آهن آلات و کاربرد برخی از آن‌ها

لست سکند

روند ساخت یک منزل مسکونی یا آپارتمان با سازه‌های فلزی آغاز می‌شود که اصطلاحا اسکلت بندی ساختمان نامیده می‌شود. این آهن آلات و سایر محصولات فلزی که در ساخت و ساز کاربرد دارند، با توجه به عواملی مانند نوع بنا، آب و هوای منطقه و … ترکیبات و مدل‌های مختلفی دارند. لازم به ذکر است آهن آلات در ساخت محصولات متنوعی مانند سوله‌ها، کشتی‌ها، پتروشیمی‌ها و … هم کاربرد دارند. قاعدتا به خاطر کاربرد این دسته محصولات قیمت آن‌ها برای پیمانکاران و کارفرمایان بسیار حائز اهمیت است.

اما در ایران به دلیل نوسانات ارزی و شرایط موجود، قیمت پروفیل، قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق سیاه و سایر محصولات آهن تغییرات زیادی را هر روزه متحمل می‌شود. کاماپرس در ادامه این گزارش برخی محصولات آهن، کاربردها و عوامل موثر بر قیمت آن‌ها را بررسی خواهد کرد؛

پروفیل؛ از محصولات پرکاربرد آهن

این محصول در صنایع ساختمان سازی کاربردهای فراوانی داشته و در قسمت‌های مختلف ساخت و ساز قابل استفاده هستند. مثال بارز کاربرد این محصول، قاب پنجره است که در ساخت آن از پروفیل استفاده می‌شود. البته مثالی که گفته شد، مربوط به نوع بسته پروفیل‌ها است؛ پروفیل‌ها از نظر اینکه سطح مقطع آن‌ها باز یا بسته باشد به دو دسته مقطع باز و بسته تقسیم می‌شوند.

راز آسمان پایتخت

پروفیل‌های باز در صنایع ساختمان سازی به عنوان مصالح مصرفی برای ساخت تسمه، تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی، هاش و چهارپهلو کاربرد دارد. البته پروفیل‌های باز نوع دیگری داشته که به سطح مقطع Z معروف هستند. از این پروفیل‌ها در ساخت و سازهای بزرگ اعم از سقف سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبارها، پارکینگ‌های عمومی و … استفاده می‌شود.

تعیین قیمت پروفیل براساس کارخانه تولید کننده آن، کیفیت، وزن محصول، برند تولید کننده آن، نوع نورد به کار رفته در آن و … اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است که این محصول نیز مانند سایر آهن آلات از قیمت جهانی آهن اثر می‌گیرد.

فرآیند تولید و موارد استفاده ورق گالوانیزه

فرآیند گالوانیزه کردن با غوطه ور کردن ورق‌های فولادی در حوضچه مذاب اتفاق می‌افتد. حال ورق گالوانیزه، فولادی است با گالوانیزه شدن توسط روی به وجود آمده است. ساختن مجراهای هوا و دودکش، ناودان‌ها و لوله‌ها، بدنه و سقف سوله‌ها و سالن‌ها، برخی قطعات لوازم خانگی و تجهیزات آشپزخانه به وسیله این ورق‌ها انجام می‌شود.

این ورق در سه نوع بدون گل، گل ریز و گل درشت موجود است. تفاوت ورق‌های مذکور در شکل گیری کریستال، گل، گالوانیزه بر روی ورق بوده که البته شکل گیری کریستال‌ها به دو عامل سرد شدن ورق و میزان روی به کار رفته در آن طی گالوانیزاسیون بستگی دارد.

این ورق هنگام برشکاری به دلیل پوشش قوی و کنترل شده روی فلز پودر نمی‌شود. ضمن اینکه ورق‌های گالوانیزه قابلیت رنگ آمیزی، عدم پوسته شدن رنگ، شکل پذیری بالا برای مصارف مختلف، جوش پذیری زیاد، مقاومت بالا و جلوگیری از خوردگی فلزات را هم دارند.

عوامل مختلفی اعم از جنس، مواد به کار رفته در آن، برند تولید کننده، قیمت ارز و … بر روی نرخ این محصول موثر است. ضخامت این ورق‌ها یکی دیگر از عوامل تعیین کننده قیمت آن‌ها بوده و معمولا با ضخامت0/18 میلیمتر تا 6 میلیمتر در بازار وجود دارند.

ورق ST52 و چگونگی تعیین مقاومت آن

نوعی از ورق‌های سیاه آلیاژی که دارای مقاومت بالایی بوده و قابل استفاده در صنایع مختلف است، ورق ST52 نام دارد. این ورق با وجود اینکه در طبقه فولادهای نرم قرار می‌گیرند نسبت به سایر مدل‌هایST  مقاومت بالایی دارند. عدد 52 نشان دهنده استحکام کششی فولاد بوده که برحسب کیلوگرم-میلیمتر بیان می‌شود.

در این نوع محصول، ترکیباتی مانند کربن و منگنز وجود دارد که تغییر میزان این ترکیبات باعث تفاوت انواع این ورق می‌شود. این محصول در بازار داخلی با ابعاد هزار و 500 در 6 هزار میلی متر و 2 هزار در 6 هزار میلی متر موجود است. ورق‌هایی با ضخامت کمتر از 40 میلی متر، توان ارتجاعی 350 و توان کششی 490 تا 680 نیوتن بر میلی متر را دارند.

در ساخت انواع جرثقیل، ریل و پل از ورق‌های ST52 استفاده می‌شود. حجم، اندازه، نوع مواد به کار رفته در ترکیب این محصولات، شرکت‌هایی که آن را تولید می‌کنند و … در تعیین قیمت ورق  ST52بی اثر نیستند.

خدمات مرکز معتبر آرسیس فولاد

موارد یاد شده تنها جزئی از اطلاعات مربوط به بازار آهن آلات بوده و کاربران برای آگاهی بیشتر باید به مراکز معتبر فعال در این زمینه مراجعه کنند. یکی از فعالان این حوزه مجموعه «آرسیس فولاد آسمان» است که از سال 1380 در این عرصه فعالیت می‌کند. آرسیس فولاد از جمله مراکزی است که به صورت آنلاین درباره انواع محصولات آهن به متقاضیان مشاوره ارائه می‌دهد.

این مجموعه در طول سال‌های فعالیت خود 114 نماینده فعال در سراسر کشور داشته و بالغ بر 14 هزار مشتری از خدمات آن بهره برده‌اند. در حال حاضر نیز برای کاربران این امکان فراهم است تا از طریق راه‌های ارتباطی معرفی شده در داخل وبسایت آرسیس فولاد با کارشناسان آن ارتباط برقرار کرده و در زمینه انواع آهن آلات اطلاعات لازم را کسب کنند.

مرتبط با : آرسیس فولاد آسمان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز