هر آنچه باید درباره شاهین سایپا بدانید

در روزهای پایانی سال ۹۹ حدود ۳۰۰ خودرو شاهین به مشتریان تحویل داده شد. خودروی جدید سایپا که در سال گذشته حاشیه های زیادی را پشت سر گذاشت، سال ۱۴۰۰ را هم با خبر آتش سوزی یک دستگاه خودرو مقابل نمایندگی شروع کرد.

به گزارش کاماپرس، خودرو شاهین در روزهای اول طراحی و تولید با نام رهام رسانه ای شد، اما بعد از چند ماه به شاهین تغییر نام داد. خودرویی که در چند ماه گذشته سر و صدای زیادی به راه انداخته است.
از تجمع حواله داران این خودرو برای عوض شدن موتور و بالا رفتن قیمت قطعی گرفته تا استاندارد نبودن موتور و صادر نشدن مجوز سازمان محیط زیست گرفته تا همین چند روز پیش که یک دستگاه از این خودرو مقابل نمایندگی آتش گرفت تا آتش نگرانی در دل خریداران شعله ور شود.

با این اوصاف خودرو شاهین در شرایط تحریم و همکاری نکردن خودروسازان و قطعه سازان بین المللی با ایران یک دستاورد قابل اعتنای در صنعت خودرو کشور است.

شاهین ایمن ترین خودرو ساخت ایران

خودرو شاهین در مراکز بین‌المللی لقب ایمن‌ترین خودرو داخلی ساخت ایران را به دست آورده است. این خودرو در آخرین بررسی های انجام شده در یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی، توانست از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند بیرون بیاید.

آریاک سفر

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

مشخصات فنی خودرو شاهین

ابتدا قرار بود موتور ارتقای یافته 1650 سی سی برلیانس در این خودرو هم استفاده شود، اما با شروع تحریم ها برنامه سایپا تغییر کرد و گفته می شود این شرکت از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا برای شاهین هم استفاده کرده است. این سدان خانوادگی به یک موتور ۱.۵ لیتری مجهز است که می‌تواند قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۶۵ نیوتن‌متر را به تولید برساند.

امکانات و آپشن های شاهین

خودرو جدید سایپا به کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، ضد واژگونی، اتو پارک، سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور، رادار تغییرلاین، رادار تصادف جلو، رادار تصادف عقب، رادار تابلوخوان، دی‌لایت، اتولایت، نوربالااتومات ، ارتفاع نور ، چراغ مه‌شکن جلو، چراغ مه‌شکن عقب،چراغ چرخشی، چراغ شور، چراغ جلوهالوژن، توزیع نیرو ترمز،ترمز ضدقفل،ترمز کمکی،ترمز پارک برقی و ترمز اضطراری مجهز است.

تجهیزات ایمنی کابین شاهین

همانطور که گفته شد، شاهین یکی از ایمن ترین خودروهای ساخت ایران معرفی شده است که ایمنی این خودرو شامل: ایربگ راننده، ایربگ زانویی راننده،ایربگ سرنشین جلو،ایربگ زانویی سرنشین جلو،ایربگ پرده‌ای، ایربگ جانبی جلو، ایربگ جانبی عقب، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و کمربند ایمنی محدودکننده می شود.

طراحی ویژه شاهین

طراحی نمای ظاهری به خصوص قسمت جلوی خودرو مهم‌ترین شاخص‌های طراحی این خودرو است. در نمای جلو یک قاب کرومی با گرافیک چراغ‌ها کاملا هماهنگ است تا ظاهری جذاب به این خودرو بدهد.

خطوط روی در موتور که به سمت جلوپنجره کشیده شده است هم در حجم‌دهی نمای جلو نقش مهمی دارد. رینگ‌های ۱۵ اینچی، خطوط سقفی که با شیبی ملایم به سمت صندوق امتداد دارند و خطوط فرم‌دهنده بر روی بدنه نمای کناری را هم زیبا و جذاب می کند. چراغ‌های دو تکه در نمای عقب خودرو زیبایی خاصی به این قسمت داده است.

قیمت کارخانه و بازار شاهین چقدر است؟

با اینکه برآورد افرادی که این خودرو را پیش خرید کرده بودند حداکثر قیمت ۱۶۰ میلیون تومان بود، اما قیمت مصوب این خودرو آنها را غافلگیر کرد. طبق اعلام شرکت خودروسازی سایپا قیمت مصوب شاهین در کارخانه حدود ۲۶۷ میلیون تومان است.

فعالان بازار خودرو قیمت ۳۶۰ میلیونی را برای این خودرو در بازار پیش بینی می کردند،‌اما در چند روز اول سال ۱۴۰۰ این خودرو با قیمت نجومی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان برای فروش آگهی شده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : سایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز