شده و مدل هاچ بک آن نیز تا مرز 135 میلیون تومان در بازار وجود دارد. ساینا در دو مدل دنده‌ای و پلاس آن به محدوده قیمتی 143 میلیون و 165 میلیون تومان رسیده است.

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز